اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

الگوی عاشورا جهان را متحول کرده است

خبرگزاری فارس: قیام امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا بستر‌ساز بسیاری از تغییر و تحولات در سطح کشورهای جهان شده و این الگوی انسان‌ساز، جهان را متحول کرده است.

الگوی عاشورا جهان را متحول کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، باز هم محرم از راه رسید، تا باز هم پارچه‌های سبز، مشکی و قرمز، پیراهن‌های مشکی، علم‌ها و دسته‌های عزاداری غم و عشق امام حسین(ع) را فریاد بزنند.

باز محرم آمد تا گل‌واژه‌های کربلا، حسین(ع)، عباس(ع)، علی‌اصغر(ع)، زینب(س) و... شکوفاتر از بهار، عطر شهادت و مظلومیت را بیفشانند، محرم آمد تا بغض‌ها غم‌انگیزترین و زیباترین بهانه‌های عشق را با قطره‌های اشک ببارند و بار دیگر سینه‌چاکان حضرت اباعبدالله حسین(ع) مظلومیت و تنهایی پسر مولود کعبه را بر سر و سینه بزنند.

محرم آمد تا دوستداران و شیفتگان حق و عدالت با یاد و خاطر سرور و سالار شهید حق‌طلبان، عدالت‌خواهان تاریخ امام حسین(ع) شوری تازه پیدا کنند و قلب‌هاشان جلا بخشد.

* ابعاد قیام عاشورا تمام شدنی نیست

پیام تاریخی اباعبدالله حسین(ع) در واقعه بزرگ، شگفت‌انگیز و فرهنگ‌ساز عاشورا بسیار نقل و توصیف شده است اما بررسی هر چه بیشتر این واقعه ابعاد تازه‌تر و آموزنده‌تری از این گوهر ناب را نمایان می‌کند.

اگر چه قیام عاشورا، در محدوده زمانی و مکانی کوچکی به وقوع پیوست اما همین رویداد دارای چنان آثار بزرگ و تأثیرگذاری شد که سیطره و حکومت گسترده اموی و عباسی قرن‌ها بر محو و از بین بردن این آثار تلاش کردند.

قیام عاشورایی امام حسین(ع) و هفتاد و دو نفر از یاوران و وفاداران به این امام همام، چنان جوشش و فورانی دارد که در طول تاریخ الهام‌بخش و الگوی نهضت‌های گوناگون آزادی‌خواه و عدالت‌طلب در اقصی نقاط جهان بوده است.

* قیام عاشورا جهان را متحول کرده است

جملات و اظهار نظرهای بسیاری از دانشمندان و شخصیت‌های بزرگ و شناخته شده در سطح جهان درباره قیام امام حسین(ع) بر بزرگی و تأثیرگذاری این قیام تاریخی و الهی صحه می‌گذارد.

«مهاتما گاندی» چهره شناخته شده جهانی و رهبر استقلال هند درباره شخصیت و بزرگی قیام امام حسین(ع) اینگونه می‌گوید: من زندگی امام حسین(ع)، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خواندم و توجه کافی به صفحات کربلا نموده‌ام و بر من روشن است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین(ع) پیروی کند.

مسیحیان نیز قیام امام حسین(ع) را بزرگ و الهی می‌دانند، این ادعا را می‌شود از نوشته‌های «آنتوان بارا» پژوهشگر و نویسنده کتاب «حسین در اندیشه مسیحی» خواند، وی می‌نویسد: شیفته بعد و روح انقلابی و شخصیت امام حسین(ع) شده‌ام.

چارلز دیکنز نویسنده معروف انگلیسی، توماس گاردیل، فیلسوف و مورخ انگلیسی و بسیاری از چهر‌ه‌های جهانی در وصف عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی امام شهیدان حسین(ع) نوشته‌اند و این خود نشانگر اثرات به روز، شگرف و جهانی این قیام هفتاد و دو نفره به رهبری امام حسین(ع) در سرزمین خشک و سوزان کربلا است.

* محرم خواب ستمگران را آشفته می‌کند

بیان شیوای «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» بر محدود نبودن بهره‌گیری و بکارگیری فرهنگ ‌عاشورا در زمان و مکان نشان دارد، از نهضت توابین و قیام مختار که بلافاصله پس از واقعه عاشورا و در اوج سلطه سیاه و همه‌جانبه اموی رخ داد تا قیام امام خمینی(ره) در عمق سیاهی جاهلیت قرن بیستم و سلطه همه‌جانبه استکبار جهانی و حرکت‌های آزادی‌خواهانه و موج بیداری اسلامی در منطقه وسیعی از خاورمیانه و سرنگونی دیکتاتورها همه از منبع فیض‌بخش عاشورا نشأت گرفته است و بر کارکرد شگفت‌آور راهی که حسین‌(ع) در ریشه‌کن کردن ظلم و ستم نشان داد، گواهی می‌دهد.

محرم آمده ‌است و شور عاشوراییان بار دیگر فزونی گرفته، محرم آمده است تا عاشوراییان با سر دادن دوباره فریاد «یالثارات الحسین(ع)» خواب ستمگران را برآشوبند و ظهور، استحکام، پایداری و گستردگی حاکمیت حق را به رخ آنها بکشند.

---------------------------------

یادداشت از کورش رضایی

---------------------------------

انتهای پیام/خ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول