اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

بافت‏های فرسوده روی فعال‏ترین گسل تهران

خبرگزاری فارس: با وجود استقرار شمال‏شرق استان تهران بر روی شکستگی‏های لرزان فعالی همچون گسل «مشاء»، همچنان بافت‏های فرسوده در سطحی گسترده در این نواحی به چشم می‏خورد.

بافت‏های فرسوده روی فعال‏ترین گسل تهران

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، زمین‏لرزه پدیده‏ای طبیعی حاصل فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی لایه‏های درونی زمین است که در نهایت خود را با تکان‏هایی با شدت و ضعف متفاوت در پوسته بیرونی زمین نشان می‏دهد.

ایران به همراه چند کشور دیگر به لحاظ استقرار در مناطق خاص جغرافیایی و اقلیمی در ردیف یکی از لرزه‏خیزترین نقاط جهان شمرده می‏شود.

از این رهگذر، استان تهران به ‏ویژه نواحی مختلف شمال‏شرق این استان در سال‏های اخیر بیش از سایر نقاط به خود لرزیده‏ است.

با نگاهی به زمین‏لرزه‏های 10 سال گذشته درمی‏یابیم که اغلب نقاط کانونی زمین‏لرزه‏های استان تهران در نواحی مختلف شمال‏شرق این استان پهناور نظیر دماوند، فیروزکوه، کیلان، آبسرد، پردیس، بومهن و ... بوده است.

همه لرزه‏های شهرستان دماوند و سایر نقاط شمال شرق استان تهران از فعال‏ترین گسل این استان و یکی از فعال‏ترین شکستگی‏های لرزه‏ای کشور یعنی «مشاء» نشأت می‏گیرد و ثبت چندباره نام این دیار در ردیف مناطق به لرزه درآمده از سوی مؤسسه ژئوفیزیک ایران در ماه‏های اخیر به علت تحرکات این شکستگی ناآرام است.

اما با وجود این استعداد بالقوه برای لرزش و بروز خسارات احتمالی ناشی از آن، آمارهای رسمی نشان می‏دهد که 70 درصد سازه‏های شهرستان دماوند و کم و بیش سایر نقاط شمال‏شرق استان تهران دارای بافتی فرسوده است.

با نگاهی به زمین‏لرزه اخیر در مناطقی همچون ورزقان و هریس در آذربایجان‌شرقی و بروز بخش عمده‏ای از تلفات در بافت‏های فرسوده، به نظر می‏رسد به نوعی زنگ خطر در بام ایران به صدا درآمده است.

اما مخاطب نگاه کم و بیش انتقادی در این یادداشت این بار مقامات مسئول دولتی و نهادهای مرتبط خصوصی نیستند، بلکه خود ما یعنی مردم را نشانه می‏گیرد.

بله، شاید ما خبرنگاران و مردم در نگاهی انتقادی همواره سعی داشته‏ایم تا مطالبات خود را صرفاً از دریچه خدماتی دولت طلب کنیم و در این میان، جوالدوز بر دست به نوعی قوه مجریه را مرجع خواسته‏هایمان جلوه دهیم، اما در خصوص بافت‏های فرسوده باید پس این همه زدن جوالدوز به دولت، نوک سوزنی را نیز به تن خود بیاساییم.

اگر در روزی تعطیل، فارغ از کار و بار روزانه، در کنجی از خانه بنشینید و همسر مهربانتان را در گوشه‏ای مشغول رسیدگی به فرزندان ببینید، فرزندان را در آن سوی حیاط در حال بازی کودکانه و خانه و کاشانه‏ای را که با هزاران مشقت و سختی و نان حلال بر پا ساخته‏اید را در یک آن و بر اثر لرزه‏ای شدید، ویرانه و مخروب تصور کنید، آتش ترسی در وجودتان شعله‏ور می‏شود.

این وحشت خود عاملی است که بی‏توجه به موانع موجود در مسیر برای ترمیم یا دست‏کم مقاوم‏سازی واحد مسکونی خود تلاش کنید؛ پس چه بهتر که امروز برای این مهم اقدام کنیم.

انتهای پیام/25682/ع/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول