اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از اجرای طرح پارکومتر در خیابان‌های کرمان

پارکبان‌های کرمان دیجیتالی می‌شوند/ رژه غیر قانونی پارکبانان در کرمان

خبرگزاری فارس: اجرای طرح سیستم خودپرداز کارت پارک با عنوان «پارکومتر» در دستور کار شهرداری کرمان قرار گرفته است و به زودی دستگاه‌های دیجیتالی جانشین پارکبان‌ها در خیابان‌های شهر می‌شوند.

پارکبان‌های کرمان دیجیتالی می‌شوند/ رژه غیر قانونی پارکبانان در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان‌ در حالی که جمعیت رسمی در کرمان بیش از 500 هزار نفر ذکر می‌شود، اما مسئولان این شهر از اقامت بیش از 800 هزار نفر در کرمان خبر می‌دهند.

‌بر اساس آمارگیری‌های صورت گرفته در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر کرمان که به صورت فردی و با دوربین انجام شده است، روزانه یک میلیون و 250 هزار سفر در شهر کرمان انجام و به طور متوسط هر نفر دو بار در روز جابه‌جا می‌شود.

همچنین بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی نیروی انتظامی بیش از  125 هزار خودرو در شهر کرمان موجود است و حدود 140 هزار خانوار در شهر کرمان زندگی می‌کنند که به طور متوسط هر خانوار دارای یک خودروی شخصی است.

* اجرای طرح پارکبان در کرمان از آغاز تا توقف

زمانی که شما به سطح خیابان می‌روید، خودروی شما باید در مکانی پارک شود و با توجه به حجم خودروهای موجود در سطح شهر این روزها جای پارک پیدا کردن به یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از شهروندان در کلانشهرها شده است.

کرمان نیز به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران دارای خیابان‌ها و معابر زیادی است که به علت کمبود پارکینگ‌های عمومی و همچنین عدم استقبال شهروندان از پارکینگ‌های احداث شده بسیاری از راکبان خودرو تمایل به پارک خودرو در حاشیه خیابان را دارند که با توجه به تعداد زیاد خودروها این امر نیازمند اجرای طرح‌هایی است.

حدود هفت سال قبل بود که طرح پارکبان در شهر کرمان به مرحله اجرا در آمد، طرحی که هدف آن سامان دادن به پارک خودروها در حاشیه خیابان‌ها و تقسیم عادلانه پارکینگ‌ها بین رانندگان ذکر شد.

طرح پارکبان ابتدا در معابر و خیابان‌های اصلی، پرتردد و پرترافیک از جمله خیابان شریعتی، بهمنیار و محدوده تاریخی شهر کرمان با حضور 60 پارکبان اجرا شد که طی آن 60 درصد از معابر پرتردد شهر سامان‌دهی شدند.

 

اما اجرای این طرح در کرمان بدون حاشیه نبود و حضور بعضی افراد سودجو در بین پارکبانان و درگیری آنها با مردم موجب شد تا شهرداری کرمان اجرای این طرح را متوقف کند و آن را به مزایده بگذارد که در نهایت قرارداد اجرای طرح پارکبان با بنیاد تعاون ناجا در شهریور ماه سال گذشته بسته شد و پارکبانان با لباس فرم مخصوص در شهر مستقر شدند.

چه اینکه اجرای مجدد طرح پارکبان در کرمان از شهریور ماه سال گذشته آغاز شد، اما دیری نپایید که باز هم این طرح به علت مشکلات موجود متوقف و از حدود چهار ماه قبل به طور کلی برچیده شد.

* پارکومتر وارد صحنه می‌شود

چندی است که اجرای طرح سیستم خودپرداز کارت پارک با عنوان پارکومتر در بعضی از شهرهای ایران از جمله تهران، اصفهان، گیلان، قزوین، قم، بوشهر و همدان در دستور کار مدیران شهری قرار گرفته و در بعضی از این مناطق نیز اجرایی شده است.

 

اما اجرای طرح پارکومتر در بعضی از شهرها از جمله اصفهان نتیجه خوبی نداد به طوری که نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان در این زمینه بیان داشت: طرح پارکومتر برای مدتی در شهر اصفهان اجرا شد اما به علت حاصل نشدن نتیجه مورد نظر این طرح حذف شد.

مصطفی بهبهانی اظهار داشت: سیستم خود پرداز کارت پارک مستلزم کنترل شدید بود که باید از سوی نیروهای راهور انجام می‌شد، اما به دلیل نبود نیروی کافی اجرای این طرح ادامه نیافت.

وی افزود: در حال حاضر به دنبال تهیه یک کارت حمل و نقل در اصفهان که جامع تمام پرداخت‌ها در حوزه حمل و نقل باشد هستیم که به این منظور کارت حمل و نقل کلی باعنوان «اصفهان کارت» در دست بررسی است.

وی در مورد اصفهان کارت تصریح کرد: اجرای این طرح در مراحل ابتدایی است و این کارت سیستم حمل و نقل از جمله تاکسی و اتوبوس و پارکینگ را پوشش می‌دهد.

ناگفته نماند که طرح پارکومتر در برخی از معابر پایتخت نیز مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است، خرابی پارکومترها و نبودن مکان مناسب برای تهیه کارت بلیت از جمله این مشکلات است.

* تصویب طرح پارکومتر توسط شورای شهر کرمان

در حالی که از چهار ماه قبل طرح پارکبان در کرمان متوقف شده است، اعضای شورای اسلامی شهر کرمان شب گذشته در نشست شورای عمومی اجرای طرح پارکومتر در کرمان را تصویب کردند.

عضو شورای اسلامی شهر کرمان در مورد نحوه استفاده از پارکومتر گفت: راننده ابتدا خودروی خود را در محلی که خط‌کشی شده پارک می‌کند.

محمد سام با بیان اینکه به هر جایگاه پارک یک شماره و یک جهت اختصاص داده می‌شود، عنوان کرد: این شماره در کنار جایگاه حک شده است که نشان‌دهنده شماره جایگاه و مسیر آن است و محل قرارگیری دستگاه پارکومتر را نشان می‌دهد.

وی بیان داشت: برای استفاده از پارکومتر کارت‌های بلیت الکترونیکی در اختیار شهروندان قرار داده می‌شود که قابل شارژ هستند.

سام تصریح کرد: افراد با توجه به زمانی که برای توقف در نظر دارند دکمه پارکومتر را با انگشت فشار می‌دهند و سپس با نگه داشتن کارت الکترونیکی در مقابل دستگاه پارکومتر عملیات شارژ انجام می‌شود.

وی افزود: افراد زمانی که قصد خروج زودتر از ساعت تعیین شده را دارند می‌توانند کارت الکترونیکی خود را در مقابل دستگاه پارکومتر بگیرند تا مبلغ شارژ اضافه به حساب کارت آنها برگشت داده شود.

سام اجرای طرح پارکومتر در کرمان را نیازمند اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دانست و گفت: آگاه‌سازی شهروندان باید در اولویت اجرای این طرح قرار گیرد.

* پارکومتر طرحی برای آرامش، امنیت و نظم در شهر

شهردار کرمان درباره هدف اجرای طرح پارکومتر در این شهر اظهار داشت: ما معتقدیم که فضای حاشیه خیابان‌ها باید به صورت عادلانه در بین شهروندان توزیع شود و اینکه یک مغازه‌دار خودروی خود را برای ساعت‌های طولانی در حاشیه خیابان پارک کند را ضایع شدن حق دیگر شهروندان می‌دانیم.

ابوالقاسم سیف‌اللهی بیان داشت: اجرای طرح سیستم خودپرداز کارت پارک در قبل از انقلاب نیز در شهر کرمان اجرا شد که مردم سکه‌هایی را در داخل دستگاه می‌انداختند و از فضای حاشیه خیابان برای پارک استفاده می‌کردند.

 

وی با اشاره به اجرای طرح سنتی پارکبان در شهر کرمان گفت: حضور پارکبانان در کنار خیابان‌های شهر کرمان به علت رقم پایین دستمزد این افراد دارای حواشی بود و در مواردی دریافت وجه بیشتر توسط پارکبانان منجر به برخورد فیزیکی و لفظی بین شهروندان و این کارگران شد که این امر اثر منفی برجای می‌گذارد.

سیف‌اللهی با بیان اینکه امروزه طرح پارکبان به سوی سیستم مکانیزه رفته است، افزود: در این طرح دستگاه‌هایی که نصب می‌شود که قابلیت پوشش هشت خودرو را دارد و شهروندان می‌توانند با استفاده از کارت‌های الکترونیکی از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح پارکومتر در کرمان دیگر اختلافی در زمینه مبلغ پول پرداختی روی نمی‌دهد و با استفاده از سیستم دیجیتالی می‌توان میزان درآمد را به صورت شفاف به دست آورد.

شهردار کرمان ابراز داشت: تعدادی نیرو بر اجرای طرح پارکومتر در کرمان نظارت می‌کنند که این امر موجب افزایش امنیت برای خودروها و جلوگیری از سرقت وسایل نقلیه می‌شود.

سیف‌اللهی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح سیستم خودپرداز کارت پارک موجب ایجاد نظم در پارک خودروها در حاشیه خیابان‌های کرمان می‌شود.

وی تصریح کرد: در محورهایی که این طرح اجرا شود در صورت پارک کردن و عدم شارژ پارکومتر مربوطه رانندگان متخلف توسط ماموران راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوند.

* پارکبانان کرمان غیر قانونی هستند

این مسئول از اجرای طرح پارکومتر در شهر کرمان توسط پیمانکار بخش خصوصی خبر داد و ابراز داشت: درآمد حاصل از طرح مذکور به شهرداری، راهنمایی و رانندگی و پیمانکار تعلق می‌گیرد.

سیف‌اللهی عنوان کرد: مسیرهای مورد نظر برای اجرای طرح پارکومتر در کرمان تعیین شده است و با تایید شورای اسلامی شهر کرمان و شورای ترافیک می‌توان به زودی این طرح را در کرمان اجرایی کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه از چهار ماه قبل دیگر پیمانکاری برای طرح پارکبان در کرمان وجود ندارد و این طرح متوقف شده است، اذعان داشت: حضور پارکبان در شهر کرمان غیر قانونی است و شهروندان در صورت مشاهده افرادی با این عنوان می‌توانند مراتب را به مراجع ذیربط اطلاع دهند.

* مردم ضامن موفقیت طرح پارکومتر

باید منتظر ماند و دید که آیا اجرای طرح پارکبان در کرمان می‌تواند بخش مهمی از دغدغه شهروندان در زمینه پارک خودروهایشان در مسیرهای شلوغ این شهر را برطرف کند، البته نباید فراموش کرد که موفقیت این طرح در گرو اطلاع‌رسانی مناسب و همکاری مطلوب مردم است.

.................................

گزارش از مهسا حقانیت

.................................

انتهای پیام/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول