اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری خبر داد

بهره‌برداری از 2 مرکز درمان معتادان پر خطر در سیستان‌وبلوچستان

خبرگزاری فارس: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری گفت: در آینده‌ای نزدیک، دو مرکز درمان معتادان پرخطر در استان سیستان و بلوچستان افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسند.

بهره‌برداری از 2 مرکز درمان معتادان پر خطر در سیستان‌وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، بابک دین پرست صبح امروز در جلسه شورای مبارزه با موادمخدر استان در استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان، 3 هزار و 500 نفر معتاد پرخطر وجود دارد که زیرساخت‌های درمانی استان متناسب با این تعداد افراد معتاد نیست.

وی افزود: دو مرکز درمان معتادان پر خطر یکی در منطقه «تل سیاه» در 45 کیلومتری شهرستان زاهدان و دیگری در شهر ایرانشهر با پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصد در حال اجراست که به زودی به بهره‌برداری می‌رسند.

معاون ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری ادامه داد: با بهره‌برداری از این مراکز، گام بزرگی در جمع‌آوری و درمان معتادان پرخطر و کارتن‌خواب و کاهش آسیب‌های ناشی از حضور این افراد در اجتماع برداشته می‌شود.

  دین پرست تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان به دلیل همسایگی و مرز طولانی با دو کشور پاکستان و افغانستان که 90 درصد موادمخدر جهان در آن تولید می‌شود، با مشکلات و معضلات جدی در بحث موادمخدر مواجهه است.

وی بیان کرد: چرخه تولید و تجارت موادمخدر، چرخه‌ای بسیار سودآور و وسوسه انگیز است که باندهای مافیایی با ترفندهای مختلف در این عرصه فعالیت می‌کنند و آسیب‌ها و معضلات آن گریبانگیر مردم جامعه می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در سال گذشته، 243 هزار نفر متخلف در عرصه موادمخدر  دستگیر شده‌اند بیان داشت: طبق آمار به دست آمده، مرگ و میر ناشی از سوء مصرف موادمخدر در کشور، رتبه دوم بعد از مرگ و میر ناشی از تصادفات را دارد.

دین پرست گفت: در بحث فرهنگ سازی و پیشگیری و مبارزه با موادمخدر، همراهی و همگامی و مشارکت مردم نقش بسزایی در موفقیت طرح‌ها و برنامه‌های مبارزه با موادمخدر خواهند داشت.

وی افزود: تشکیل گروهی با شرکت ائمه جماعات، نمایندگانی از کسبه، آموزش و پرورش، بهزیستی و  سازمان‌های مردم نهاد و سیاست‌گذاری این گروه برای حل معضلات حوزه موادمخدر در هر محله می‌تواند تأثیر مثبتی در کاهش آسیب‌های ناشی از معضلات موادمخدر داشته باشد.

معاون ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری اضافه کرد: اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و اورژانسی متناسب با فرهنگ و سنت‌های این منطقه در کنار اجرای برنامه دراز مدت ضروری است. 

دین پرست تأکید کرد: هدف از برنامه‌های ستاد مبارزه با موادمخدر، ارتقا سطح درمان معتادان، بازگشت به جامعه و اشتغال‌زایی برای این افراد است.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر الگوی مصرف موادمخدر به سمت مصرف مواد صنعتی تغییر کرده و روی آوردن جوانان و حتی بانوان به اعتیاد به موادمخدر صنعتی بسیار تأسف برانگیز است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری بر شناخت ظرفیت‌های استان به منظور ارتقا و توسعه درمان و استفاده از بخش خصوصی تأکید کرد.

دین پرست گفت: بخش خصوصی نقش مهمی در ارائه خدمات در زمینه درمان معتادان می‌تواند ایفا کند کما اینکه هم اکنون تعداد هزار و 208 سمن فعال در حوزه فرهنگ پیشگیری و درمان در سطح کشور فعالیت می‌کنند و کمک‌های دولتی نیز به این سمن‌ها اعطا شده است.

وی افزود: دولت در سال گذشته قوانینی را در به منظور حمایت و ازگت معتادان بهبود یافته مصوب کرد که از جمله آن می‌توان به شمول معتادان بهبود یافته از خدمات بیمه‌ای، آموزش 25 هزار نفر معتاد بهبود یافته توسط فنی و حرفه‌ای در سال و شمول معتادان بهبود یافته برای استفاده از مسکن مهر را نام برد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری از اشتغال 632 نفر معتاد بهبود یافته در سطح کشور خبر داد که براساس برنامه‌های ستاد از خدمات اشتغال‌زایی استفاده کرده‌اند.

در این جلسه، ایجاد مرکز تحقیقاتی در استان به صورت پایلوت و همچنین ایجاد مرکز خدمات اجتماعی در منطقه شیرآباد زاهدان مورد تصویب قرار گرفت.

انتهای پیام/75002/غ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول