اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد گیلان:

کربلا جبهه تقابل ارزش‌ها با ضد ارزش‌ها بود

خبرگزاری فارس: مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان گفت: کربلا جبهه تقابل ارزش‌ها با ضد ارزش‌ها بود.

کربلا جبهه تقابل ارزش‌ها با ضد ارزش‌ها بود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت‌الاسلام علی کریمیان در مراسم عزاداری عاشورای حسینی این شهر با اشاره به اینکه بازخوانی تاریخ به شناخت هویت اشخاص و عناصری که بر سعادت و یا شقاوت جوامع تاثیرگذار بوده‌اند، کمک می‌کند اظهار کرد: یکی از نمودهای تقابل ارزش‌ها با ضد ارزش‌ها در کربلا، تقابل عشق و نفرت بود.

وی افزود: در جبهه کربلا انسان‌های خفاش‌صفت و سرخورده‌ای که عقده‌های حقارت، آنها را از بزرگی صحابه نور منفعل کرده بود راهی جز ابراز خشونت و درنده خویی از خود باقی نگذاشتند.

این مسئول وجود جراحات فراوان بر پیکر امام حسین (ع) را گواه شدت نفرت و عصبانیت آن درنده‌خوها خواند و گفت: گفته می‌شود بر پیکر مطهر آن امام بزرگوار بالغ بر یک‌هزار و 800 اثر زخم از تیر، نیزه و سنگ و ... دیده می‌شد.

وی واقعه عاشورا را صحنه زورآزمایی ارزش و عنصر عشق در برابر نکبت سنگدلی و تیرگی ارواح خبیث دانست و اذعان کرد: شیفتگی امام حسین(ع) نزد اصحابش دلایل فراوانی دارد که دلیل اصلی و رمز جانفشانی یاران و حکایت‌گر عروج ارواح کربلاییان به درجات عالی بود.

کریمیان با بیان اینکه رمز فدایی شدن برای حسین (ع) در این است که همه ما احساس می‌کنیم که او از ما و ما از او هستیم، تصریح کرد: ما حسین(ع) را به صورت یک فرد که منظورش انجام دادن تقاضاهای شخصی خود است نمی‌بینیم بلکه ما او را یک روح کلی می‌بینیم که بیش از هر کس در فکر ما بوده و ساحل امنی است که دغدغه‌های نجات بشریت را دارد.

وی با اشاره به حسین از بشریت است و بشریت از حسین، ادامه داد: حسین (ع) با روح سرنوشت ما آمیخته و دارای شخصیتی عالی و یک انسان آزاده و در اصطلاح بزرگ‌مردی ستودنی است که توانست با یارانی اندک حماسه‌ای بزرگ و الهام‌بخش ایجاد کند و برنده میدان شود از این‌رو ستوده و قابل ستایش است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان بر ضرورت توجه به جزئیات و ویژگی‌های واقعه کربلا تاکید کرد و افزود: با شناخت از ویژگی‌های کربلا و مقایسه شاخصه‌ها و عناصر خیر و سعادت و دیگر ارزش‌های مثبتی که در سپاه امام وجود داشت می‌توان این دسته را از دسته مقابل یعنی سپاه کفر متمایز کرد.

وی رسیدن به حقیقت و یافتن انگیزه‌ها و دلایل عشق، شیفتگی و مستی اصحاب و همراهان امام حسین(ع) را لازمه شناخت نسل جدید برای آشنایی بیشتر با اهداف امام حسین (ع)  از قیام کربلا دانست و یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که پرداختن به آن در درک بیشتر از حال و هوای کربلا و جمع‌بندی نهایی از عناصر آن نقش اساسی دارد، تمایز نوع لذت و خرسندی و رضایت‌مندی است که دو جناح حق و باطل به دنبال دستیابی به آن بودند.

کریمیان با بیان اینکه نوع لذتی که در یاران امام دیده می‌شد با لذتی که در سپاه عمر بن سعد وجود داشت متفاوت بود، اذعان کرد: با مقایسه این دو مبحث می‌توان در یافت که هیچ انسان با خردی لذتی را که جمعی خونریز و خون‌آشام از ریختن خون انسان‌های بی‌گناه و کودک شیرخوار و پیرمردان و ... و با یا به دست آوردن غنایم جنگی به دست می‌آورند را تایید نمی‌کند.

وی یادآور شد: در هیچ فرهنگی اسارت و به بند کشیدن زنانی که از نسل پیامبر(ص) بوده و در کارنامه ایشان چیزی جز پیروی از مرام آن پیامبر دیده نمی‌شود، پذیرفته نیست.

این استاد دانشگاه، نخستین لذت قابل تصور در یاران امام را لذت برخورداری از توجه و عنایت معشوق به عاشق (امام به یارانش) معرفی کرد و متذکر شد: لذت همراهی با حسین (ع) جاودانگی در بهشت، لذت یاری دین خدا و جلب رضای الهی، دوری از عذاب وجدان و شماتت خلق از جمله لذت‌هایی بود که نصیب یاران امام حسین (ع) در راه مبارزه با کفر و تقابل بین ارزش‌ها شد.

انتهای پیام/84002/غ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول