اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کوچه و بازار بروجرد حال و هوای محرم رابه خود گرفته است

خبرگزاری فارس: با فرا رسیدن ماه محرم کوچه و بازار بروجرد حال و هوای محرم را به خود گرفته است.

کوچه و بازار بروجرد حال و هوای محرم رابه خود گرفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، حال و هوای محرم از چند روز گذشته آهسته آهسته بازار بروجرد را در برگرفته و مغازه‌ها با عرضه پرچم‌های سیاه رنگ و لباس‌های مشکی و تجهیزات مخصوص عزاداری به استقبال این ایام رفته‌اند.

با قدم زدن در کوچه و بازار بروجرد مشاهده می‌شود که مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌ها آماده‌اند، تا بار دیگر به عزاداری سالار و سرور شهیدان بپردازند.

بازاریان بروجرد از مدت‌ها قبل با شور و عشقی خاص نسبت به امام حسین (ع) عشق و ارادت خود را به ائمه اطهار و خاندان عصمت و طهارت به نمایش گذاشته‌اند.

هر ساله در بروجرد، نوجوانان و جوانان به صورت دسته‌جات سینه زنی و زنجیرزنی عزاداری می‌کنند و در دهه اول محرم با طبخ نذورات از عزاداران حسینی استقبال می‌کنند.

آیین چهل منبر یکی از آیین‌های است که مردم بروجرد در عصر روز تاسوعا انجام می‌دهند و در هر منزل یک شمع را به نیت برآورده شدن حاجت روشن می‌کنند.

در دو روز تاسوعا و عاشورا مردم به پختن حلیم که از گوشت و بلغور است و شعله زرد می‌پردازند و در بین مردم عزادار تقسیم می‌کنند.

در روز عاشورا از صبح مردم عزادار گل بر سر و لباس‌های خود می‌زنند که این نشان از اوج اندوه و ناراحتی مردم است.

برخی از خانه‌ها با زدن پرچم‌های سیاه بر درب منزل خود مراسم روضه خوانی را برپا می‌کنند و در اکثر منازل بروجرد سقاخانه‌ها وجود دارد.

یکی از مداحان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بروجرد گفت: از سن 10 سالگی مداحی را شروع کردم و در دوران کودکی به همراه پدرم در تمام مراسم عزاداری‌ها شرکت می‌کردم.

علی احمدی افزود: احساس می‌کنم، وقتی مداحی می‌کنم باید دقت زیادی داشته باشم تا بتوانم با مداحی و روضه خوانی فلسفه اصلی محرم را بیان کنم.

وی اظهار داشت: دوست دارم تا وقتی زنده هستم، بتوانم در این راه قدم بردارم و شاکر خدا هستم که این توفیق را نصیب من کرده که در وصف ائمه اطهار (ع) مداحی کنم.

یک مداح دیگر بروجردی گفت: مداحان نقش مهمی در تقویت شور حسینی دارند و من هم سعی می‌کنم، مطالبی را مداحی کنم که در شان ائمه و امام حسین (ع) باشد.

محمد خداپرست تصریح کرد: باید با اخلاص و با توجه به مسائل اسلامی محرمی بدون انحراف داشته باشیم.

در ادامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بروجرد گفت: فلسفه اصلی عزاداری محرم احیای فرهنگ حسینی است.

حجت الاسلام احمدرضا غلامی افزود: اصل فلسفه قیام امام حسین (ع) اجرای دستورات امر به معروف و نهی از منکر است و همچنین احیا ارزش‌های دینی و توجه به ارزش‌های انسانی و مبارزه با جهل است.

وی بر اقامه نماز ظهر عاشورا تاکید کرد و اذعان داشت: نماز ظهر عاشورا باید احیا شود و مردم باید در هنگام پخش اذان ظهر به اقامه نماز بپردازند، چرا که امام حسین (ع) در ظهر عاشورا نیز به اقامه نماز پرداختند و در آن شرایط هم نماز امام حسین (ع) به تاخیر نیافتاد.

انتهای پیام/85005/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول