اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از درد دل‌های مردم پس از وقوع سیل

امدادرسانی‌ها به موقع نیست/ کاش ماشینم را آب می‌برد ولی کتاب‌هایم را نه

خبرگزاری فارس: بعد از گذشت سه روز از وقوع سیل در دو شهرستان نوشهر و چالوس کار امدادرسانی به مردم این منطقه در حال انجام است اما مردم می‌گویند« امدادرسانی به موقع نیست.»

امدادرسانی‌ها به موقع نیست/ کاش ماشینم را آب می‌برد ولی کتاب‌هایم را نه

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، بامداد دوشنبه در روزهای پایانی دومین ماه پاییز و با تشدید بارندگی و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها خواب از چشمان مردم شهرها و روستاهای نوشهر و چالوس پرید و برای ساعتی آنچه ماند ویرانی حاصل از وقوع سیل بود.

فارس در این مدت گزارش‌های متعددی از سیل منتشر کرده است که بیشتر از زبان مسئولان بوده است اما آنچه که در این سطور انتشار می‌یابد، صحبت‌های مردم سیل‌زده است که بیان می‌شود، بی‌هیچ قضاوت و کمی و کاستی.

*امدادرسانی سریع و به موقع نبود

یکی از اهالی بهارستان شمالی نوشهر در گفت‌وگو با فارس درباره امدادرسانی در لحظات اولیه وقوع سیل در نوشهر گفت: پس از وقوع سیل انتظار می‌رفت تا امدادرسانی به شهروندان سیل‌زده نوشهری سریع انجام شود اما این امدادرسانی آن طور که باید و شاید انجام نشد.

مهدی ایوبی افزود: ضعف مشهود هلال‌احمر در امدادرسانی در همان دقایق اولیه وقوع سیل به وضوح به چشم می‌خورد و این در حالی است که از این نهاد انتظار بیشتری برای امدادرسانی می‌رود.

وی ادامه داد: بسیاری از منازل مسکونی مردم که بر اثر سیل خسارت شدیدی به آن وارد آمد همچنان به حال خود رها شده هستند و تنها تعدادی از منازل مسکونی با تلاش خود اهالی منزل و البته با کمک‌هایی از شهرداری نوشهر درحال پاکسازی و شست‌وشو هستند.

این شهروند نوشهری همچنین به انتقاد از برخی عملکردهای شهرداری در صدور مجوزهای ساخت و ساز پرداخت و اظهار داشت: شهرداری نباید برای ساخت و سازهایی که در حریم رودخانه‌ها قرار است انجام شود جواز صادر کند اما متاسفانه شهرداری کوتاهی می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: به هرحال موضوع ماده 100 و مسائل مربوطه آن، با پرداخت مبلغی به شهرداری، مجوز ساخت و ساز در حریم غیرقانونی رودخانه‌ها از سوی شهرداری صادر می‌شود.

وی گفت: باید نسبت به بسترسازی رودخانه‌ها و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و غیر اصولی توجه شود تا شاهد بروز مشکلاتی نظیر سیل نباشیم.

ایوبی تصریح کرد: از استاندار مازندران درخواست می‌شود تا مسئولانی که در مواقع اضطراری مانند همین سیل موظف به امداد و خدمات‌رسانی به مردم هستند، یک تیم نظارتی تشکیل شود و عملکرد این مسئولان زیرذره بین قرار گیرد.

وی ادامه داد: وقتی در چنین مواقعی رئیس اداره‌ای که تلفن خود را خاموش می‌کند پس باید این تیم نظارتی باشد تا بتوانند بعد امداد و خدمات‌رسانی تحلیل و آنالیز شوند اما در این زمینه کوتاهی می‌شود.

وی همچنین درباره اسکان حادثه دیدگان بیان کرد: آنهایی که بستگان و آشنایی دارند به منزل آنها می‌روند و آنهایی هم که کسی را ندارند شاید مجبور باشند در زیر سقف همان خانه حادثه دیده خود شب را به روز بگذرانند.

*فقط آب معدنی به ما دادند و دیگر هیچ

خانم مهری – م یکی دیگر از شهروندان نوشهری که در نقطه دیگری از این شهر دچار سیل‌زدگی شد به خبرنگار فارس گفت: توزیع امکانات در منطقه ما در حد صفر بود و تنها چیزی که در اختیار ما و سایر همسایگان آسیب دیده قرار گرفت فقط یه باکس آب معدنی بود و دیگر هیچ چیز دیگری توزیع نشد.

وی افزود: وقتی با تلفن به دستگاه‌ها و مسئولان شهر زنگ می‌زدیم آنها در جواب ما می‌گفتند که فلان نهاد یا ارگان در همان منطقه شما حضور دارند و برای کمک آنها مراجعه کنید اما در عمل خبری نبود و مردم با کمک یکدیگر و اقوام درحال برطرف کردن برخی مشکلات اولیه خود بودند.

این شهروند نوشهری تصریح کرد: در این بین فقط بسیج و سپاه نوشهر به داد ما رسیدند و کمک زیادی به ما کردند در صورتی این وظیفه دستگاه‌های دیگر و ذیربط بود اما ما از  سپاه و بسیج تشکر و ویژه‌ای داریم.

وی درباره اسکان حادثه دیدگان ناشی سیل در نوشهر تصریح کرد: وضعیت نامطلوبی وجود دارد و با توجه به کاهش شدید دما و بروز سرما باید مسئولان به این وضعیت با جدیت رسیدگی کنند.

*لوازم تحصیل فرزندانمان را هم آب برد

فاطمه کیاکجوری به خبرنگار فارس گفت: امدادرسانی به موقع در چنین مواقعی بسیار سخت است اما این دلیل نمی‌شود که در کل ضعیف امدادرسانی شود.

وی افزود: از یک سرما و از سویی دیگر حادثه سیل و تخریب و از بین رفتن اسباب و اثاثیه منازل  موجب شد تا شرایط زندگی  نامطلوب شود و بنابراین از مسئولان می‌خواهیم تا نسبت به برطرف شدن کامل این مشکلات تلاش بیشتری از خود به خرج دهند.

کیاکجوری بیان کرد: برخی از خانواده‌ها محصل و دانشجو دارند و حتی به لوازم و کتاب تحصیلات آنها هم خسارت وارد آمد و از بین رفت و این یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها شده است که باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد.

*شب را در مسجد می‌گذرانیم

خانم خدری یکی از شهروندان هچیرودی شهرستان چالوس است که سیل اخیر به 100 درصد وسایل منزل وی آسیب زده است.

وی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه ساعت دو نیمه شب متوجه وقوع سیل شدیم، گفت: از پنجره اتاق اقدام به فرار و خالی کردن منزل کردیم.

وی با اشاره به اینکه منزلشان نزدیک رودخانه است، گفت: سطح آب رودخانه بالا آمد و آب وارد منزلمان شد و ما توانستیم فقط خود را نجات دهیم و بقیه اسباب و وسایل‌مان در آب ماند.

خدری ادامه داد: کلیه وسایل برقی خانه از کار افتاده و فرش و موکت و مبل نیز به طور کلی از بین رفته است.

این شهروند هچیرودی اذعان داشت: تاکنون کسی به داد ما نرسیده و همسرم به همراه فامیل در حال تمیز کردن منزل هستند و ما هم شب را در مسجدی که در همسایگی مان قرار دارد به سر می بریم.

وی با اشاره به وضع موجود خواستار تسریع در امدادرسانی و توزیع به موقع مایحتاج زندگی برای خود و دیگر سیل‌زدگان شد.

*کاش ماشینم را آب می برد ولی کتاب‌هایم به این روز نمی‌افتاد

خودروی پراید یکی از اهالی هچیرود نیز در آب رودخانه سرنگون شده بود که در همان لحظه حضور ما اهالی در حال بیرون آوردن آن از رودخانه بودند.

صاحب خودروی پراید ما به خانه‌اش برد و اتاقش را نشان داد، ظاهرا معلم بود، کتاب‌هایش را آب گرفته بود.

می‌گفت کاش سیل ماشینم را می برد اما کتاب‌هایم را به این وضع نمی‌دیدم.

*80 مرغ و خروسم را سیل با خود برد

یکی از اهالی روستای تازه‌آباد چالوس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در کنار خانه مسکونی خود تعدادی مرغ و خروس داشتم که با بارش باران و جاری شدن سیل همه شان را سیل برد و آن تعدادی که نیز مانده بود بر اثر آب گرفتگی خفه شدند.

وی اظهار داشت: سیل به خانه و زندگی‌مان نیز آسیب وارد کرده و بسیاری از وسایل خانمان دیگر قابل استفاده نیست.

*نیاز به وسایل گرمایشی داریم

خانم دیگری که مشغول شستن وسایل باقیمانده‌اش بود نیز به فارس گفت: بسیاری از وسایل خانه‌مان به ویژه موکت، فرش و رختخواب‌های ما قابل استفاده نیستند و آنچه باقی مانده نیز خسارت زیادی دیده است.

وی اظهار داشت: تقاضا می‌کنیم هرچه سریع‌تر وسایل گرمایشی را برایمان بیاورند تا در این شب‌ها و روزهای سردی که هنوز هم باران ادامه دارد بتوانیم روزگار بگذرانیم تا تکلیف‌مان مشخص شود.

این خانم اهل روستای تازه‌آباد اذعان داشت: امداد رسانی بعد از دو روز انجام شد و امیدواریم مسئولان استانی و کشوری برای جبرات خسارت چاره‌ای بیاندیشند.

*خدا به سربازان مرزن‌آباد خیر بدهد

یکی دیگر از زنان روستاهای چالوس نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: نیمه شب متوجه وقوع سیل شدیم و توانستیم جان خود و بچه‌هایمان را نجات دهیم و به منطقه امن پناه ببریم اما جلوی چشمان‌مان وسایل‌مان در آب شناور شدند و کاری از دست ما بر نمی‌آمد.

وی از حضور مسئولان در ساعات اولیه تقدیر کرد و گفت: بخشدار و چند نفر از شهر برای کمک امده بودند نیروهای امدادی نیز حاضر شدند دست همه درد نکند.

این خانم ادامه داد: سیل است دیگر، خبر نمی‌کند اما همین قدر که برای بازرسی آمدند خودش جای شکر دارد.

وی همچنین از نیروهای امدادی و سربازان پادگان شهید ادیبی مرزن‌آباد تقدیر کرد و گفت: خدا خیرشان بدهد، گل و لای حیاط و خانه ما را با سختی جمع‌آوری کردند و خیلی زحمت کشیدند.

*مردم نوشهر و چالوس همچنان نیازمند کمک‌رسانی هستند

شامگاه یکشنبه و با بارش بی‌امان باران در نوشهر و چالوس و با توجه به تجارب گذشته بیم آن می‌رفت که سیلی ویران‌گر در حال وقوع باشد.

با حضور نیروهای امدادی و برخی هشدارهای قبلی و هدایت آب از سوی برخی از ماشین‌آلات، درهم شکافتن دیوار بندر نوشهر، و اقداماتی در این راستا بخشی از سیل به سمت دریا هدایت شد، اما در روستاها آبگرفتگی منازل تا ارتفاع بیش از یک متر نیز رسیده بود.

روستاهای مهدی‌آباد، تازه‌آباد، خرمنه، تجن‌کلا، عربخیل در بخش مرکزی چالوس، مناطق اشکاردشت، دوستگر، خیابان نواب و پالوجده در شهر چالوس، و شهر هچیرود در شهرستان چالوس، روستاهای مزگاء، ملکار، علی آباد، نیرنگ، خیرسر،سنگ تجن در بخش مرکزی نوشهر و بهارستان شمالی، هلستان، خیابان فردوسی جنوبی و مولوی در حوزه شهری نوشهر بیشترین آسیب را در سیل اخیر دیدند.

واحدهای مسکونی و تجاری در این خیابان‌ها و روستاهای نوشهر از 30 تا 100 درصد دچار صدمه شدند اما تلفات جانی نداشت.

مردم و اهالی نوشهر و چالوس در چند روز گذشت و با حضور خبرنگاران و مسئولان در مناطق سیل‌زده مشکلات و مسائل مربوط به سیل درددل‌های زیادی را مطرح کردند که این‌ها بخشی از این درد و دل‌ها بوده است.

انتهای پیام/ 2296/ی/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول