اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد

فعالیت 61 مرکز ترک اعتیاد در کردستان / پوشش 7500 معتاد

خبرگزاری فارس: مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از فعالیت 61 مرکز دولتی و خصوصی ترک اعتیاد در این استان خبر داد و گفت: بیش از 7 هزار و 500 معتاد در این مراکز تحت درمان قرار گرفته‌اند.

فعالیت 61 مرکز ترک اعتیاد در کردستان / پوشش 7500 معتاد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عباس مومنی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان با اصحاب رسانه در سنندج اظهار کرد:  43 نفر از این مراکز در شهرستان سنندج و 18 مرکز در شهرستان‌های دیگر استان مشغول به فعالیت هستند.

وی از افزایش 2.5 برابری صدور مجوز در 1.5 سال اخیر نسبت به سال 89 خبر داد و اضافه کرد: افزایش آمار صدور مجوز و راه‌اندازی مراکز ترک اعتیاد در سطح استان منجر به تعطیلی برخی از مراکز فعال در این استان به دلیل نبود مراجع شده است.

به گفته مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر به بیماران بر اساس بخشنامه ابلاغیه وزارت بهداشت، پذیرش معتادان براساس استاندارد صورت می‌گیرد.

مومنی اضافه کرد: بر اساس این ابلاغیه پذیرش 100 بیمار در دو شیفت کاری تعریف شده است که در حال حاضر در استان کردستان در هر مرکز میانگین 125 نفر نگهداری می‌شود.

وی از برگزاری جلسات کمیته تخصصی درمان اعتیاد هر 45 روز یک بار در سطح استان خبر داد و افزود: بازدید از مراکز درمان اعتیاد هر چهار ماه یک بار از دیگر اقدامات انجام شده توسط عملکرد کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان است.

مومنی، ارثی، روحی و روانی و محیط را سه عامل مهم در گرایش افراد به سمت مواد مخدر عنوان کرد و بیان داشت: اگر در خانواده ای فرد معتادی وجود داشته باشد احتمال گرایش دیگر افراد به اعتیاد وجود دارد اما نمی‌توان آن را عاملی صد درصدی عنوان کرد.

وی استفاده از شربت متادون در این مراکز را از دیگر برنامه‌ها و کارهای انجام شده در طول سال‌‌جاری عنوان کرد و افزود: به همین منظور تمام مراکز موظف به مصرف شربت متادون و یا شربت تریاک به‌جای قرص متادون شده‌اند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد تاثیرات این شربت بر روی معتادان و عدم استقبال معتادان از مصرف این دارو گفت: مصرف شربت متادون هیچ فرقی با قرص نداشته و تنها دلیل استقبال نکردن برخی از معتادان از این دارو عدم سوءاستفاده از آن در بازار است.

به گفته وی ادعای برخی از معتادان مبنی بر تاثیرات مخرب و خواب‌آور این شربت کذب بوده و با توجه به آموزش و اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته معتادین که در حال مصرف این شربت هستند در صورت بروز هر نوع مشکل با داشتن سند و دلیل موجهه می‌توانند از مراکز ترک اعتیاد به جای شربت قرص تحویل بگیرند.

مومنی خاطرنشان کرد: از بین 7 هزار و 500 نفر معتاد در حال درمان در مراکز نگهداری و درمان معتادین استان تنها 50 نفر متقاضی مصرف قرص بوده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: در این راستا اطلاع‌رسانی کافی به جامعه هدف صورت گرفته و کسانی که به دلیل قانع‌کننده توان استفاده از این دارو را نداشته باشند می‌توانند از قرص استفاده کنند.

انتهای پیام/آ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول