اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه ماه محرم انجام شد

طشت‌گذاری با قدمتی 400 ساله

خبرگزاری فارس: در آستانه ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) مردم حسینی و ولایتمدار هیر طشت‌گذاری و عزاداری با قدمت 400 ساله را اجرا کردند.

طشت‌گذاری با قدمتی 400 ساله

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که با حضور خیل عاشقان و ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت، میهمانانی از سایر استان‌ها و حتی کشورهای همسایه برگزار شد، شرکت‌کنندگان در مظلومیت شهدای کربلا آیین سنتی طشت‌گذاری را انجام دادند و در یک رسم دیرین به استقبال ماه عزای حسینی رفتند.

در این مراسم که از شور و حال و برنامه‌های متنوعی برخوردار است میهمانانی از تهران، تبریز، کرج، مشهد و گیلان و برخی از شهرهای همجوار به همراه اهالی هیر به صورت دسته جمعی در حالی که طشت‌های مسی را پر از آب رودخانه هیرچایی می‌کنند به یاد تشنه لبان کربلا و فرات طشت‌های پر از آب را به مساجد قاسمیه، اکبریه و زینبیه برده و با قرار دادن در محلی مشخص تا پایان عزاداری و حتی اربعین حسینی و از این طشت‌های قرار گرفته به تبرک مدد جسته و به عنوان نماد بیعت با امام حسین (ع) آیین ویژه‌ای را اجرا می‌کنند.

این مراسم که هر ساله در آستانه ماه محرم برگزار می‌شود از چنان شور و حالی برخوردار است که حاجت‌گرفتگان احشام نذری خود را به دست‌اندرکاران این برنامه می‌دهند و بیش از 400 رأس گوسفند در این آیین قربانی شده و در دهه اول محرم غذای نذری با آنها پخته شده و به عزاداران به عنوان نذر و احسانی تحویل داده می‌شود.

نظیر این مراسم در سایر مناطق استان اردبیل نیز در آستانه ماه محرم برگزار شد و دستجات عزاداری با حضور در مساجد و حسینیه‌ها در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.

مردم وفادار به اهل بیت امام حسین (ع) در اردبیل همچنین در شهرهای مختلف و مساجد محلات گوناگون شهر آیین سنتی طشت‌گذاری را اجرا کرده و بار دیگر با آرمان عظیم و ارزشمند سیدالشهدا عهد و پیمان بستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، طشت‌گذاری مراسم سنتی اردبیلی‌ها است که از پیشینه تاریخی 500 ساله به عنوان یک فرهنگ سنتی و مذهبی اصیل از جایگاهی ویژه برخوردار است و مردم این دیار از 27 ذی‌حجه مراسم طشت‌گذاری را از مساجد جامع شروع کرده و در روزهای بعد نظیر این مراسم در مساجد و محلات مختلف برگزار می‌شود.

امروزه این آیین با کمترین تغییرات و با شور و حال خاص در اماکن مخصوص و حسینیه اوچدوکان، مسجد جامع، مسجد اعظم و به تبع آن 200 مسجد برگزار می‌شود و در کنار آن دسته‌های عزا و سینه‌زنی به یاد تشنه لبان دشت نینوا مشکی را پر از آب می‌کنند و آن را به همراه طشتی از جنس مس که به طور معمول در دوش ریش سفیدان محلات حمل می‌شود در فضای مخصوص قرار داده و با زنجیرزنی و سینه‌زنی به عزاداری مشغول می‌شوند که این آیین خاطره تشنه لبی امام حسین (ع) و یارانش را در دل‌ها و اذهان زنده می‌کند.

انتهای پیام/62006/ی/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول