اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر:

تشکیل ستاد فرماندهی جنگ اقتصادی فراتر از اختیارات سه قوه ضروری است

خبرگزاری فارس: مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری کوثر گفت: در شرایط کنونی باید ستاد فرماندهی جنگ اقتصادی فراتر از اختیارات سه قوه در کشور تشکیل شود.

تشکیل ستاد فرماندهی جنگ اقتصادی فراتر از اختیارات سه قوه ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عیسی رضایی در جمع روسا و کارشناسان موسسه مالی اعتباری منطقه 7 در این شهر با بیان اینکه با بروکراسی اداری نمی‌توان پیروز جنگ اقتصادی شد، اظهار کرد: در زمان جنگ نظامی به سرعت ستاد فرماندهی نیروهای مسلح تشکیل می‌شود و هر سه قوه مکلف به اجرای تصمیمات این ستاد هستند.

*ضرورت تشکیل ستاد فرماندهی جنگ اقتصادی در کشور

وی با بیان اینکه تاکنون برای جنگ اقتصادی اقدام‌هایی صورت نگرفته است، افزود: ستاد فرماندهی این جنگ مشخص نیست و کمیسیون ویژه‌ای تشکیل نشده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه کیان اجتماعی جامعه به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی در حال نابودی است، اذعان کرد: اجرای نیمه کاره و توقف برخی مصوبات در بدنه اجرایی کشور نشان می‌دهد که تصمیم‌ها خلق‌الساعه بوده و در مسیر برنامه حرکت نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر برای جنگ نظامی بالادست دولت ستاد فرماندهی نیروهای مسلح تشکیل می‌شود باید در شرایط کنونی نیز ستاد فرماندهی جنگ اقتصادی ایجاد شود.

رضایی، تزریق نقدینگی با هدف حمایت از صنایع داخلی را تورم‌زا ندانست و بیان کرد: با خودکفایی در تولید مایحتاج عمومی می‌توانیم در برابر تحریم‌ها و تهدیدها سال‌ها مقاومت کنیم.

وی نظام تامین مالی ایران را بانک‌محور خواند و افزود: در این راستا سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی برای تنظیم بازار پولی و مالی بسیار تاثیرگذار است.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری کوثر کاهش نرخ جریمه اضافه برداشت از 34 به 12 درصد را موجب خروج پول از بانک‌ها و سرمایه‌گذاری در صنایع داخلی و کشاورزی نامید.

*ترویج فرهنگ صرفه‌جویی راهکار مقابله با جنگ اقتصادی است

وی گفت: زمان استقلال بانک مرکزی از بدنه دولت فرا رسیده است و برای مقابله با جنگ اقتصادی باید فرهنگ صرفه‌جویی را ترویج دهیم.

رضایی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور یادآور شد: سال آینده رئیس دولت تغییر می‌کند و در این مسیر شاهد داغ‌ترشدن مباحث سیاسی هستیم.

وی اضافه کرد: کشورها نیاز جوامع خود را از دو شیوه تولید داخلی و واردات تامین می‌‌کنند و در شرایط امروز ایران مسایلی خارج از تولید داخلی گریبانگیر کشور شده است.

این مسئول، واردات را معضل نظام اقتصادی کشور خواند و تصریح کرد: کمبود تجهیزات، دانش فنی، فقدان مزیت نسبی، شرایط سیاسی و عدم امکان تولید از مهم‌ترین دلایل افزایش حجم واردات به شمار می‌‌رود.

 

*دلارهای حاصل از صادرات نفت پشتوانه مالی واردات کشور بوده است

وی یادآور شد: از قبل از انقلاب تاکنون دلارهای حاصل از صادرات نفت پشتوانه مالی واردات در کشور بوده است.

رضایی به قدرتمند بودن درآمدهای دولتی حاصل از صادرات نفت اشاره کرد و متذکر شد: به منظور کاهش اثرات تورمی این پول قدرتمند در بازار ایران، دولت موظف به تخصیص بخشی از آن در سرمایه‌گذاری خارجی است.

وی یکی از اثرات تبدیل ارز به ریال را هفت تا هشت برابر شدن قدرت خرید جامعه ذکر کرد و افزود: در شرایطی که دلار پشتوانه پولی و مالی است بانک مرکزی به مثابه سدی است که از طریق شبکه‌های انتقال پول پرقدرت را به جامعه تزریق می‌کند و تصمیم غیر کارشناسی بالا دست موجب صدمه دیدن این سد می‌‌شود.

مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری کوثر تحریم همه‌جانبه نظام بانکی ایران را به معنای آن دانست که قدرت‌های غربی منشأ تامین آب پشت سد را مورد حمله قرار داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در 33 سال اخیر استکبار جهانی هر ساله شرایط اقتصادی را برای ایران سخت‌تر می‌کند و به معنای دیگر نظام اقتصادی ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تماما با تحریم‌ها و تهدیدهای ابرقدرت‌های جهانی مواجه بوده است.

رضایی افزود: در شرایط کنونی جریان ورودی ارز به کشور به دلیل کاهش سقف درآمدهای دولتی حاصل از صادرات نفت، کاهش قیمت نفت و قطع خدمات سوئیفت «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» بسیار کند شده و به معنای دیگر امکان گردش وجوه با پشتوانه دلاری وجود ندارد.

به گفته وی، رقبا با اطلاع از روند مذکور، ایران را بازار صادرات کالای بنجل خود قرار داده‌اند و آنها می‌گویند تحریم، اما ما می‌گوییم جنگ اقتصادی.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر، کاهش صادرات نفتی، واردات گران و اتلاف منابع را بارزترین ویژگی تحریم خواند و متذکر شد: دشمن در مسیر خودکفایی هوشیارانه‌تر از ما عمل کرده است.

 

*فرمایش‌های رهبری در مواجهه با جنگ اقتصادی سرلوحه تصمیم‌سازان کشور است

وی با بیان اینکه جنگ نظامی معمولا در یک حوزه جغرافیایی با فاصله محدود صورت می‌گیرد و در خط مقدم درگیر می‌شود، ابراز کرد: جهت‌گیری و فراگیری جنگ اقتصادی تمام افراد جامعه را هدف گرفته است و قدرت خرید عموم جامعه از دست رفته و جامعه کاملا آن را احساس می‌کند.

رضایی فشار کنونی استکبار جهانی بر ایران را بسیار بیشتر از شعب ابیطالب نامید و اذعان کرد: فرمایش‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری در مواجهه با جنگ اقتصادی باید سرلوحه تصمیم‌سازان کشور باشد.

وی، راهکار برون‌رفت از جنگ اقتصادی را خودباوری، حمایت از صنایع داخلی و خصوصی‌سازی عنوان کرد و یادآور شد: حضرت امام خمینی (ره) در سال 59 خطاب به مسئولان تاکید داشتند که اگر بخواهیم به خودکفایی برسیم باید سرمایه‌گذاری کنیم و خودکفایی در امور تغذیه مردم است.

این مسئول اضافه کرد: همه می‌گوییم پیرو امام (ره) هستیم اما چرا تاکنون دیدگاه‌های عالمانه بنیانگذار انقلاب اسلامی اجرایی نشده، که این امر قابل بررسی است.

*دلارهای نفتی صرف دستمزد میلیونی بازیکنان فوتبال می‌شود

وی با تاکید بر اینکه اکنون دلارهای نفتی صرف واردات کالای لوکس و یا واردات خودروهای گران قیمت برای پرداخت‌های میلیونی دستمزد بازیکنان فوتبال می‌شود، خاطرنشان کرد: چرا باید در سال 90 آمار ارز مسافرتی در کشور از رقم 4.5 میلیارد دلار عبور کند و اگر در زمستان انگور یا گلابی نخوریم چه مشکلی پیش می‌آید، آیا تولید کالای اساسی در داخل امکان‌پذیر نیست.

رضایی، بازار ارز ایران را دچار بیماری سفته‌بازی خواند و بیان کرد: دلار فیزیکی هیچ خاصیتی ندارد.

وی ابراز کرد: ما نمی‌گوییم تمام مایحتاج عمومی در داخل تولید شود اما نباید از مسیر تصمیم‌گیری عالمانه و کارشناسانه خارج شویم.

انتهای پیام/و10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول