اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی:

بهره‌گیری از قالب‌های ادبی عامل ماندگاری ادبیات حماسی است

خبرگزاری فارس: مسئول مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: ماندگاری و اثر بخشی ادبیات حماسی و منظوم تعزیه به سبب بهره‌گیری از قالب‌های موزون ادبی است.

بهره‌گیری از قالب‌های ادبی عامل ماندگاری ادبیات حماسی است

مصطفی قلیزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های نمایشنامه‌های منظوم عاشورایی اعم از فارسی یا ترکی بهره‌مندی از کلام آهنگین و موزون است و همین امر تأثیرگذاری ادبیات حماسی نزد مخاطب را بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: ادبیات تعزیه از هنرهای ریشه‌دار و کهن ایرانی بوده و حتی قبل از اسلام نیز به انحای مختلف وجود داشته است و بعد از اسلام به ویژه پس از حماسه ماندگار عاشورا این هنر رنگ شیعی، دینی و اسلامی گرفت و تأثیرگذاری بیشتری داشت.

قلیزاده ماندگاری ادبیات تعزیه را بیشتر در رویارویی حق و باطل دانسته و افزود: از این منظر عامه مردم معتقدند که در این رویارویی حقی از بین رفته است و شعر با کاربرد درست مفاهیمی چون همدردی و همزادپنداری به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

وی با بیان اینکه گستردگی این حوزه بسیار است اضافه کرد: ادبیات نمایشی تعزیه با اعتقاد دینی مردم عجین شده است و رفتارهای مذهبی مردم اعم از دعوت گروه‌های تعزیه برای حضور در محافل مردمی برای اجابت نذر و نیازهایشان خود دلیل اعتقاد عمیق مردم به مضامین عاشورایی است.

قلیزاده با تاکید بر اینکه برگزاری دوره‌های تخصصی در بارور کردن و کیفی‌سازی ادبیات آیینی و نمایشنامه‌‌خوانی تعزیه امری ضروری است، خاطر نشان کرد: اگر چه در سال‌های اخیر از سوی سازمان‌ها و نهادهای متولی اقداماتی در این راستا انجام شده است اما به نظر می‌رسد که این امر باید از گستردگی خاصی برخوردار باشد و ادبیات آیینی به عنوان دروس تخصصی در دانشگاه‌‌ها و حوزه‌های علمیه آموزش داده شود.

مسئول مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی با اشاره به تاریخچه ادبیات تعزیه در ایران گفت: ادبیات موضوعی تعزیه در ایران قبل از اسلام به انحای مختلف وجود داشته است اگر چه موضوعاتی که در این ادبیات مطرح بود بیش‌تر آیین‌‌های ملی بوده و با ورود اسلام به ایران موضوعات بیشتر سمت و سوی اعتقادی و مذهبی به خود گرفته است.

انتهای پیام/61013/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول