اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر ارشاد خبر داد

برگزاری 22 جشنواره قرآنی در کشور

خبرگزاری فارس: معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره قرآنی به دنبال احیای هنرهای قرآنی در کشور است و 22 جشنواره در کشور در حال اجرا است که بیش از یک میلیارد تومان جایزه دارد.

برگزاری 22 جشنواره قرآنی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، حجت‌الاسلام حمید محمدی در همایش مدیران ادارات و مؤسسات قرآنی جنوب کرمان اظهار داشت: ‌بنابر آیات آغازین سوره الرحمان خداوند از موضع رحمانیت با انسان صحبت می‌کند.

وی افزود: خداوند در این آیه خود را معلم انسان معرفی می‌کند و بعد از تعلیم قرآن به انسان او را می‌آفریند، انسان یک خلقت قرآنی و یک خلقت ابدانی دارد که بعد از آموزش قرآن به فطرت او انسان بر اساس قرآن آفریده شد.

انسان موجود قرآن بنیان است

محمدی تصریح کرد: انسان موجود قرآن بنیان است و بر اساس قرآن طراحی شده و بر اساس قرآن حساب و کتاب می‌شود و نظام ساماندهی بنیان بشر در عالم زر و الست بر اساس قرآن شکل گرفته و نظام نهایی او در عالی‌ترین مراتب بهشت، بر اساس قرآن شکل می‌گیرد، قرآن آمده دست انسان را بگیرد و به این مسیر ببرد.

وی خاطرنشان کرد: هر انسانی که متولد می‌شود، یک قرآن با او آفریده می‌شود، بعد از خلقت قرآنی و خلقت جسمانی، خداوند بیان را به انسان داده است، قرآن بیانی برای مردم است و انبیای الهی قرآن را به شکل مکتوب در اختیار بشر می‌گذارند و تبیین و حقایق قرآنی را تشریح می‌کنند که این بیان است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دو حجت باطنی و ظاهری داریم، حجت باطنی همان قرآن به فطرت آموخته شده است و عقلی که حقایق را درک می‌کند و حجت ظاهری انبیای الهی و همین کتاب که در ظاهر نازل شده است، ادامه داد: خداوند در سوره الرحمن دو بار خود را معلم رسمی قرآن معرفی کرده است و ما شاگردان حضرت حق هستیم، معلمی قرآن، جانشینی حضرت حق است، انبیا چون معلم هستند، قابل احترام هستند، چون معلمی شغل خداوند است و جانشین خداوند هستند.

محمدی اذعان داشت: کسی که شرف معلمی قرآن را بر دوش می‌کشد، بخشی از خلیفه الهی خود را در عالی‌ترین رتبه ایفا می‌کند، مقام تعلیم و تعلم قرآن عالی‌ترین مقام‌هایی است که انسان می‌تواند داشته باشد.

بهره‌مند از حیات قرآنی ممات ندارد

وی ابراز داشت: از نظر قرآن مرگ همه را در بر می‌گیرد و فقط دو گروه هستند که میت تلقی نمی‌شوند، حی هستند، اول شهدا هستند و مقام حیات را دارند، دوم مقام یادگیری قرآن است، هر کسی در محضر قرآن زانو زد و از حقایق قرآن بهره‌مند شد و به نداهای قرآن پاسخ داد، این بهره‌مند از حیات قرآنی است و بهره‌مند از حیات قرآنی ممات ندارند، کسانی که در مسیر تعلیم و تعلم قرآن هستند از این حیات ابدی بهره‌مند هستند.

محمدی افزود: معلمان قرآن آگاهان بر حقایق علوم، نگهبانان اصلی حقایق نورانی و شاهدان دائمی امت هستند و مرگ ندارند، هر حیات و زندگی طول، عرض و ارتفاع دارد، طول و عرض با حیوان‌ها مشترک است بعد ارتفاع زندگی مخصوص انسان است و انسان رو به بالا حرکت می‌کند و انسان‌ها به میزان بهره‌مندی از ارتفاع می‌توانند بگویند که زنده هستند که به آن رشد می‌گویند و این حقیقت اصلی زندگی انسان است، زندگی قرآنی بهره‌مندی از این ارتفاع زندگی است.

وی اظهار داشت: بزرگترین وظیفه وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی تحقق فلسفه خلقت انسان است، چون فلسفه خلقت انسان قرار گرفتن در مسیر رشد مستمر است، لذا کسانی که معلم قرآن می‌شوند، بهره‌مند از این رشد قرآنی هستند و این رشد را در جامعه می‌برند و راشدان مرشد می‌شوند و صالحان مصلح هستند، حقایق قرآنی را در جامعه منتشر می‌کنند و مصلح می‌شوند، قرآن به دنبال این حقایق بزرگ است.

وی تصریح کرد: اصرار ما بر تربیت حافظ انتقال قرآن به ذهن فرد است و حافظ تبدیل به حامل می‌شود و در اعضا و جوارح جاری می‌شود و فرد عامل قرآن شود، ما به دنبال تربیت حافظ حامل عامل به قرآن هستیم، اگر توسعه فرهنگ قرآنی را می‌خواهیم، توسعه فرهنگ قرآنی به این است که سه ضلع توسعه با هم محقق شود، توسعه فعالیت‌های قرآنی  به صورت لزوم رشد نیست، توسعه فرهنگ قرآنی مهم است.

یک ضلع توسعه فرهنگ قرآنی ارتقای معرفت قرآنی است

محمدی بیان داشت: یک ضلع توسعه فرهنگ قرآنی ارتقای معرفت قرآنی است، دانش قرآنی و شناخت مردم را بالا ببریم، خوب است، جنوب کرمان از محروم‌ترین نقاط کشور در این زمینه است و شناخت قرآن در این زمینه ضعیف است، تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام شده است که سطح برنامه‌های قرآنی را ارتقاع دهیم و در این منطقه دوره روخوانی و روان‌خوانی دنبال شده و باید بیسوادی قرآنی در لایه‌های روان‌خوانی و روخوانی سریع‌تر تمام شود و بعد سراغ مفاهیم و زیباخوانی قرآن برویم.

طرح خوش‌خوان‌های قرآنی در 16 استان کشور در حال اجرا است

وی با بیان اینکه طرح خوش‌خوان‌های قرآنی در 16 استان کشور در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: توجه به زیباخوانی قران از عوامل جذب جوانان به قرآن است و از هنرهای قرآنی است، قرآن با معارف نابش در عقل‌ها و با هنرهایش در قلب‌ها نفوذ می‌کند، ما باید در کنار معارف قرآن هنرهای قرآن را عرضه کنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره قرآنی به دنبال احیای هنرهای قرآنی در کشور است و 22 جشنواره در کشور در حال اجراست که بیش از یک میلیارد تومان جایزه دارد، قرآن صوت خدا است که باید از حلقوم‌های طلایی عبور کند و به مردم برسد، زیبا خواندن قرآن هدف است، این بحث چقدر در جنوب کرمان دنبال شده است.

باید زیبایی‌های قرآن را بیان کرده و جوان را جذب کنید

محمدی افزود: ما با جنگ نرم دشمن روبرو هستیم، هزاران شبکه ماهواره‌ای جوانان ما را به خود دعوت می‌کنند، باید زیبایی‌های قرآن را بیان و جوان را جذب کنید در غیر اینصورت جوان به دنبال آن‌ها میرود، کسی خادم قرآن است که در حوزه توسعه هنرهای قرآنی قدم بردارد و در هر حوزه که باشد، تلاش مؤثر کند، ما باید با یک رویکرد اساسی خلاها را شناسایی کنیم و ورود کنیم.

مقام معظم رهبری فرمودند باید 10 میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم

وی با اشاره به اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم بیان داشت: مقام معظم رهبری فرمودند باید 10 میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم و تا مقطع زمانی 1404 باید محقق شود.

محمدی با بیان اینکه فرهنگ اقبال به قران در ما بسیار ضعیف است تصریح کرد: در بسیاری از موارد این مسئله به شکل کامل جا نیفتاده است و باید زودتر جامعه را به این سمت ببریم.

وی با بیان اینکه در بحث رسمی‌سازی و مردمی‌سازی کار دولت کمک می‌کند، اظهار داشت: طی دولت‌های نهم و دهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه قرآنی 80 میلیارد است مؤسسه‌ها را رسمی کنید، کار کنید و اعتبارهای لازم را دریافت کنید، اگر ظرفیت را ایجاد نکنید،پرداخت به شما کار غیرقانونی است.

باید جشن پایان بیسوادی قرآنی در جنوب کرمان به زودی اتفاق بیفتد

محمدی با بیان اینکه هر نهضت قرانی نیازمند نیروی انسانی قوی است، گفت: دوره تربیت استاد را دائم برگزار کنید و هیچ لایه‌ای از آموزش‌ها نباشد که شما استاد آن را نداشته باشید، باید جشن پایان بیسوادی قرآنی در جنوب کرمان به زودی اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/80002/ع/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول