اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

رونمایی از کتاب فرهنگ برابرهای فارسی نهج‌البلاغه

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی تهران از رونمایی کتاب فرهنگ برابرهای فارسی نهج‌البلاغه خبر داد.

رونمایی از کتاب فرهنگ برابرهای فارسی نهج‌البلاغه

احمد خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: این کتاب بر اساس 15 ترجمه حد فاصل قرن پنجم تا دوره معاصر از نهج‌البلاغه طراحی شده است.

وی افزود: هرکجا ترجمان واژه فارسی ناب برای معادل کلمه عربی نهج‌البلاغه پیدا شد آن را گزینش و به ترتیب زمانی در کتاب فرهنگ برابرهای فارسی نهج‌البلاغه جمع‌آوری شد. 

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی تهران تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این کتاب نشان دادن توانایی زبان فارسی است که در این ارتباط به قدر کافی واژه برای ترجمه روان از نهج‌البلاغه به زبان فارسی در دسترس است.

به گفته وی، کتاب فرهنگ برابرهای فارسی نهج‌البلاغه می‌تواند به افرادی که در زمینه واژه‌سازی و معادل‌سازی واژگان عربی تلاش می‌کنند کمک کند تا بتوانند واژه‌های مناسب را بر اساس متون به طور کامل اصیل و دینی انتخاب و مورد استفاده قرار بدهند.

خاتمی خاطرنشان کرد: این کتاب می‌تواند مورد توجه و بهره‌برداری نهادهایی چون فرهنگستان و دیگر نهادهای فرهنگی کشور باشد.

وی اضافه کرد: این کتاب به مترجمان متون دینی و متون عربی نیز کمک می‌کند تا بتوانند کلمات رایج فارسی را به انواع مختلف از این کتاب استخراج کنند و در ترجمان خودشان از آن استفاده کنند.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی تهران همچنین از ثبت جهانی نامه مالک‌اشتر به حضرت علی(ع) توسط یونسکو در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

خاتمی بیان داشت: جزوه این کتاب سال‌های گذشته به سفارش بنیاد نهج‌البلاغه توسط دانشگاه شهید بهشتی تهران آماده شد و مورد استقبال مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار گرفت.

وی متذکر شد: این کتاب که با عنوان منشور حکمت و حکومت، سیری در نامه امام به مالک‌اشتر توسط بنیاد نهج‌البلاغه چاپ شده قرار است به 40 زبان زنده دنیا ترجمه و سپس منتشر شود. 

انتهای پیام/صا20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول