اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی:

مدیریت مردمی عزاداری اردبیل نقطه اوج ثبت طشت‌گذاری بود

خبرگزاری فارس: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مدیریت مردمی عزاداری اردبیل نقطه اوج ثبت طشت‌گذاری بود.

مدیریت مردمی عزاداری اردبیل نقطه اوج ثبت طشت‌گذاری بود

مسعود علویان‌صدر در حاشیه سفر به اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ما تلاش می‌کنیم تمام ارزش‌ها و مفاهیم و میراث معنوی را پاس داریم و این ارزش‌های معنوی را اعم از هنرهای اصیل و صنایع دستی به گونه‌ای ارزشمند به نمایش بگذاریم.

وی در خصوص ثبت آیین سنتی طشت‌گذاری و جایگاه طشت در معماری مساجد و حتی برخی از منازل، گفت: تمام ابزارهای استفاده شده در منازل عزاداری حسینی در اردبیل خود ارزشی والاتر دارد که ما با بهره‌گیری از این ابزارها نظیر طشت، علم، کتل و بیرق سعی می‌کنیم نقطه برجسته عزاداری حسینی را به نمایش بگذاریم.

این مسئول، مردمی بودن این آیین را از برجستگی‌های عزاداری در اردبیل و طشت‌گذاری اعلام کرد و افزود: اینکه خود مردم این آیین‌ها را هدایت و رهبری می‌کنند و از ابتدا تا انتهای محرم و حتی قبل، حین و بعد از آن برنامه‌های متنوعی اجرا می‌شود خود نشان ‌دهنده این موضوع است که آیین عزاداری محرم در این دیار از قوام بیشتری برخوردار است.

علویان‌صدر با بیان اینکه با آیین طشت‌گذاری به صورت رسمی عزاداری ماه محرم در اردبیل شروع می‌شود و این ندای آغازین دارای ویژگی‌های برجسته و منحصر به فرد است، بیان کرد: این مراسم با عنوان جاودانه‌ترین آیینی است که ماندگاری آن به خاطر معنویت و مدیریت مردمی آن بوده و قطعاً از اردبیل به سایر مناطق رفته و رسوخ پیدا کرده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: این آیین با حضور همه مردم جاودانه شده و نکته برجسته آن این است که چنین جاودانگی سبب شده این حرکت معنوی نسل به نسل منتقل شده و در این انتقال زنده بودن و حیات جاودانه پیدا کردن نکته برجسته است.

این مسئول بیان داشت: جوانان ما امروز با این مفاهیم آشنا شدند، با آن زندگی می‌کنند، به آن عشق می‌ورزند و ما به چنین میراث جاودانه‌ای افتخار می‌کنیم که ماندگارترین میراث معنوی و هویتی ملت ایران است.

580 اثر میراث معنوی تاکنون ثبت شده است

علویان‌صدر در بخش دیگری از سخنان خود به ثبت 580 اثر میراث معنوی در سطح کشور اشاره کرد و افزود: در سطح جهان نیز 9 اثر معنوی تا کنون از ایران به ثبت جهانی رسیده است.

وی اذعان داشت: تلاش می‌کنیم با مطالعه و تحقیق و بررسی این ظرفیت را گسترده‌تر و جامع‌تر نگاه کنیم تا از حوزه میراث معنوی آثار بیشتری به ثبت برسد.

معاون سازمان میراث فرهنگی متذکر شد: با این اقدام می‌توانیم فرصتی را فراهم کنیم تا آثار معنوی و ارزشی ایران اسلامی نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور معرفی شود.

انتهای پیام/ن20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول