اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از خشکسالی و کمبود آب در کهنوج

اینجا نخل‌های سوخته و بی‌سر از تشنگی انسان شرمسارند

خبرگزاری فارس: در روستا‌های کهنوج گویی نخل‌های سوخته و بی‌سر سر در گوش هم نهاده‌اند و با هم رازی را نجوا می‌کنند و گویی از تشنگی‌انسان‌هایی که چندین سال همسایه‌شان هستند چنان شرمسارن که سر در گریبان برده‌اند.

اینجا نخل‌های سوخته و بی‌سر از تشنگی انسان شرمسارند

به گزارش خبرگزاری فارس از کهنوج، کاهش شدید بارندگی طی دو سال اخیر در استان کرمان به  حدی بود که در اوج خشکسالی، بارندگی سال جاری بسیار کم آب‌تر از سال‌های قبل بوده است.

طی سال‌های اخیر بسیاری از شهرستان‌های استان کرمان به ویژه شهرستان‌های شرقی شاهد تغییر اقلیم و گرمای زودرس هوا بودند که خسارات زیادی را در استان به جای گذاشته که به دلیل خشکسالی‌های متعدد منابع آب موجود در استان هر روز محدودتر می‌شود.

هم‌اکنون پس از سال‌ها خشکسالی و کمبود آب‌های زیرزمینی روستاهای کهنوج وضعیت بحرانی را پشت سر می‌گذارند، اهالی این روستاها با کمبود شدید آب شرب روبه‌رو هستند و باغ‌های خشکیده و نخل‌های سوخته‌ آن‌ها نیز چشم‌انداز دلخراشی را به وجود آورده ‌است.

* نارضایتی روستائیان از کمبود آب مصرفی و کشاورزی

محمد حسن‌زاده مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان کهنوج گفت: خدمات ویژه و ارزنده‌ای برای مناطق محروم در راستای محرومیت‌زدایی انجام شده است.

وی با اشاره به مصرف بی‌رویه روستاییان از آب و استفاده ناصحیح از این نعمت اظهار داشت: با ابراز تأسف در مناطق روستایی هنوز استفاده مطلوب از آب جایگاه خاص خود را پیدا نکرده که به همین دلیل دستیابی به تعادل نسبی در زمینه عرضه و مصرف آب یک اصل اساسی و ضروری است.

وی با بیان اینکه آبرسانی به مناطق روستایی و تأمین پایدار آب جزو نخستین اهداف‌ شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی بوده است، افزود: افزایش مصرف و کاهش تلفات آب در شبکه یکی از گام‌های اساسی در توسعه خدمات‌رسانی و افزایش بهره‌وری منابع آب به شمار می‌رود که می‌طلبد به آن توجه خاص داشت.

حسن‌زاده با توجه به نارضایتی اهالی روستاها از کمبود آب مصرفی و کشاورزی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی، آب حدود 15 حلقه چاه 30 تا 60 درصد کاهش یافته، سفره‌های آب زیرزمینی دچار افت شدید شده و منابع آب روستاهای کهنوج نیز با کمبود مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه برای جبران کمبود آب شرب روستاها با خرید و نصب تانکر ثابت آبرسانی سیار انجام می‌شود، ابراز داشت: هر ساله در تعداد محدودی از این روستاها آب به صورت نوبتی در میان مشترکان زیر پوشش توزیع می‌شود که این مسئله بسیاری از ساکنان روستاها را دچار مشکل کرده است.

حسن‌زاده درمورد مشکلات تأمین آب روستاها عنوان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه از جمله عمده‌ترین مشکلات بخش آب روستایی خشکسالی‌ها، عدم تخصیص اعتبارات، فرسودگی عمر مفید شبکه‌ها، پراکندگی روستاها و ... است که در این زمینه باید چاره‌اندیشی شود.

* جیره‌بندی آب 12 روستا در کهنوج

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان کهنوج با اشاره به اینکه در منطقه زه بیش از یک‌هزار و 200 خانوار و تعداد 12 روستا به صورت پراکنده وجود دارد، گفت: کمبود آب روستاهای زه که این روزها با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند، موجب جیره‌بندی آب این منطقه شده است.

حسن‌زاده در زمینه این مشکلات بیان داشت: به دلیل گستردگی شبکه آبرسانی برای تأمین آب اهالی منطقه اقدام به حفر، تجهیز و راه‌اندازی یک حلقه چاه در روستای چکری در 13 شهریور ماه شده است اما با ابراز تأسف در یکم آبان ماه به صورت ناگهانی آب چاه روستای زه به طور کامل خشک شد.

وی بیان کرد: به دلیل افت شدید آب در شبکه و ساخت و ساز در بعضی از نقاط روستا در بلندی و حتی اختلاف ارتفاع از چاه تا بعضی روستاهای زیر پوشش آب به صورت جیره‌بندی درآمد و یا به طور کامل قطع شد.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: با هماهنگی با کارشناس تأمین آب استان و اخذ مجوز لازم در هشتم آبان ماه یک مشاور برای مطالعه و عملیات ژئوفیزیک به منطقه اعزام شد که پس از اعلام نتیجه بلافاصله برای حفر چاه جدید اقدام می‌شود.

وی همچنین در مورد کمبود آب در منطقه دهک‌هان روستایی که تولیدکننده خرما، انبه، مرکبات و ... و زمانی تأمین‌کننده بازار مصرف جنوب استان کرمان و هرمزگان بود، اظهار داشت: در این منطقه بیش از 95 خانوار با تعداد هشت روستا به صورت پراکنده وجود دارد.

حسن‌زاده تصریح کرد: در تابستان سال گذشته به دلیل افت شدید و کمبود آب چاه شماره دو منطقه مواجه شدیم که بلافاصله برای تأمین آب شرب اهالی نسبت به کف‌شکنی چاه اقدام شد، اما به دلیل ریزش قسمت پایین چاه مجدداً پر شده است.

وی افزود: به ناچار امور آبفار کهنوج در اعتبارات سال جدید حفر و تجهیز یک حلقه چاه را در نظر گرفته است که به محض ابلاغ اعتبارات در این زمینه اقدام می‌شود.

* آگاه‌سازی نسبت به مصرف بهینه آب

حسن‌زاده از پروژه‌های در دست اقدام این اداره برای برطرف شدن قسمتی از این مشکلات خبر داد و عنوان کرد: پروژه آبرسانی قوچ‌آباد و لنگ آباد با اعتبار بیش از 14 میلیون و 800 هزار ریال با حجم عملیاتی خرید و اجرای خط انتقال و شبکه داخلی به طول 45 کیلومتر، حفر و تجهیز یک حلقه چاه و کف‌شکنی آن، احداث یک باب موتورخانه که به موجب آن هشت روستا از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند و ... در برنامه قرار دارد.

مدیر اداره امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان کهنوج همچنین در مورد پروژه‌های نیمه‌تمامی که این امور برای تکمیل آن‌ها نیاز به اعتبار دارد، گفت: برای حفر و تجهیز یک چاه در منطقه‌های زه، دهکهان، چاه‌حاجی، شاداب و نورآباد و ... ، بازسازی و مدیریت شبکه‌های فرسوده، خرید و اجرای شبکه‌های داخلی در شهرک‌های جدیدالاحداث و آبرسانی به روستاهایی که بر اثر بحران خشکسالی دچار کمبود آب شده است، برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

حسن‌زاده با تأکید بر آگاه‌سازی نسبت به مصرف بهینه آب بیان کرد: باید فرزندان خود را از همان دوران کودکی با مدیریت صحیح مصرف آب آشنا کرده و به این باور برسانیم که آب تنها نعمتی است که جایگزین ندارد.

به گزارش فارس، به دلیل شرایط ویژه‌ منطقه دهکهان مانند واقع شدن در حصار کوهستانی عظیم و عدم دسترسی به آب‌های دیگر مناطق منابع آب زیرزمینی روستاهای این منطقه رو به پایان است.

------------------------------

گزارش از ابوطالب دانشور

------------------------------

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول