اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از جلسه شورای مدیریت بحران مازندران گزارش می‌دهد

دلایل سیل مازندران اعلام شد؛ برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی و بی‌نظارتی‌

خبرگزاری فارس: فرماندار نوشهر مازندران گفت: برداشت بی‌رویه منابع طبیعی و عدم نظارت دستگاه‌های متولی به عنوان یکی از علل سیل اخیر در نوشهر بوده است.

دلایل سیل مازندران اعلام شد؛ برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی و بی‌نظارتی‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از نوشهر، دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران شامگاه امروز با حضور استاندار مازندران در نوشهر برگزار شد.

 در این جلسه مدیران کل استان، فرمانداران و ائمه جمعه دو شهرستان، نماینده مردم نوشهر و چالوس و مسئولان شهرستان‌های سیل‌زده حضور داشتند.

اعتبارات در مقیاس با حوادث سیل قدمی بیش نیست

 

استاندار مازندران در این جلسه گفت: اعتبارات در مقیاس با حوادث سیل استان مازندران قدمی بیش نیست.

سید علی اکبر طاهایی افزود: با تمهیدات انجام شده در ستاد بحران نوشهر و حضور معاون استانداری در شروع سیل، این بحران در حال مدیریت است.

استاندار مازندران با اشاره به سیل‌خیز بودن مازندران گفت: 4 هزار و 200 کیلومتر رودخانه در سطح استان جاری است که بیش از یک‌هزار و 600 کیلومتر از این رودخانه‌ها سیل‌خیز است.

وی افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز در حرایم رودخانه‌ها و انهار باعث شده تا رودخانه‌ها در گذر زمان به‌صورت سیلاب و طغیان درآید و در بسیاری از ساخت و سازهای غیرمجاز سند مالکیت صادر شده است.

استاندار مازندران ادامه داد: نماینده مردم نوشهر و چالوس نیز اقدامات مثبتی برای جبران خسارت سیل نوشهر و چالوس در تهران انجام دادند که مهم‌ترین آنها مکاتبه با رئیس مجلس شورای اسلامی، دیدار با وزیر کشور و اطلاع به رئیس جمهور از طریق معاون پارلمانی ایشان بوده است.

طاهایی بیان داشت: با شناسایی میزان خسارت و افراد خسارت دیده امیدواریم با ارایه تسهیلات برای جبران خسارت گام برداریم.

وی اضافه کرد: برای شهرستان‌های نوشهر و چالوس اعتبار 600 میلیون ریال به‌طور اعتبار اولیه اختصاص یافته است.

تجاوز به بستر رودخانه از علل سیل اخیر

 

معاون عمرانی استاندار مازندران نیز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در نوشهر گفت: تجاوز به بستر رودخانه‌ها پوشش لغزشی و نامتعادل و وسعت حوزه آبریز از علل سیل اخیر در نوشهر و چالوس است و همین تجاوزها به حریم رودخانه‌ها باعث شده تا حوزه آبریز یک منطقه به منطقه دیگر منتقل شود.

سید عیسی هاشمی حیدری افزود: علل سیلاب در سطح استان به مکرر بیان می‌شود اما هنوز سیاست کلی مناسبی برای آن طراحی و تدوین نشده است.

تخریب بیش از 1700 واحد مسکونی نوشهر و چالوس در بررسی‌های اولیه

 

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران نیز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در نوشهر گفت: بیش از یک هزار و 700 واحد مسکونی نوشهر و چالوس در بررسی‌های اولیه تخریب شد.

سید مجید هاشمی افزود: در اثر سیل اخیر در نوشهر و چالوس 150 میلیارد ریال خسارت وارد شده که نیازمند تخصیص 3 میلیارد و 500 میلیون تومان به‌صورت بلاعوض و 11 میلیارد تومان به‌صورت تسهیلات بانکی است.

برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی

فرماندار نوشهر نیز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران گفت: برداشت بی‌رویه منابع طبیعی و عدم نظارت دستگاه‌های متولی به عنوان یکی از علل سیل اخیر در نوشهر بوده است.

محمدعلی قمی اویلی از دستور مستقیم استاندار مازندران برای کنترل وضعیت مناطق سیل‌زده در نوشهر و چالوس خبر داد و گفت: تاکنون به بیش از 400 واحد مسکونی شهری و 150 واحد مسکونی روستایی شهرستان نوشهر خسارت وارد شده است.

وی اضافه کرد: سیل به راه دسترسی برخی از روستاها و پل‌های شهرستان نیز خسارت فراوانی زده و خدمات برق و آب به‌طور کامل وصل شده است.

خسارت به 1500 متر شبکه فاضلاب نوشهر و چالوس در اثر سیل

 

مدیرعامل آبفای مازندران گفت: بر اثر سیل اخیر، خسارت به یک‌هزار و 500 متر شبکه فاضلاب نوشهر و چالوس وارد شده است.

محمدتقی حسین‌زاده اضافه کرد: بیش از 300 واحد انشعاب خانگی در سیل اخیر آسیب جدی دیده و برای خروج از سیلاب نیز چند دستگاه لجن‌کش و پمپ آب نیز وارد منطقه شد.

سیل به‌واسطه بی‌دقتی مدیران به‌وقوع پیوست

شهردار نوشهر با انتقاد شدید از کم‌کاری مدیران اجرایی در سیل اخیر نوشهر گفت: سیل به‌واسطه بی‌دقتی مدیران به‌وقوع پیوسته است.

علی امانی خاطرنشان کرد: مردم بر اثر بی‌دقتی من شهردار و امثال من و ارائه طرح‌های ناکارشناسانه متضرر شدند و برخلاف تصور که بارندگی را عامل سیل می‌دانند این سیل بر اساس بی‌دقتی‌ها صورت گرفته و نیازمند تدابیر درست است.

وی تصریح کرد: نباید از شهردار انتظار کنترل سه رودخانه وحشی را داشت بلکه این موضوع باید با اختصاص اعتبارات ملی حل شود.

تسریع در آماربرداری میزان خسارت وارد شد

فرماندار چالوس در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در نوشهر گفت: بنیاد مسکن در آماربرداری میزان خسارت وارد شده به شهرستان‌های نوشهر و چالوس سرعت بیشتری ببخشد.

سید قدیر رضایی گفت: با توجه به شدت سیل اخیر نیاز آن احساس می‌شود که شهرداران شهرهای مازندران وارد شوند و با اعزام ماشین‌آلات سنگین و راهسازی در کنار مسئولان و مردم نوشهر و چالوس باشند.

وی خواستار تشدید نظارت بر بازار چالوس از سوی دستگاه‌های متولی شد و گفت: نیاز به اقلام گرمایشی از سوی مردم، باعث شده که برخی افراد سودجو مبادرت به گران‌فروشی کنند که با متخلفان به‌شدت برخورد شده است.

انتهای پیام/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول