اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مداح اهل بیت(ع):

مداحان زمینه‌ساز تأمل مردم در اهداف نهضت عاشورا باشند

خبرگزاری فارس: یک مداح اهل بیت(ع) گفت: مداحان باید با بررسی علم و سلایق متفاوت اقشار مختلف جامعه زمینه‌ساز تأمل مردم در اهداف نهضت عاشورا باشند.

مداحان زمینه‌ساز تأمل مردم در اهداف نهضت عاشورا باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، پیام‌های بزرگی در واقعه عاشورا و نهضت قیام امام حسین(ع) وجود دارد که تبیین اهداف و فلسفه این قیام جاویدان از عمده وظایف مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در ماه محرم است.

سخنرانی‌های امام حسین(ع)، آغاز حرکت کاروان و اتفاقاتی که در کربلا روی داد و سخنان، ایراد خطبه‌ها و بیانات کوبنده حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) همه بیانگر پیام‌های مهم و ارزشمندی است که مداحان باید پیام‌های این رویدادهای عظیم تاریخی را با استناد به منابع موثق در مداحی‌های خود استفاده کنند و موجب تفکر و تأمل مردم اقشار مختلف جامعه در پیام‌های این جریان تاریخی بزرگ باشند.

در زمینه اهمیت مداحی در بیان نوحه‌سرائی و مداحی برای واقعه عاشورا، پای سخنان حسین فرازی یکی از مداحان پیشکسوت ارومیه می‌نشینیم تا به گفت‌و‌گو با وی بپردازیم:

* لطفا کمی از خصوصیات مداحان ائمه بگویید؟

یک مداح واقعی باید دارای درایت، تأمل و معنویت باشد و از اشعار مناسب و مطالب پرمحتوا استفاده کرده و از بیان مطالبی که سندیت تاریخی و صحیح ندارند اجتناب ورزد.

*آیا استفاده از هرگونه شعری در تمام محافل جایز است؟

مداحان باید بدانند که در هر مکانی چه بخوانند و در مقابل هر شخصی از چه اشعاری استفاده کنند و به طور کلی سلایق و دانش اقشار مختلف جامعه را بررسی کنند و هدفشان فقط گریاندن مردم نباشد بلکه هدایت افکار مردم برای تأمل در اهداف نهضت عاشورا را در اولویت‌های خود قرار دهند.

*به نظر شما یک مداح باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

اخلاص عمل یکی از ویژگی‌های مهم یک مداح خوب بیان می‌شود، همچنین رعایت ادب و احترام از دیگر خصوصیات یک مداح واقعی است، چرا که مداح اهل بیت(ع) باید باادب و با شخصیت بوده و از سوی دیگر به خوبی خصوصیات و صفات امام خویش را بشناسد.

*رسالت مداحان در جامعه امروزی چیست؟

با توجه به ارزش و جایگاه نهضت عاشورا، دشمن امروز قیام امام حسین(ع) را مورد هدف قرار داده و رسالت مداحان امروز به مراتب خطیرتر و حساس‌تر شده است و مداحی در وصف مظلومیت امام حسین(ع)، انتقال پیام عاشورا و وصف حال عدالت‌خواهی اباعبدالله‌الحسین(ع) به مردم و انتقال ارزش‌های واقعه عاشورا از جمله رسالت‌های مداحان در عصر کنونی است.

*دلیل هجوم دشمنان اسلام به فرهنگ حسینی چیست؟

می‌توان دلیل هجوم همه‌جانبه دشمنان به فرهنگ و نهضت عاشورای حسینی را ترس از تأثیر فرهنگ عاشورا در قیام‌ها و حرکت‌های آزادی‌خواهانه ملت‌ها بیان کرد همان‌گونه که انقلاب اسلامی مردم ایران نیز از عاشورا نشأت گرفته و دشمن از این الگوبرداری به شدت هراسیده و درصدد ضربه‌زدن به این قیام است، با توجه به هجمه همه‌جانبه استکبار جهانی و خیانت فتنه‌گران ضروری است که مباحث اعتقادی، تاریخی و سیاسی به گونه‌ای مطرح شود که بینش و بصیرت اقشار مختلف مردم افزایش‌یافته و دشمن در این هجوم همه‌جانبه ناکام بمانند، هدف امروز دشمن انحراف تفکر شیعه از فرهنگ عاشورا است و یکی از کارآمدترین ابزارهای دشمن در انحراف شیعه از فرهنگ عاشورا خرافه‌پردازی و استفاده از خرافه و جریانات انحرافی در بازسازی صحنه‌های عاشوراست.

*یک مداح چگونه می‌تواند از ایجاد تحریف تاریخ عاشورا جلوگیری کند؟

همان‌گونه که حضرت زینب(س) پیام‌رسان حقیقی از حادثه کربلا بوده‌است مداحان و شعرای ما نیز باید حریم‌دار اتفاقات و حوادث واقعی دشت نینوا باشند و اجازه ندهند تحریف در سطور این حوادث و رخدادها رخنه پیدا کند.

*جایگاه مداحان را در تبلیغ ارز‌ش‌های دینی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مداحی و تبلیغ روحانیان از پایگاه‌های ارزشمند نشر معارف ناب اسلام و مکتب سرخ حسینی است، امام حسین(ع) به شاعر، مداح و مبلّغ گزافه‌گو و غلوآمیز نیاز ندارد زیرا حادثه کربلا حادثه‌ای روشن بر پایه عقل و دین‌مداری است که باید زیبایی‌های این حادثه تاریخی نمایان شود و مداحان باید در زمینه ترویج فرهنگ عاشورا و مکتب اهل ‌بیت(ع) ‌بین مردم تلاش داشته باشند.

* بفرمایید جایگاه مداحی و نوحه‌سرایی در میان مردم جامعه اسلامی چگونه است؟

شأن و منزلت عاشورا به قدری بزرگ و ماندگار است که پس از گذشت بیش از هزار سال عاشورا میان مردم زنده و جاودان است و این امر در سایه رسالت خطیر مداحان اهل بیت(ع) بیش از پیش نمود پیدا کرده است.

*اشعاری که توسط مداحان خوانده‌ می‌شود چه تاثیری در روحیه مردم جامعه دارد؟

بی‌شک نقش مداحان و شعرای مذهبی در بصیرت‌افزایی بیشتر و روشنگری اقشار مختلف جامعه ضروری و غیرقابل انکار است و مداحان ما به جای روی‌آوردن به اغراق و شعرهای بی‌بنیان و سست عنصر باید حقایق دشت کربلا و مصائب حضرت زینب(س) و اهل بیت را بعد از حادثه کربلا بازگو کنند تا اعتماد و باور اجتماعی مردم تقویت شود، روی آوردن به مداحی‌های سست و بی‌بنیان نیز یکی از خواسته‌ها و مطالبات اصلی دشمنان است تا به محتوای غنی شعر و مداحی اسلام ضربه وارد کند.

*به عنوان سؤال پایانی، لطفا بفرمایید از چه طریقی می‌توان جامعه‌ای ایمن از انحرافات اجتماعی داشته باشیم؟

با آگاهی از علم روز و فراگیری آن که از ضروریات مهم جامعه اسلامی محسوب می‌شود می‌توانیم مردم جامعه دینی را از هرگونه انحراف مصون نگه داریم.

===============

گفت‌و‌گو : فاطمه جعفرنژاد

===============

انتهای پیام/61008/ع/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول