اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شهید وحدت سنگ‌ بنای بیمارستان صحرایی را استوار کرد/ نهال خدمت در حال باروری است

خبرگزاری فارس: بیمارستان صحرایی یکی از ابعاد تفکر ایجاد وحدت و نگرش تحقق عدالت اجتماعی در دور افتاده‌ترین نقاط کشور، برای نخستین بار با ایده شهید وحدت محقق شد.

شهید وحدت سنگ‌ بنای بیمارستان صحرایی را استوار کرد/ نهال خدمت در حال باروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، بیمارستان صحرایی یکی از ابعاد تفکر ایجاد وحدت و نگرش تحقق عدالت اجتماعی در دور افتاده‌ترین نقاط کشور، برای نخستین بار با ایده شهید وحدت محقق شد. اکنون نه‌تنها استان سیستان و بلوچستان، بلکه تمامی نقاط کم بهره از خدمات نوین پزشکی از این موهبت بهره‌مند و نیاز‌های درمانی خویش را تأمین می‌کنند.

شهید شوشتری با غرس نهالی برجسته، بنیاد تفکر بسیج را به رخ دشمنان اسلام و وحدت کشید و با این امر موجب تجمع و ایجاد ذوق در گروهی منسجم برای تسری و تعمیم خدمات درمانی با تکنولوژی‌های روز پزشکی در اقصی نقاط کشور شد.     

درمان برخی بیماری‌ها به واسطه نوع، عمق بیماری و شرایط زندگی متغیر است، 50 درصد از ساکنان استان سیستان و بلوچستان در مناطق روستایی سکنی داشته که تعدادی از آنها به سبب دوری از مراکز درمانی و کلینیک‌‌های تخصصی همواره با مشکلات بسیاری در حوزه درمان بیماری‌های خاص مواجه هستند.

حوزه پزشکی و بهداشت و درمان به عنوان یکی از بخش‌های‌ هزینه‌ای خانوار، همواره در مناطق روستایی مشکلاتی را برای مردم این نواحی ایجاد کرده که با آغاز به کار بیمارستان‌‌های صحرایی کمک شایانی به مردم این مناطق شده است.

جانشین بهداری قرارگاه قدس سپاه جنوب شرق کشور در مورد چگونگی شکل‌گیری بیمارستان‌های صحرایی اظهار داشت: برای نخستین بار طرح بیمارستان صحرایی توسط شهید شوشتری در حاشیه همایش سران طوایف کلید خورد، و با عنوان مردم‌یاری آغاز به‌کار کرد، بعد بیمارستان صحرایی در قالب اکیپی متشکل از متخصصان پزشکی با تجهیزات روز دنیا در مناطق کمتر توسعه یافته و فقیر، آغاز به کار کرد، اولین بیمارستان با حضور سردار شوشتری در مهرماه سال 1388 در منطقه کورین زاهدان گشایش یافت و پس از آن تاکنون تعداد 12 بیمارستان در نقاط مختلف استان مستقر شده و خدمات درمانی ارائه دادند.

هدف بیمارستان صحرایی خدمات‌رسانی به مناطق کمتر توسعه یافته است

غلامعلی کفاش با اشاره به اینکه در کنار بیمارستان‌های صحرایی اعزام اکیپ‌های تخصصی درمانی به مناطق صعب‌العبور، مالرو‌ و دور‌دست انجام می‌شود گفت: تاکنون 480 اکیپ درمانی به مناطق دور‌دست استان اعزام شده‌اند، این گروه‌ها در شرایطی که امکان عبور‌ و‌ مرور با خودرو ممکن نیست بر بالین بیمار حضور می‌یابند. در چنین شرایط سخت عبور‌ و‌ مرور، حضور در خانواده‌ها برای ویزیت بیماران بسیار دشوار است که دوستداران کمک به هم‌نوع با پذیرفتن شرایط و با اخلاص کامل به این عمل خیر دست می‌زنند.

وی در‌باره میزان بهره‌مندی حوزه نفوذ از خدمات درمانی بیمارستان‌های صحرایی افزود: ‌در 13 بیمارستان قبلی حدود 510 هزار نفر خدمات بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دریافت کرده‌اند که در این میان تعداد 358 عمل جراحی، هفت مورد زایمان و سزارین صورت گرفته‌ است، همواره در کنار بیمارستان‌های صحرایی کارگاه‌های آموزشی بهداشت تشکیل شده و جامعه هدف را در مورد بهداشت خانواده و مدارس در قالب کلاس آموزشی فیزیکی، توزیع کتابچه‌ها‌ی بهداشتی، چاپ بنر، تراکت و... آموزش می‌دهند.

جانشین بهداری قرارگاه قدس سپاه جنوب شرق کشور، دوره درمان بیماران را صرف محل استقرار بیمارستان صحرایی ندانست و تصریح کرد: بعضی درمان‌ها در بیمارستان صحرایی کامل نشده و نیازمند به طی ادوار بعدی پروسه درمان است که این بیماران طول درمان را در بیمارستان‌های نبی‌اکرم(ص) و بیمارستان بقیه‌الله تهران ادامه خواهند داد خیلی از بیماران هستند که ادامه دوره بهبود خود را به طور رایگان در این دو بیمارستان انجام می‌دهند.

کفاش بیان داشت: بیمارستان‌های صحرایی در تهیه و توزیع عینک طبی هم ورود پیدا کرده و افرادی که نیازمند به عینک هستند را پس از سنجش و مشخص کردن آدرس، عینک را تهیه و به نزدیک‌ترین بهداری محل ارسال می‌کنند.

حضور متخصصان پزشکی در مناطق محروم

وی مهم‌ترین هدف و رسالت بیمارستان‌های صحرایی را ارائه خدمات به مردم محروم عنوان کرد و گفت: این بیمارستان‌ها علاوه بر خدمات رسانی به نقاط محروم و کمتر توسعه یافته به سبب کاهش فقر در مناطق کمتر برخوردار، جلوگیری از تهدیدات نرم و رضایت بخشی افراد گشایش می‌یابد. شرایط احراز منطقه محروم، پس از پایش و ارصاد حوزه هدف، بر مبنای، دوردست بودن، نبود مراکز درمانی و بیمارستان در منطقه هدف و تراکم جمعیتی، تعیین می‌شود.

جانشین بهداری قرارگاه قدس سپاه جنوب شرق کشور اضافه کرد: بعد از محرز شدن عوامل تعیین کننده، بیمارستان در منطقه مستقر شده و خدمات رسانی به مردم را آغاز می‌کنند، در مجموع هر بیمارستان مراحل، شناسایی، پایش، بررسی بیماری‌های شایع منطقه، جلسه با ریش سفیدان، اطلاع رسانی از اسکان، معرفی پزشکان را طی می‌کند.

کفاش سپاه را تنها نهادی که دارای تعداد کثیری بیمارستان صحرایی است نام‌ برد و در مورد میزان و کیفیت تجهیزات آن بیان کرد: بیمارستان‌های صحرایی شامل تمامی بخش‌های اتاق‌ عمل، بستری مردان و زنان، آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی، چشم پزشکی، کلینیک قلب و سی‌تی‌اسکن و... بوده که تمامی متخصصان قلب و عروق، داخلی، جراحی، زنان و زایمان، اطفال، ارتوپدی، عفونی، چشم‌ پزشک، مغز‌ و‌ اعصاب، گوش،‌‌ حلق و بینی، رادیولوژی و سونوگرافی و... در آنها حضور دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینها یک کلینیک عمومی کار تریاژ بیماران را برعهده داشته که در اولین حضور بیمار، وی را ویزیت کرده و متناسب با تخصص مورد نیاز برای درمان به بخش‌های مورد نظر معرفی و هدایت می‌کند. در ضمن در این بیمارستان‌ها دو تخت ICU و CCU در نظر گرفته شده که اگر پس از عمل جراحی به این‌ تخت‌ها نیاز شد، استفاده شود.

جانشین بهداری قرارگاه قدس سپاه جنوب شرق کشور با تأکید بر اینکه، همه جا خدمات لازم است و در مناطق محروم، افراد نیازمند زیاد هستند، در مورد محل استقرار بیمارستان، نوع نیازمندی‌ها و بیماری‌های خاص مناطق گفت: از 13 بیمارستان صحرایی گشایش یافته تاکنون، دو مورد مربوط به شمال استان و 11 مورد به مناطق جنوبی اختصاص یافته است، اولین بیمارستان، کورین زاهدان با حضور سردار شوشتری، بیمارستان راسک پس از شهادت ایشان و بیمارستان‌های نگور چابهار، بم‌پشت سراوان، نصرت‌آباد، لادیز، زابلی، شندل هیرمند، بنت نیکشهر، شهرک علی‌اکبر زابل، پیشین، دلگان و پلان چابهار تأسیس و به خدمات رسانی پرداختند.

تفاوت بیماری‌های شایع هر نقطه با نقاط دیگر

کفاش در ادامه بیان کرد: در استان سیستان‌ و‌ بلوچستان به طور معمول بیماری‌های خاص هر منطقه، شایع است، جنوب استان طایفه‌ای بوده و بیماری‌ هر منطقه با مناطق دیگر متفاوت بوده و آنچه عمومیت دارد، بیماری‌های عفونی، بهداشت مادران و نوزادان و موضوعات سوء تغذیه‌ای‌ و رژیمی است. در شهرستان دلگان، جلگه چاه‌هاشم و همین‌طور به سمت بنت و فنوج بیماری‌های چشمی زیاد بوده که علت آن به دلیل دشت بودن منطقه و گرد‌ و‌ غبار جاری فراوان در آن مناطق است، بیماری کاتاراکت چشم در این مناطق بیشترین سهم بیماران را به خود اختصاص داده و فضایی تحت نفوذ این بیماری در نوار مرزی است.

وی بیان داشت: بیماری‌های عفونی بیشتر در راسک و اختلالات تنفسی و ریوی در شمال استان که شایع است.

جانشین بهداری قرارگاه قدس سپاه جنوب شرق کشور با اشاره به برنامه سال‌جاری در گشایش بیمارستان‌های صحرایی استان، در مورد هزینه‌های این خدمات عنوان کرد: هزینه‌های بیمارستان‌های صحرایی در سه بخش گنجانده می‌شود، بخش اول مربوط به هزینه‌های ارزش خدمات یا همان کیفیت کار در مناطق محروم است، دوم هزینه‌های آشکاری مانند حمل و نقل پزشکان، خوراک و تغذیه، حمل و نقل خدمات پزشکی و... و در پایان هزینه‌های پنهان که شامل حقوق، مزایای کادر پزشکی و پیراپزشکی است. به طور متوسط هر بیمارستان صحرایی بین 5 تا 8 میلیارد ریال هزینه در بر‌دارد، پزشکان با انگیزه شخصی و بدون توقع و چشم‌داشت و فقط با شوق شخصی به این مراکز ورود پیدا می‌کنند.

یکی از روستائیان شمال استان درباره خدمات بیمارستان‌های صحرایی گفت: این بیمارستان‌ها کمک زیادی به مردم کم درآمد و محروم روستا‌ها می‌کند، من یادم هست که در یکی دو سال گذشته یکی از این بیمارستان‌ها در شمال استان ایجاد شد و بیماران زیادی را تحت درمان قرار داد این بیمارستان که در شهرستان هیرمند واقع شده است، بیمارانی از روستاهای بسیار دوری را از نقاط دور شهرستان جذب و درمان کرد. مردم هم رضایت زیادی از آغاز به‌کار این مراکز داشته و دارند.

ناصر دهمرده با اشاره به خدمات‌رسانی مطلوب بیمارستان‌های صحرایی، وجود این مراکز را فرصتی مناسب برای سنجش سلامت جامعه دانست و بیان کرد: این بیمارستان‌ها برای مشخص شدن نوع بیماری‌های اختصاصی هر منطقه و برنامه‌ریزی برای ریشه‌یابی آنها بسیار مناسب است. من فکر می‌کنم وجود این بیمارستان‌ها کمک زیادی در صرفه‌جویی هزینه‌های مردم محروم کرده و آنها را از لحاظ روحی دگرگون می‌کند.

وی وجود این بیمارستان‌ها را در روستاها، به فال نیک گرفت و خواستار تکرار این حرکت در تمامی نقاط محروم استان شد و گفت: این بیمارستان‌ها خدمات بسیار خوب و رایگانی به مردم کم درآمد می‌دهند، اگر این حرکت همیشه و در همه جای استان انجام شود بخش زیادی از مشکلات مردم را حل می‌کند.

...........................................

گزارش از: محمد فرتوت عنایت

...........................................

انتهای پیام/75002/صا/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول