اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه سرخس:

معرفت مردم نسبت به وقایع بعد از عاشورا افزایش یابد

خبرگزاری فارس: امام جمعه سرخس گفت: بسنده کردن به قیام عاشورا کافی نیست، بلکه باید وقایع بعد از آن نیز به درستی برای مردم تبیین شود.

معرفت مردم نسبت به وقایع بعد از عاشورا افزایش یابد

حجت‌الاسلام حسین ملکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با تاکید بر نگاه استدلالی و درک صحیح به نهضت عاشورا اظهار داشت: انسان در تاریکی نیاز به چراغ هدایت و در طوفان نیاز به امداد دارد و در حدیث  «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» به مقام والای امام حسین(ع) با عنوان این مشعل فروزان و هدایت‌کننده اشاره مستقیم می‌کند.

وی افزود: انسان در جهل و ضلالت نیاز به چراغ فروزان هدایت دارد و محرم و صفر به‌ منزله تلنگری برای بیداری و برخاستنی دوباره و توجه به این صراط مستقیم است.

ملکی با اشاره به تفاسیر متعدد از فلسفه قیام عاشورا و نهضت حسینی خاطرنشان کرد: سه دیدگاه در فلسفه قیام عاشورا وجود دارد که در این مسیر مومنی از حسین(ع) درس آزادگی می‌گیرد و هدایت می‌شود که با نگاه عقلانی و استدلال صحیح دیدگاه انحرافی را تفکیک و در جهت ریشه‌کن‌سازی آن گام بردارد.

وی تصریح کرد: نخستین دیدگاه از سوی دشمنان ایشان و دشمنان اسلام بوده که عاشورا را قیام شخصی از سوی امام حسین(ع) با هدف قدرت تعریف می‌کنند؛ دیدگاه دیگری هست از که سوی دوستان نادان و بدون‌آگاهی درست بیان می‌شود و این طیف هدف از قیام عاشورا را شهادت امام در جهت شفاعت می‌دانند.

امام جمعه سرخس ادامه داد: سومین دیدگاه، عقلانی‌ترین دیدگاه و صحیح‌ترین دیدگاه که از سوی خود حضرت بیان شده حاکی از قیام ایشان در جهت اصلاح امت و برپاداری امر‌به‌معروف و نهی از منکر است.

ملکی با بیان اینکه اصلاح در جامعه‌ای رخ می‌دهد که فساد دامن‌گیر آن جامعه باشد، یادآور شد: وقتی فساد باشد اصلاح معنا پیدا می‌کند؛ امر‌به‌معروف و نهی از منکر به‌منظور حاکمیت‌بخشی معروف که همان قرآن، سیره و معارف اهل‌بیت و طرد از منکر در اجتماع است.

وی خاطرنشان کرد: سیدالشهدا(ع) در قیام خود نه تنها به ترویج سیره نبوی پرداخت، بلکه درس‌هایی در حوزه‌های مختلف دینداری، آزادگی، تقید به عقاید و اصول اجتماعی به جهانیان داد.

ملکی با اشاره به ماندگاری واقع کربلا و جاودانگی آن گفت: یاد حسین(ع) با گذر زمان نه تنها در دل‌ها خاموش نمی‌شود بلکه این آتش عشق فروزان‌تر می‌شود و خیمه‌ها و عزاداری‌های حسینی در جامعه مبین این است که مردم خودجوش و انتفاضه‌ای به سوگواری می‌پردازند.

امام جمعه سرخس اظهار داشت: بسنده‌ کردن به سوگواری و سیاه‌پوشی کافی نبوده و باید در حوزه معرفت‌شناسی سیدالشهدا و نهضت عاشورا و مهم‌تر از آن حوادث پس از عاشورا بر حسب تکلیف گام برداریم و در این مسیر دانسته‌های مستند و حقیقی خود را به دیگران نیز ارائه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه خرافه‌گرایی‌های امروز با عنوان تفکرات انحرافی از صراط مستقیم است اذعان کرد: ویروس جهالت و غفلت را فقط با آگاهی می‌شود درمان کرد و امروز خرافه‌گرایی‌ها و اعمالی چون قمه‌زنی، کج‌روی و تفکراتی انحرافی برشمرده می‌شوند که بی‌تفاوتی در مقابل آنها سبب انحراف از صراط مستقیم می‌شود.

ملکی فرهنگ عاشورا را فرهنگ ظلم‌ستیزی، تقوا‌پذیری و مبارزه با نفاق دانست و این خرافه‌گرایی ها را که با دین کاری ندارد را امری نهی شده دانست.

انتهای پیام/70002 /ح/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول