اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از حضور کاروان «کتابخانه صبا» در کرمان گزارش می‌دهد

یک روز پاییزی همراه با یار مهربان

خبرگزاری فارس: این روزها همه جا حرف از کتاب و کتابخوانی است و امروز کرمانی‌ها با حضور کاروان «کتابخانه صبا» یک روز زیبای پاییزی را در کنار یار مهربان سپری کردند.

یک روز پاییزی همراه با یار مهربان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان هفته جاری به نام کتاب نامگذاری شده و کاروان «کتابخانه صبا» با هدف جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی مردم چند استان برای راه‌اندازی کتابخانه در جزیره تنب بزرگ خلیج همیشه فارس سفر خود را آغاز کرده است.

این کاروان فرهنگی و هنری پس از عبور از قم، کاشان، اصفهان، یزد و رفسنجان صبح امروز به شهر کرمان رسید تا کتاب‌های اهدایی مردم دیار کریمان را جمع‌آوری کند.

کاروان «کتابخانه صبا» که ایده‌ای از ربیعی تهیه کننده برنامه صبح بخیر ایران است با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران، برنامه صبح بخیر ایران و گروه اجتماعی شبکه یک صدا و سیما به جد در تلاش است تا با جمع‌آوری کتاب از مردم ایران کتابخانه‌هایی را در نقاط فاقد کتابخانه احداث کند.

امروز همزمان با یک صبح دلپذیر پاییزی عمارت تاریخی کتابخانه مرکزی شهر کرمان میزبانی خود از کاروان «کتابخانه صبا» را آغاز کرد و مردم این دیار با حضور پرشور در این مکان یک روز پاییزی دلچسب را سپری کردند.

دکور برنامه کاروان «کتابخانه صبا» که در محوطه کتابخانه مرکزی کرمان و جلوی نمای عمارت تاریخی این مکان قرار داشت، شامل چند کتابخانه بود که با پته‌های رنگارنگ سوزن‌دوزی شده توسط سرپنجه‌های هنرمند بانوان کرمانی تزئین شده بود.

* همراهی خوشنویسان کرمانی با کاروان کتابخانه صبا

همزمان با حضور کاروان «کتابخانه صبا» تعدادی از هنرمندان خوشنویس استان کرمان نیز با حضور در محوطه کتابخانه مرکزی کتابت قرآن کریم را انجام دادند.

انتظاری یکی از خوشنویسان کرمانی در مورد این طرح اظهار داشت: طرح کتابت قرآن کریم از 24 مهر ماه به مناسبت هفته کتاب و همزمان با واقعه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان با حضور 30 خوشنویس برجسته کرمان آغاز شد.

وی بیان داشت: تعدادی از صفحات قرآن مذکور توسط هنرمندان خوشنویس نگاشته و به صورت نمونه قاب گرفته شده و در این مکان به نمایش درآمده است.

محمد انتظاری تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که طرح کتابت کلام‌الله مجید توسط خوشنویسان کرمانی تا ماه محرم به پایان رسد و این کتاب مقدس پس از صحافی در بهمن ماه سال جاری رونمایی شود.

* همه به جشن کتاب آمدند

خردسالان کرمانی نیز در ویژه برنامه کاروان «کتابخانه صبا» حضور پررنگی داشتند، این کودکان پرچم‌های کوچکی را در دست داشتند که جملات کوتاهی در مورد کتاب بر روی آنها نوشته شده بود.

بعضی از این خردسالان کتاب‌های اهدایی خود را به کاروان «کتابخانه صبا» تقدیم کردند و همچنین با حضور در ایستگاه نقاشی کودکان دست به قلم شدند و نقاشی‌هایی را با موضوع کتاب ترسیم کردند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان به خبرنگار فارس گفت: از سوی این مجموعه نیز چند جلد کتاب ویژه رده‌های سنی کودکان و نوجوان به کاروان «کتابخانه صبا» اهدا شد.

مسعود گنجعلیخانی راه‌اندازی این کاروان را گامی مهم در ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی خواند و ابراز داشت: افرادی که قصد اهدا کتاب به کاروان «کتابخانه صبا» دارند باید قشر کودک و نوجوان را هم در نظر بگیرند و کتاب‌های ویژه آنها را نیز تهیه و اهدا کنند.

دانش‌آموزان تعدادی از دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه کرمان نیز حضور مناسبی در ویژه برنامه کاروان «کتابخانه صبا» داشتند، این دختران و پسران نوجوان تعداد زیادی کتاب را هم برای هم سن و سال‌های خود در جزیره تنب بزرگ اهدا کردند.

برپایی نمایشگاه کاریکاتور نیز از دیگر بخش‌هایی بود که کرمانی‌ها برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این برنامه تدارک دیده بودند.

مجموعه‌ای از کاریکاتورهای برجسته در مورد کتاب بر روی سه پایه‌هایی در جلوی درب ورودی کتابخانه مرکزی کرمان قرار داده شده بود و بازدیدکنندگان در هنگام ورود به کتابخانه می‌توانستند از دیدن این کاریکاتورها لذت ببرند.

تعدادی از نهادهای فرهنگی کرمان نیز با ارسال بسته‌های کتاب همگام با مردم کرمان به جمع اهداکنندگان کتاب به کاروان «کتابخانه صبا» پیوستند.

البته حضور مدیران استانی از جمله استاندار کرمان، معاون سیاسی امنیتی استاندار، فرماندار کرمان، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران، فرماندهان نظامی و انتظامی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان و مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این آیین چشمگیر بود.

* اهدای کتاب‌های فاخر توسط فرهیختگان کرمانی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان اظهار داشت: بخش ویژه کتاب‌های دفاع مقدس از سال‌های گذشته در کتابخانه مرکزی شهر کرمان دایر شده است.

سردار محمدرضا حسنی‌سعدی بیان داشت: 7 هزار و 700 جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس در بخش دفاع مقدس کتابخانه مرکزی کرمان وجود دارد که علاقمندان می‌توانند این کتاب‌ها را به امانت بگیرند.

اما در میان افرادی که امروز برای اهدای کتاب به کاروان «کتابخانه صبا» به کتابخانه مرکزی کرمان آمدند، حضور فرهیختگان کرمانی لطف دیگری داشت.

جمعی از فرهیختگان کرمانی با حضور گرم خود در این آیین کتاب‌های فاخری را برای راه‌اندازی کتابخانه در جزیره تنب بزرگ به ارمغان آورند.

* نام نویسندگان کرمانی در خلیج فارس ماندگار می‌شود

همچنین تعدادی از مولفان نیز کتاب‌های خود را به کاروان «کتابخانه صبا» اهدا کردند تا نام نویسندگان کرمانی در ذهن مردم تنب بزرگ به یادگار بماند.

مولف کتاب «پته کرمان» که حدود 20 جلد از کتاب‌های خود را به کاروان «کتابخانه صبا» اهدا کرد، اظهار داشت: اجرای طرح کاروان «کتابخانه صبا» حرکت خوبی است.

صدیقه آرام ابراز داشت: اجرای طرح مذکور به گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه کمک می‌کند.

* فعالیت 120 کتابخانه عمومی در کرمان

معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان در این آیین با قدردانی از راه‌اندازی کاروان «کتابخانه صبا» گفت: 120 کتابخانه عمومی در استان کرمان دایر شده و خدماتی را به مردم این خطه ارائه می‌کنند.

جواد کمالی عنوان کرد: اعضای کتابخانه‌های عمومی کرمان در سال جاری 1.5 میلیون جلد کتاب را به امانت گرفته‌اند.

وی همچنین از اهدای 100 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان کرمان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: کرمان سرزمینی فرهنگی است و بزرگی می‌گوید «هر کس که تاریخ کرمان را مطالعه کند از مطالعه تاریخ ایران بی‌نیاز می‌شود».

استقبال خوب کرمانی‌ها و یزدی‌ها از کاروان «کتابخانه صبا»

تهیه‌کننده برنامه «کتابخانه صبا» اظهار داشت: این طرح ایده‌ای از ربیعی تهیه‌کننده برنامه صبح بخیر ایران است.

مسعود آراسته افزود: در ابتدا «کتابخانه صبا» به عنوان یک برنامه در دل برنامه صبح بخیر ایران قرار داشت و مجری این برنامه به خانه هنرمندان می‌رفت و کتاب‌های اهدایی این قشر و خانواده آنها را جمع‌آوری می‌کرد.

وی عنوان کرد: این طرح به مرور زمان به طرح ملی «کتابخانه صبا» تبدیل شد و کاروان «کتابخانه صبا» آغاز به کار کرد.

آراسته هدف از راه‌اندازی کاروان «کتابخانه صبا» را جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی مردم ایران برای ایجاد کتابخانه در مناطق محروم و فاقد کتابخانه در کشور ذکر کرد و ابراز داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز در این راه با ما همراه شد.

وی با اشاره به اینکه نخستین کتابخانه کاروان «کتابخانه صبا» در جزیره تنب بزرگ خلیج همیشه فارس دایر می‌شود، تصریح کرد: این کاروان سفر خود را از تهران آغاز کرد و سپس به قم، کاشان، اصفهان، یزد و رفسنجان رفت و امروز نیز به کرمان رسید.

آراسته خاطرنشان کرد: کاروان «کتابخانه صبا» پس از جمع‌آوری کتاب‌های مردم کرمان به بندرعباس می‌رود و در نهایت در جزیره تنب بزرگ مستقر می‌شود تا با استفاده از کتاب‌های جمع‌آوری شده کتاب‌هایی را در این جزیره احداث کند.

وی از راه‌اندازی کتابخانه در جزیره تنب بزرگ خلیج همیشه فارس در 24 آبان ماه خبر داد و اذعان داشت: برنامه‌ریزی‌ها حاکی از آن است که آیین افتتاح این کتابخانه با سخنرانی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران از برج میلاد برگزار شود.

* کتابخانه‌های دیگری هم در راه است

آراسته استقبال مردم در شهرهای مختلف از کاروان «کتابخانه صبا» را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: استقبال مردم شهرهای کرمان و یزد نسبت به دیگر شهرها باشکوه‌تر بود.

وی از جمع‌آوری 4 هزار و 500 جلد کتاب در تهران خبر داد و بیان کرد: تاکنون حدود 19 هزار جلد کتاب دیگر نیز از شهرهای مختلف جمع‌آوری شده است.

آراسته با قدردانی از حضور مردم کرمان و همکاری آنها در تهیه برنامه کاروان «کتابخانه صبا» در این شهر افزود: همکاری صادقانه همکاران ما در صدا و سیمای مرکز کرمان برای اجرای این برنامه قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه تمام کتابخانه‌های کاروان «کتابخانه صبا» با عنوان صبا راه‌اندازی می‌شوند، اظهار داشت: نقاط دوردست و محروم در اولویت احداث کتابخانه قرار دارند.

آراسته در مورد چگونگی انتخاب شهرها برای اهدای کتاب به کاروان «کتابخانه صبا» ابراز داشت: این کاروان در شهرهایی مستقر می‌شود که در مسیر مناطق مورد نظر برای احداث کتابخانه قرار دارند و کتاب‌های اهدایی مردم را دریافت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تولیت کتابخانه‌های صبا با نهاد کتابخانه‌های عمومی است، تصریح کرد: مردم ایران همواره هر زمان که بحث ایران و ایرانی باشد همت و تلاش خود را به رخ جهانیان می‌کشند که این امر موجب شعف برای من است.

آراسته افزود: از طرف خودم و همکارانم در برنامه صبح بخیر ایران، گروه اجتماعی شبکه اول صدا و سیما و نهاد کتابخانه‌های عمومی به مردم ایثارگر ایران درود می‌فرستم.

* استاندار کرمان از کتاب‌های مورد علاقه‌اش می‌گوید

استاندار کرمان نیز در این آیین اظهار داشت: مردم فرهنگ‌دوست و کتابخوان کرمان مشتاقانه در طرح کاروان «کتابخانه صبا» شرکت کردند و کتاب‌هایی را به مردم تنب بزرگ هدیه دادند.

اسماعیل نجار راه‌اندازی کاروان «کتابخانه صبا» را حرکتی ارزشمند و زیبا خواند و افزود: انسان بدون مطالعه نمی‌تواند به اهداف مطلوب خود دست یابد.

مقام عالی دولت در استان کرمان در مورد علاقه خود به مطالعه کتاب‌های دینی، مذهبی، مدیریتی، ادبی و تاریخی هم سخن گفت و ابراز داشت: روزانه به طور متوسط حدود شش ساعت کتاب، روزنامه و مطالب مورد نیاز برای سخنرانی‌های مختلف را مطالعه می‌کنم.

* بندری‌ها میزبان بعدی کاروان «کتابخانه صبا»

کاروان «کتابخانه صبا» پس از جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی مردم کرمان به سمت بندرعباس حرکت می‌کند تا مردم خونگرم این خطه نیز کتاب‌های خود را برای احداث کتابخانه‌ای زیبا و در خورشان مردم جزیره تنب بزرگ خلیج همیشه فارس اهدا کنند.

.................................

گزارش از مهسا حقانیت

.................................

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول