اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آستان قدس رضوی خبر داد

برگزاری 100 برنامه تبلیغی، مذهبی در دهه‌ اول محرم در حرم مطهر رضوی

خبرگزاری فارس: معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی از برگزاری 100 برنامه تبلیغی- مذهبی در دهه‌ی اول محرم در حرم مطهر رضوی خبر داد.

برگزاری 100 برنامه تبلیغی، مذهبی در دهه‌ اول محرم در حرم مطهر رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام سید جلال حسینی پیش از ظهر امروز در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه‌ اول محرم در حرم مطهر رضوی، با بیان اینکه امروز دنیای اسلام نیازمند درس‌‎های عاشوراست، افزود: در جهت‌گیری تبیین مکتب حسینی سه عنصر عقلانیت، حماسه و عزت و عاطفه وجود دارد که در برنامه‌های ویژه محرم و صفر مدنظر گرفته شده است.

حسینی با بیان اینکه صحنه‌ی عاشورا به عنوان یک فرهنگ از زندگی به سبک اسلامی است، تاکید کرد: باید این سبک زندگی را به عنوان بهترین الگو به تمام جهانیان شناساند و در حقیقت توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی، بصیرت‌افزایی، دشمن‌‍‌شناسی، استکبارستیزی، عدالت‌خواهی و تبیین دو فریضه امر به معروف و نهی منکر مورد توجه طراحان و برنامه‌ریزان حرم مطهر رضوی قرار گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: امسال برنامه‌های حرم مطهر رضوی در 9 محور شامل مراسم، محافل قرآنی، همایش‌ها و نشست‌ها، برنامه‌های آموزشی، مسابقات فرهنگی، توزیع محصولات فرهنگی، ارائه خدمات، برنامه‌های رسانه‌‎ای و فعالیت‌های مجازی اجرا می‌شود.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: ویژه برنامه شب تاسوعا با عنوان «در سایه‌سار وفا» بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی با سخنرانی آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی و حجت‌الاسلام اکرمی و مرثیه‌سرایی و عزاداری مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) و همچنین روز تاسوعا بعداز نماز صبح تا بعداز اقامه نماز ظهر و عصر با سخنرانی آیت‌الله سیداحمد خاتمی و آیت‌الله سید احمد علم الهدی به همراه قرائت زیارت عاشورا و زیارت حضرت ابوالفضل(ع) ادامه داد.

حسینی همچنین از برگزاری ویژه برنامه شب عاشورای حسینی بعداز اقامه نماز مغرب و عشاء تا ساعت 22:30 در رواق امام خمینی با سخنرانی آیت‌الله سید احمد خاتمی و آیت‌الله سیداحمد علم الهدی به همراه عزاداری و ذکر مصیبت و قرائت زیارت عاشورا خبر داد.

وی گفت: مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورای حسینی در رواق دارالحکمه و صحن انقلاب اسلامی با حضور تولیت عظمای آستان قدس رضوی و مسئولان کشوری و استانی و خادمان بارگاه منور رضوی به همراه نوحه‌خوانی و شمع‌گردانی حفاظ حرم مطهر رضوی و مراسم قرائت خطبه شب عاشورا برگزار می‌شود.

* قرائت زیارت عاشورا

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ویژه برنامه روز عاشورا بعداز نماز صبح تا بعداز اقامه نماز ظهر و عصر با سخنرانی آیت‌الله سید احمد خاتمی و آیت‌الله سید احمد علم الهدی به همراه قرائت زیارت عاشورا به طور کامل و قرائت زیارت ناحیه مقدسه و مقتل‌خوانی حجت‌الاسلام اسلامی‌فر برگزار می‌شود.

وی همچنین از برگزاری ویژه برنامه شام غریبان حسینی در رواق امام خمینی بعد از نماز مغرب و عشاء ویژه عموم زائران حرم مطهر رضوی خبر داد و افزود: ویژه برنامه عزاداری و سوگواری شب شام غریبان حسینی ویژه خدام حرم مطهر رضوی با حرکت کاروان خدام از سازمان مرکزی آستان قدس رضوی به سمت حرم مطهر رضوی آغاز و بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.

* گرامیداشت سنت اباعبدالله در احیاء شب عاشورا

وی از برگزاری مراسم احیای شب عاشورا با عنوان «گرامیداشت سنت اباعبدالله در احیاء شب عاشورا» از ساعت 24 شب تا 2 بامداد عاشورا خبر داد و بیان کرد: این برنامه به صورت همزمان در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی، حرم حضرت معصومه(س) در قم و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری برگزار می‌شود که برنامه حرم مطهر رضوی به صورت مستقیم از شبکه قرآن سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.

* گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حرم

حسینی از برگزاری ویژه برنامه گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حرم مطهر رضوی با عنوان «عاشورای رضوی» خبر داد و افزود: این ویژه برنامه پنجم آذرماه سال جاری ساعت 15 در صحن جمهوری اسلامی برگزار می‌شود که با قرائت خطبه و مرثیه‌سرایی همراه است.

* برگزاری «محفل شیرخوارگان حسینی»

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی در بخشی از سخنانش از برگزاری «محفل شیرخوارگان حسینی» در سوم آذرماه مصادف با هشتم محرم، خبر داد و افزود: این برنامه به صورت همزمان از ساعت 14 تا 16 در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی و بیش از 200 نقطه در سراسر ایران و 18 کشور از پنج قاره جهان اجرا می‌شود.

وی گفت: ویژه برنامه شهادت امام سجاد(ع) با عنوان «در رثای سیدالساجدین» بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در رواق امام خمینی برگزار می‌شود.

* برگزاری روزانه 20 جلسه سخنرانی

این مسئول همچنین از برگزاری روزانه 20 جلسه سخنرانی و بیان معارف حسینی با عنوان «شکوه ایثار» با حضور سخنرانان و خطباء برجسته کشوری خبر داد و ادامه داد: این برنامه‌ها در رواق های امام خمینی(ره), دارالحجه، دارالاجابه و شبستان نهاوندی، میلانی و گرم مسجد جامع گوهرشاد برگزار می‌‌شود.

حسینی بیان داشت: امسال توجه ویژه به برپایی جلسات سوگواری و مرثیه‌خوانی دهه اول محرم مطابقات با نیات واقفانی که در این خصوص موقوفه‌ای را وقف آستان قدس رضوی کرده‌اند از جمله موقوفه‌های: میرزا محمد مومن، میرزا سعیدخان موتمن‌الملک، میرزا‌قاسم ملک التجار، جعفر قلی میرزا و... شده و برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری و اعزام سخنران و مداح به شهرستان‌های موقوفه‌دار آستان قدس رضوی از دیگر برنامه‌های این ایام است.

* فعالیت آنلاین اتاق‌های گفت‌وگوی اینترنتی

وی همچنین از برگزاری سلسله جلسات سخنرانی ویژه زائران عرب، اردو و آذری زبان در حرم مطهر رضوی خبر داد و بیان کرد: این برنامه‌ها در رواق‌های دارالرحمه، غدیر، مقبره شیخ حرعاملی در صحن انقلاب اسلامی و سردرب شرقی صحن جامع رضوی برگزار می‌شود، همچنین در اتاق‌های اینترنتی حرم مطهر رضوی در سایت imamrezashrinr.ir با موضوعاتی از قبیل؛ «سیاست و حکومت از دیدگاه امام حسین(ع)»، «امام حسین(ع) اسوه ظلم‌ستیزی»، «بررسی ابعاد شخصیتی شهدای کربلا»، «چگونگی بهره جستن از محرم»، «آموزه‌های مکتب حسینی» به صورت آنلاین به گفتگو پرداخته می‌شود.

* تازه‌های نشر ویژه محرم

وی تصریح کرد: چاپ و انتشار مجموعه سه جلدی کتاب‌های «بر آستان ارادت» حاوی اشعار و متون برگزیده محرم برای مداحان در تیراژ 9 هزار نسخه از سوی اداره امور فرهنگی و غنی‌سازی اوقات فراغت زائران، چاپ و انتشار کتاب«چهل حدیث فضیلت عزاداری و بکاء بر سیدالشهداء» برای نخستین‌بار در تیراژ 5 هزار نسخه از سوی اداره امور فرهنگی و غنی‌سازی اوقات فراغت زائران، تجدید چاپ کتاب احکام عزاداری با هدف اطلاع‌رسانی استفتائات مراجع عظام تقلید مرتبط با این موضوع از سوی اداره پاسخگویی به سوالات دینی و اطلاع‌رسانی، توزیع پنج شماره از مجموعه کتابچه‌های «رهنما» در خصوص ایام محرم و ارسال آن از طریق سامانه بلوتوثی «پیام آفتاب» با عناوین«پرسش‌هایی از جنس عاشورا، حقیقت توسل و زیارت، لعن و سلام، دام خرافات و رهایی از آن و مسائل خرافات عاشورا، زیارت مکتب محبت» از انتشارات ویژه برای محرم است.

انتهای پیام/ن/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول