اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور جمع کثیری از عاشقان اهل بیت (ع)

مراسم طشت‌گذاری در ورامین برگزار شد

خبرگزاری فارس: مراسم طشت‌گذاری با حضور جمع کثیری از مردم خداجوی شهرستان ورامین در خیرآباد این شهرستان برگزار شد.

مراسم طشت‌گذاری در ورامین برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر محسن‌زاده امام جمعه خیرآباد و نیز خیل عظیم عاشقان آذری زبان اهل بیت علیه‌السلام مراسم طشت‌‌گذاری در حسینیه خلخالی‌های خیرآباد ورامین برگزار شد.

رابط امور مساجد در منطقه خیرآباد طی سخنانی در این مراسم ضمن تشریح اهداف قیام سیدالشهدا (ع) و نهضت عاشورای حسینی با اشاره به روایات و احادیث مربوط اظهار داشت: قیام سیدالشهدا (ع) «اوسع» است، دایره افراد بیشتری در بین عزاداران حسینی وجود دارند، شاید برخی افراد که حتی اعتقادات مذهبی قدری کمتر نسبت به دیگران نیز دارند جزو خیل عزاداران امام حسین (ع) قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شیرازی گفت: در محرم و به احترام امام حسین (ع) میزان ارتکاب به گناه کاهش محسوسی می‌یابد، جرم‌ها کمتر می‌شوند و حالت روحانی خاصی بر فضای حاکم در مناطق شیعه‌نشین دنیا ایجاد می‌شود.

مداحان اهل بیت علیه‌السلام به ویژه استاد «حمید سیف‌الله‌زاده» در ادامه این مراسم با نوای خوش به مدیحه‌سرایی و نوحه‌خوانی پرداختند و نسبت به شهدای کربلا ابراز احترام کردند.

مسئول فرهنگی اجتماعی منطقه 2 شهرداری ورامین در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران بیان داشت: طشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک ماه محرم است که جمع کثیری از مردم آذری زبان کشورمان با این مراسم به استقبال محرم می‌روند.

محمد صمدی افزود: مراسم طشت‌گذاری، مراسمی است سنتی که در عزاداری ایام عاشورا و عمدتا‌ در شهرستان اردبیل برگزار می‏شود و طشت‌‌های آب را که رمزی از فرات می‌باشد به حرمت تشنه لبی امام حسین (ع) و 72 یار با وفایش می‏آورند و این سنت به پیروی از اقدام امام حسین و یادآور رفتار جوانمردانه او در مقابل سپاه حر می‌باشد که به روایتی آن حضرت، در روز 27 ذیحجه‏، آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب‏ کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه فلسفه برگزاری این آیین بیعت با امامت و ولایت است، عنوان کرد: برگزاری این آیین‌های معنوی نشان می‌دهد هیچ مفهومی در تاریخ جز عشق به امام حسین (ع) و مقام رسالت، امامت و ولایت ماندگار و جاودانه نیست، همه باید پیام امام حسین (ع) در روز عاشورا که احیای امر به معروف و نهی از منکر است را به خوبی دریابیم و به آن عمل کنیم.

مسئول فرهنگی اجتماعی منطقه 2 شهرداری ورامین در پایان با اشاره به اقدامات این معاونت در ایام محرم تصریح کرد: بخش فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 2 در راستای حمایت از هیئت‌های مذهبی، مساجد و حسینیه‌ها اقدام به پخش عمده محصولات فرهنگی در منطقه کرده است و آمادگی حمایت همه‌جانبه از برگزاری مراسم‌های عزاداری را دارد.

انتهای پیام/ع/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول