اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عبدالجبار کاکایی:

شخصیت سیدالشهدا عامل بالندگی ادبیات فارسی است

خبرگزاری فارس: شاعر و ادیب برجسته کشور، شخصیت سیدالشهدا(ع) را عامل بالندگی ادبیات فارسی خواند و گفت: جنبه جورستیزی قیام عاشورا با انقلاب اسلامی ایران احیا شد.

شخصیت سیدالشهدا عامل بالندگی ادبیات فارسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، عبدالجبار کاکایی عصر امروز در چهارمین سوگواره شعر عاشورایی «ظهر وصال» استان تهران که با حضور عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیره بنیاد شمس تبریزی و مولانا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‏های دفاع مقدس شرق استان تهران، مدیر گروه دکترای ادبیات فارسی دانشگاه رودهن، برخی مسئولان محلی، شماری از اساتید و جمع کثیری از دانشجویان در سالن آمفی‏تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی رودهن برگزار شد، اظهار داشت: نام و شخصیت حضرت اباعبدالله‏الحسین(ع) موهبتی برای زبان فارسی بود.

وی ادامه داد: از دیرباز تاکنون، با تبلور نخستین گوهران لغت زبان فارسی در قالب شعر که توسط بزرگانی نظیر کسایی مروزی، ناصرخسرو قبادیانی، حکیم سنایی، مولانا، عطار و ... به رشته سخن درآمد و به زیور سخنوری آراسته شد، سخن، سرایش، موضع‏گیری و نام بردن از موافقان و معاندان حماسه عاشورا در بیان شعرا دیده شده است.

کاکایی اضافه کرد: شاعر شهیر ایرانی، ناصرخسرو قبادیانی با ناصری خواندن مخالفان قیام حسینی عملاً جان خود را در معرض خطر ناشی از سرودن اشعاری پیرامون ائمه اطهار(ع) انداخت.

این شاعر و ادیب برجسته افزود: حتی منظور برخی شعرا در غزلیات عاشقانه خود به وصف «مژگان خون‏ریز معشوق» اشاره به خنجر شمر است.

وی ادامه داد: یا در بیت «ای دل به هر کجا رگ ابری نشان دهند/در ماتم حسین(ع) و حسن(ع) گریه می‏کنند»، اگر رگ رعدی در آسمان مشاهده شد، باید آن را به مرثیه امامان حسنین(ع) تشبیه کرد.

کاکایی اضافه کرد: به هر روی، چه به تصریح و ذکر مسلم و روشن و چه به تلویح، شخصیت حضرت سیدالشهدا(ع) ادبیات فارسی را بالنده کرد.

این شاعر و ادیب برجسته با اشاره به سخنان نویسنده، فیلسوف و منتقد ادبی مشهور غربی، «لوسین گلدمن» گفت: گلدمن گفته است که در خلق یک حماسه بزرگ و تاریخی، دو عنصر شاعر و قهرمان سرمنشأ اثر هستند.

وی تصریح کرد: این منتقد ادبی مشهور غربی ادامه می‏دهد که «تأثیر این دو عنصر برابر با یکدیگر است؛ از این رو تأثیر آثاری گران‏سنگ در تاریخ ادبیات فارسی نظیر «گنج‏الاسرار» اثر «عمان سامانی» بی‏شک از وجود حضرت اباعبدالله‏الحسین(ع) است.

این شاعر و ادیب برجسته گفت: گرچه قیام سید و سالار شهیدان و یاران باوفای آن حضرت در تاریخ با خیزشی براندازانه برای حذف حکومت فاسد سیاسی آن دوران شناخته می‏شود؛ اما جرأت پرداختن به جنبه براندازانه قیام کربلا در شعر فارسی با وجود حکومت‏هایی که حتی حمایت خود را از تشیّع آشکار کرده بودند، از سوی شعرا کمتر به منصه ظهور می‏رسید.

وی ادامه داد: عموماً حوادث کربلا با تکیه بر اسناد و منابع تاریخی به قضا و قدر و جور فلک و روزگار نسبت داده می‏شد تا شعرا به نوعی از زیر بار هجمه معارضان در امان باشند.

کاکایی اضافه کرد: دلیل این ممانعت، ترس حکومت‏های جعلی و فاسد از تسری قیام عاشورا به انقلاب‏های پیش روی مردم بود.

این شاعر و ادیب برجسته افزود: در سال‏های منتهی به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و به یمن وجود تفکری دینی در کشور، این جلوه از فرهنگ عاشورایی نیز زنده شد.

وی ادامه داد: امروز این بخش مهم در ادبیات انقلاب اسلامی شکل گرفته و پرداختن به جنبه براندازانه قیام کربلا در ردیف موضوعات مورد بحث در محافل مختلف قرار دارد.

انتهای پیام/2568/آ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول