اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره کار و تعاون آبادان در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

استفاده تعاونی‌ها از 9 سهمیه ارزی / جلوگیری از اشتغال افراد غیربومی در آبادان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی آبادان گفت: اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی آبادان با جذب نیروهای بومی و جلوگیری از اشتغال افراد غیربومی در شهر آبادان درصدد تحقق اهداف کارآفرینی است.

استفاده تعاونی‌ها از 9 سهمیه ارزی / جلوگیری از اشتغال افراد غیربومی در آبادان

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، بیکار در اقتصاد به فردی گفته می‌شود که در سن کار 15 تا 65 سال بوده و جویای کار باشد اما شغل یا منبع درآمدی پیدا نکند؛ کودکان و افراد مسن از آن جهت که قادر به انجام کار نیستند، جزو جمعیت فعال به حساب نمی‌آیند، زنان خانه‌دار و دانشجویان نیز اگر جویای کار نباشند، جزو جمعیت فعال شمرده نمی‌شوند.

بیکاری علل مختلفی از جمله افزایش جمعیت و کمبود تقاضای نیروی کار را شامل می‌شود که امروزه در بسیاری از کشورها به‌ویژه کشور ما رو به افزایش است.

شهرستان آبادان نیز با وجود برخورداری از ظرفیت و قابلیت‌های مستعد اقتصادی، تجاری و اجتماعی همچنان افراد بیکار بسیاری را در خود گنجانده و همچنان پرورش می‌دهد.

آبادان شهری به وسعت بی‌کران اقتصاد و به‌معنای تام رونق و فراوانی امروز گرفتار مصائب و گرفتاری‌های تمام ناشدنی شده که رهایی از آنها کار آسانی نیست، همین امر مشکلات ریز و درشتی را برای قشر جوان این مرز و بوم فراهم آورده است.

شهری که هشت سال مداوم در جنگ با بعثی‌های جنایتکار و متحدانش بوده و دفاع مقدس را تا به امروز به جهانیان شناسانده باید در بیکاری غوطه‌ور باشد و هر روز شاهد مهاجرت فرزندان خود به مرز و دیار دیگری!

پالایشگاه، پتروشیمی، منطقه آزاد و هزار و یک ظرفیت پنهان و آشکار در این شهر همه و همه گویای اشتغالزایی منطقه و حذف بیکاری در آبادان است که با نگاهی گذرا به آنها می‌توان در این مسیر گام‌های متعالی‌تری را هموار کرد.

در این خصوص گفت‌وگویی با سیدعلی حسینی، رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام داده که در زیر می‌خوانید.

*فارس: در سال جاری چه میزان اشتغالزایی در شهرستان آبادان ایجاد شده است؟

*حسینی: در سال جاری 345 نفر از شهرستان آبادان توانسته‌اند در 17 تعاونی متفاوت مشغول به کار شوند.

*فارس: سرمایه‌گذاری در این بخش چه میزان بوده است؟

*حسینی: سرمایه‌گذاری ریالی اعضای این تعاونی‌ها در منطقه، مبلغی معادل 200 میلیون و 22 هزار ریال بوده است.

*فارس: از دیگر تعاونی‌های تولیدی در شهرستان بگویید؟

*حسینی: استقبال مردم از طرح کشاورزی مهر در شهرستان بسیار زیاد بوده تا حدی که در سال جاری در تعاونی‌های کشاورزی مهر تاکنون 3 هزار و 689 نفر نام‌نویسی کرده‌ و در این زمینه 37 تعاونی تشکیل شده است؛ هم‌اکنون 358 عضو در این تعاونی‌های مشغول به فعالیت هستند.

*فارس: فعالیت تعاونی‌های این شهرستان تا به امروز چگونه بوده است؟ آیا در استان خوزستان یا در سطح کشور حرفی برای گفتن دارند؟

*حسینی: همزمان با هفته تعاون دو تعاونی مرزنشینان مرکزی و سهام عدالت آبادان در استان خوزستان به‌عنوان تعاونی‌های برتر شناخته شده و برای رقابت با تعاونی‌های کشوری برای شرکت در نمایشگاه تهران انتخاب و از سوی استان خوزستان در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند.

*فارس: چه راه‌هایی را به آبادانی‌های جویای کار پیشنهاد می‌دهید؟ چگونه و از چه طریق می‌توانند در سامانه اداره کار ثبت‌نام کنند؟

*حسینی: اداره تعاون و رفاه اجتماعی آبادان آمادگی همکاری با همه افراد در زمینه اشتغال و کاریابی را داشته و با همیاری بعضی از ارگان‌های اجرایی تسهیلات در اختیار افراد و گروه‌های تعاونی برای فعالیت بیشتر قرار می‌دهد؛ در همین راستا متقاضیان کار در حوزه تعاونی‌ها طرح خود را به اداره تعاون معرفی کرده که این اداره یا توجه به طرح انتخابی تسهیلات متفاوتی در اختیار گروه‌ها و افراد قرار می‌دهد به‌طور مثال در زمینه کشتی‌سازی مبلغ یک میلیارد تومان به یک تعاونی در شهرستان آبادان از طرف اداره کشتی‌رانی و با معرفی اداره تعاون برای فعالیت در این زمینه پرداخت شده است.

*فارس: تاکنون چند تعاونی در اداره کار این شهرستان به ثبت رسیده است؟ چند تعاونی در دست ثبت دارید؟

*حسینی: در حال حاضر 27 تعاونی توسط اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی در شهرستان آبادان به ثبت رسیده و 38 تعاونی در دست ثبت داریم که به‌زودی کار اجرایی آنها آغاز می‌شود؛ چهار تعاونی شهرستان نیز که تحت نظارت شرکت نفت بوده تبدیل وضعیت شده‌اند و 12 تعاونی دیگر نیز مرتبط با کشاورزی مهر مشغول به فعالیت هستند.

*فارس: با محقق شدن تعاونی‌های مذکور چه میزان اشتغالزایی در سطح شهرستان ایجاد می‌شود؟

*حسینی: با ایجاد و تکمیل این تعاونی‌ها 310 شهروند و جویای کار شهرستان آبادان اشتغالزایی فراهم می‌شود.

*سرمایه‌گذاری این تعاونی‌ها چه میزان بوده است؟

*حسینی: تعاونی‌های محقق شده و در دستور کار ثبت با سرمایه‌گذاری 187 میلیون و 450 هزار ریال فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

*فارس: از واحدهای مسکن مهر بگویید...

*حسینی: تعداد واحدهای تحویلی مسکن مهر 281 واحد بوده و یک‌هزار و 200 واحد نیز آماده تحویل است.

*فارس: دورنمای کاری و فعالیت‌های تعاونی‌های مختلف در شهرستان آبادان را چگونه ترسیم می‌کنید؟

*حسینی: دورنمای کاری در شهرستان آبادان بسیار روشن است زیرا در حال حاضر نیروهای زیادی در بخش تعاون منطقه در حال فعالیت هستند، با توجه به پتانسیل‌های موجود و نیروهای متخصص این اداره توانایی معرفی افراد بیشتری را به بازار کار داریم، البته مسئولان شهرستان نیز باید سیاست‌‌های کاری خود را در زمینه تغییر داده و با دید بهتری به تعاونی‌ها نگاه کنند.

*فارس: برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی چه راهکارهایی را معرفی می‌کند؟

*حسینی: اساس کاری تعاونی‌های سراسر کشور بر پایه اقتصاد مقاومتی بوده و همه اعضای تعاونی‌ها در زمینه اشتغالزایی و فعالیت در این حوزه کار خود را بر پایه رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی تنظیم می‌کنند؛ تعاونی‌های فعال در کشاورزی مهر و دیگر تعاونی‌ها با الگوبرداری از اقتصاد مقاومتی در زمینه اشتغالزایی از 9 سهمیه ارزی استفاده کرده تا به اهداف خود در این حوزه نزدیک‌تر شوند. 

*فارس:سهم تعاونی‌های مرزنشینان در اشتغالزایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

*حسینی: هم‌اکنون بیش از نیمی از شهروندان آبادانی در حمایت از تعاونی‌های مرزنشینان به عضویت این تعاونی‌ها درآمده و حمایت خود را از اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهند، حمایت و تقویت این تعاونی‌ها می‌تواند نقش مطلوب و مؤثرتری را در اشتغالزایی شهرستان به رخ بکشد.

*فارس: از برنامه‌های آینده اداره کار شهرستان بگویید...

*حسینی: درصدد هستیم با تقویت و رشد تعاونی‌ها در شهرستان آبادان و تغییر نوع اقتصاد به شیوه اقتصاد تعاونی در اعتلای جامعه، رشد و توسعه اقتصاد کشور و عملی کردن فرمایش مقام معظم رهبری در نامگذاری امسال به‌عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی گام برداریم؛ اگر نتوانیم بسترهای مناسب برای ایجاد اشتغال جوانان را فراهم کنیم انگیزه لازم برای کار فرهنگی و رشد اجتماعی در بین آنان وجود ندارد.

*روی صحبت شما با مسئولان ادارات و شرکت‌هایی‌ست که به راحتی نیروهای خود را اخراج می‌کنند!

*حسینی: سازمان‌ها و ادارات مختلف به راحتی نیروهای خود را اخراج می‌کنند و از تبعاتی که به دنبال بیکاری در جامعه ایجاد می‌شود آگاهی لازم را ندارند، افراد بیکار و یا اخراج شده تاثیر مستقیم بر خانواده‌ها و جامعه دارند و انگیزه لازم برای فعالیت اجتماعی و روحیه نشاط را کاهش دهند؛ ما باید با افزایش بحث‌های کارآفرینی و تحقیق و توسعه، جوانان را به آینده کاری خود امیدوار کنیم؛ باید با مدیریت بودجه، اشتغال‌زایی را در شهر افزایش داده و از اخراج نیروی کار جوان جلوگیری کنیم.

*خطاب به مسئولان چه سخنی دارید؟

*حسینی: با توجه به پتانسیل‌های موجود و نیروهای متخصص این اداره، توانایی معرفی افراد بیشتری را به بازار کار داریم و البته مسئولان شهرستان نیز باید سیاست‌‌های کاری خود را در زمینه تغییر داده و با دید بهتری به تعاونی‌ها نگاه کنند؛ تحقیق و کارآفرینی، استفاده از ابزارهای تولیدی مناسب راه رسیدن به اشتغال پایدار است و تشکیل اتاق‌های فکر به تنهایی نمی‌تواند گره‌گشای بحث در زمینه اشتغال جوانان ما باشد؛ جوانانی که در مراکز دانشگاهی مشغول تحصیل علم و دانش هستند پتانسیل‌های بالقوه ما برای اهداف پژوهشی و ایده‌های جدید کارآفرینی هستند.

*فارس: سخن آخر...

*حسینی: اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی آبادان با جذب نیروهای بومی و جلوگیری از اشتغال افراد غیربومی در شهر آبادان درصدد تحقق اهداف کارآفرینی است.

----------------------

گفتگو از مریم خبازی

----------------------

انتهای پیام/ع10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول