اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

این روزها در هر گوشه و کنار شهرری هیئت و مراسمی برپاست

باز هم هر روز عاشورا و هر جا کربلا

خبرگزاری فارس: باز هم شور و غوغایی وصف‌ناپذیر تمام شهر را فرا گرفته است. پیر و جوان، کوچک و بزرگ کمر همت بسته‌اند تا به‌نحو احسن مراسم عزاداری سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را برپا کنند

باز هم هر روز عاشورا و هر جا کربلا

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، محرم آمد. باز هم شور و غوغایی وصف‌ناپذیر تمام شهر را فرا گرفته است. پیر و جوان، کوچک و بزرگ کمر همت بسته‌اند تا به‌نحو احسن مراسم عزاداری سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را برپا کنند. بسیاری از افراد از چندین روز پیش از محرم به احترام نزدیک شدن محرم بر سر در خانه‌هایشان پرچم سیاه نصب کردند. جوانان هم کنار درس و فعالیت‌های روزانه‌شان مشغول آماده‌سازی هیئت و برپایی تکیه‌ها برای پذیرایی از عزاداران حسینی بودند.

این روزها از هر جای شهر که بگذرید، بوی محرم به مشام می‌رسد. همه در سوگ و ماتم فرو رفته‌اند، اما این حال و هوا در بین جوانان جنوب شهری به‌ویژه شهرری پررنگ‌تر است. در ری همهمه‌ای برپاست. خیابانی نیست که در آن با یکی از ایستگاه‌های صلواتی مواجه نشوید. در هر محله چندین هیئت عزاداری وجود دارد که همه به همت جوانان آن محله برپا شده است. بسیاری از بزرگان محل کار و فعالیت روزمره خودشان را طوری تنظیم کرده‌اند که بتوانند در تکیه‌ها وسایل پذیرایی از عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) را فراهم کنند. همه از جان و دل کار می‌کنند و امید است که اجر معنوی این امر نیکو نصیب‌شان شود.

حسین ناصحی، جوانی است 22 ساله، دانشجوی رشته حقوق و مدرس بسکتبال در دانشگاه تربیت‌ بدنی. یکی از جوانان عاشق اهل بیت علیهم‌السلام است که با وجود مشغله فراوان این روزها از هیچ کمکی برای برپایی مراسم حضرت سیدالشهدا (ع) دریغ نمی‌کند. با او به گفت‌و‌گو پرداختیم تا از حال و هوای این روزهای ری و همچنین بزرگ‌ترین هیئت عزاداری ری برایمان بگوید.

ناصحی با اشاره به حال و هوای متفاوت ری نسبت به جاهای دیگر می‌گوید: شهرری در هر مناسبت مذهبی سیمایی شایسته آن مناسبت را به خود می‌گیرد و آن‌چنان عمیق در آن قالب فرو می‌رود که به محض ورود به هر یک از محله‌های ری متوجه قرار داشتن در آن مناسبت می‌شوید. تمام اعیاد و شهادت‌ها در ری با رسوم خاصی بین مردم برپا می‌شود. برگزاری مراسم سوگواری ائمه اطهار علیهم‌السلام هم که جای خود دارد. این روزها تمام ری سیاه‌پوش حضرت سیدالشهدا (ع) هستند. کمتر کسی می‌بینید که رخت عزا به تن نکرده باشد. حتی بسیاری از مردان محاسن خود را به احترام عزاداری امام حسین (ع) تا جایی که مقدور است در درجه اول اهمیت دارد. این تفاوت ری است با مناطق دیگر. البته نه اینکه مناطق دیگر این کارها را نکنند، نه! شاید بهتر است بگوییم این قبیل مراسم در ری پررنگ‌تر از مناطق دیگر برپا می‌شود.

هیئت «مدهاشم» نماد وحدت در میان مردم

ناصحی درباره بزرگ‌ترین هیئت شهرری عنوان کرد: به هر کدام از محله‌های ری که پا بگذارید با چهار یا پنج هیئت مواجه می‌شوید که هر کدام در شب‌های خاصی مراسم سینه‌زنی و نوحه‌خوانی را برپا می‌سازند. اما در این میان هیئت «مدهاشم» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هیئت عزاداری مدهاشم در نفرآباد زبانزد خاص و عام است. این هیئت در روزهای تاسوعا و عاشورا حسینی آنقدر پرشور عزاداری می‌کند که هرکس نامش را شنیده از گوشه و کنار تهران خودش را برای تماشا و همراهی به آن می‌رساند.

حسین ناصحی وحدت را عالی‌ترین هدف هیئت مدهاشم برشمرد و در این ارتباط اظهار داشت: آن‌طور که من شنیده‌ام هیئت‌های بزرگ لقب هاشم می‌گیرند. هیئت مدهاشم به خودی خود بزرگ نیست، اما رویه ویژه‌ای که دنبال می‌کند به بزرگ شدنش منتهی می‌شود. این هیئت در روز تاسوعا و عاشورا به راه می‌افتد به هر خیابانی که وارد می‌شود و به هر دسته زنجیرزنی که می‌رسد به هم می‌پیوندند و به مسیر خود ادامه می‌دهند.

بعد از چند ساعت آنقدر دسته‌ها به هیئت مدهاشم پیوسته‌اند که انتهایش را نمی‌توان دید. بعد که همه جمع شدند هر هیئت به شکل حلقه در می‌آید و هیئت بعدی هم حلقه‌ای پشت سر آن تا به آخر، بالغ بر 100 طبل‌زن همراه زنجیرزنان در حلقه‌های محله‌شان مشغول به اجرای مراسم هستند. جالب است بدانید که کوچک‌ترین بی‌نظمی مشاهده نمی‌کنید و این چیزی است که هیئت مدهاشم به‌ دنبال آن است؛ در یک کلمه «وحدت». می‌خواهد سیمای اتحاد و به هم پیوستگی در راستای رسیدن به وحدت را به جهانیان نشان دهد.

همان‌طور که می‌دانید هر هیئت برای خودش یک برنامه‌ریزی، راهنما، مسئول و ... دارد و اگر یک شب یکی از جایگاه‌ها خالی بماند، برنامه‌شان به‌ کندی پیش می‌رود و یا به کل منحل می‌شود اما این هیئت نشان می‌دهد که وقتی وحدت معنی پیدا کند هیچ خللی در انجام امور وارد نمی‌شود.

مراسم ظهر عاشورا، ری را غرق در ماتم می‌کند

ناصحی در توصیف مراسمی که در ری برگزار می‌شود، خاطرنشان ‌کرد: یکی از معروف‌ترین مراسمی که از شب تاسوعا آغاز شده و تا ظهر عاشورا ادامه دارد، حضور دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به سمت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) است.

هیئت‌ها در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با حضور در بارگاه ملک پاسبان حضرت سیدالکریم (ع) که بر اساس روایت امام هادی علیه‌السلام ثواب زیارتشان برابر ثواب زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می‌باشد به اقامه عزا پرداخته و در فراق امام حسین (ع) و یاران باوفایش اشک ماتم می‌ریزند و موفقیت، پیشرفت، اقتدار، عزت،‌ شکوه و سلامتی را برای حضرت حجت (عج)، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری و خدمتگزاران انقلاب اسلامی را از خداوند متعال می‌خواهند.

یکی دیگر از مراسم‌هایی که هنوز در ری برگزار می‌شود «طشت‌گذاری» است. البته لازم به ذکر است که این مراسم مربوط به استان اردبیل است اما سال‌هاست که ترک‌زبانان در سایر نقاط میهن عزیزمان این مراسم را برگزار می‌کنند. اجرای این مراسم به این صورت است که روز اول محرم طشت‌های آب را می‌آورند. گرد آن جمع می‌شوند و دعا می‌خوانند. در این میان طشت نمادی از مشک سقای کربلا و آب نماد آب فرات است و به‌طور کلی علت برگزاری این مراسم از نظر ترک‌زبانان شیعی جایگاه آب در واقعه کربلاست. می‌گویند اینکه روز اول محرم مراسم طشت‌‌گذاری را برپا می‌کنند به معنای نشان دادن آمادگی برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین (ع) است. به غیر از این‌ها جمعی از نوحه‌خوانان خدمتگزار اهل بیت علیهم‌السلام در صحن حضرت عبدالعظیم (ع) هم مراسم سوگواری را به‌ صورت سینه‌زنی برپا می‌سازند.

انتهای پیام/ب/چ3000 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول