اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌‌وبلوچستان:

غدیر کانون توجه دل‌های مسلمانان است

خبرگزاری فارس: امام جمعه زاهدان گفت: غدیر در نقطه‌ای قرار گرفت که کانون توجه دل‌های مسلمانان باشد.

غدیر کانون توجه دل‌های مسلمانان است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در مراسم گشایش جشنواره غدیر در تالار فردوسی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: هندسه غدیر را نبی مکرم اسلام (ص) به شکلی انجام داد که هرگز غبار فراموشی بر آن نخواهد نشست.

وی افزود: انتخاب مکانی که غدیر در آنجا به وقوع پیوست سرزمینی است به نام جهفه و جزو یکی از مواقیت حج می‌باشد.

امام جمعه زاهدان در مورد انتخاب مکان غدیر و ضرورت عبور حجاج از این مکان، بیان کرد: مسئله غدیر در سرزمین جهفه قرار گرفت که هر کاروان حجی در تمام ادوار تاریخ از دهم هجرت تاکنون اگر بنا دارد به زیارت بیت ا‌لله‌االحرام وارد و یا خارج شود، باید از غدیر بگذرد که این یک طراحی مهندسی است.

سلیمانی با اشاره به موزه تاریخی انگلستان و طراحی انجام شده در بازدید از محلی خاص در خروجی آن، ضمن بیان اینکه امروز دنیای به اصطلاح متمدن سعی دارد موضوع همیشه ماندنی و ماندگاری را به نوعی طراحی کرده که در ذهن مردم قرار گیرد، گفت: در کربلا نوعی طراحی صورت گرفت که هیچ کس به زیارت اباعبدالله نمی‌تواند وارد شود مگر از کنار حبیب عبور کند.

وی ادامه داد: هیچ زائری را نمی‌توان دید که حبیب را در این زیارت ابا‌عبدالله به چشم نبیند پس هر زائر حجی در رفتن و در برگشتن باید غدیر را در ذهن و ضمیر دلش عبور دهد که این یک طراحی است.

امام جمعه زاهدان یادآورد شد: آن عزیزی که بر منصب امامت، خلافت و ولایت معرفی شد، زادگاهش در نقطه‌ای قرار گرفت که اگر بخواهیم و نخواهیم باید عقربه دلمان به کانونی توجه کند که آن کانون مولد آن مولود است.

سلیمانی در مورد مکان غدیر و ضرورت عبور زائران از آن گفت: این را یک نقاشی، مهندسی و معماری گویند و غدیر در زیباترین معماری قرار گرفته است.

وی احادیث در مورد حضرت علی (ع) را فراوان خواند و افزود: یکی از علما بالغ بر 100 حدیث در مورد حضرت علی (ع) آورده، بعضی از حدیث‌ها درباره علی (ع) در مکان‌های مختلفی مانند میادین رزم، در هنگامه حرکت به جنگ تبوک و... آورده شده اما تنها حدیثی که در برابر مردم ابلاغ شده، حدیث غدیر بود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان بیان داشت: حدیث غدیر در هنگامه حرکت به جنگ اتفاق نیفتاد، این حدیث در جمع انبوه شایستگان، نخبگان و به اصطلاح نمایندگان امت اسلامی آن روز اتفاق افتاد که حدود 100 هزار نفر مستمع این حدیث بودند این خود نشان‌دهنده محوریت، کلیدی و برتر بودن این حدیث از تمام احادیث است.

سلیمانی در ادامه عنوان کرد: نبی مکرم اسلام می‌توانست با حجاج سال دهم هجری در مسجد الحرام سخن بگوید اما گذاشت تا مسئله غدیر به یک شاهراهی که باید جمعیت به سه قسمت شود، برود و این آخرین لحظه تجمع مسلمانان با پیامبر بود تا حدیث غدیر در ذهن مردم جاودانه و پایدار شود.

وی در مورد درخواست پیامبر اکرم (ص) از مردم برای بیعت با حضرت علی(ع) گفت: پیامبر هر حدیثی را در فضیلت حضرت علی (ع) مطرح می‌کرد از مردم مطالبه بیعت و میثاق نداشت اما در غدیر پیامبر بعد از ابلاغ، از مردم بیعت با علی (ع) را به عنوان طلب و مطالبه خواست.

این جشنواره به مدت چهار روز در دانشگاه سیستان‌وبلوچستان ادامه دارد.

انتهای پیام/ب10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول