اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه:

همایش ملی نهج‌البلاغه با حضور لاریجانی برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه گفت: مسابقات مرحله دوم و همایش ملی نهج‌البلاغه، 29 تیرماه با حضور رئیس مجلس در تهران برگزار خواهد شد.

همایش ملی نهج‌البلاغه با حضور لاریجانی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام محمد رضازاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری نخستین دوره همایش ملی نهج‌البلاغه که در مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه قم برگزار شد اظهار کرد: یکی از برنامه‌های راهبردی این مؤسسه، برگزاری مسابقه ملی حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه است و این در حالی است که سازمان‌ها و نهادهای دولتی متولی این مسئله نشده‌اند.

وی افزود: این امر موجب شد که مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه اقدام به برگزاری پنج دوره مسابقات ملی نهج‌البلاغه کند و اکنون نیز در آستانه ششمین دوره سراسری کتاب‌خوانی نهج‌البلاغه هستیم که در سه نوبت برگزار می‌شود.

رئیس مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه با اشاره به برگزاری این مسابقات در 300 شهرستان گفت: به طور کلی 400 حوزه به این مسابقات اختصاص یافته و شرکت‌کنندگان باید با تهیه کتاب‌های «راه روشن» و «تدبر در مفاهیم قرآن» در مسابقه شرکت کنند.

وی ادامه داد: در همایش 29 تیرماه سال جاری، 4600 نفر از برگزیدگان سه مرحله گذشته از 31 استان دعوت شده‌اند که بیشترین شرکت‌کنندگان از استان‌های فارس، اصفهان و قم بوده‌اند.

رضازاده با بیان اینکه امکانات لازم برای مهمانان این همایش در نظر گرفته شده است افزود: آزمون متمرکز روز چهارشنبه هفته جاری برگزار می‌شود و پس از آن از ساعت 17 تا 19 همایش ملی نهج‌البلاغه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

رئیس مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه با اشاره به فعالیت‌های گسترده‌ای که در خصوص قرآن کریم در سطح کشور انجام شده است عنوان داشت: نهج‌البلاغه کتابی جامع بوده و به بیان دیگر، برادر قرآن محسوب می‌شود بنابراین جامعه شیعی باید ارتباط تنگاتنگی با این کتاب داشته باشد زیرا انس با آن در رفتار و کردار مردم تأثیرگذار است.

وی گفت: مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه نیز با توجه به ضرورت پرداختن بیشتر به نهج‌البلاغه و نیز گستردگی بحث مفاهیم نسبت به رشته حفظ، کتاب‌هایی با عنوان «راه روشن» را در زمینه شرح حکمت‌های نهج‌البلاغه منتشر و از طریق نهادهای مختلف دولتی و خصوصی در تمام استان‌ها توزیع کرده است.

رضازاده هدف از نگارش این کتاب‌ها را آشنایی علاقه‌مندان با مفاهیم کتاب عظیم نهج‌البلاغه دانست و افزود: در مرحله نخست، حدود 30 هزار نفر در آزمون‌های حضوری شرکت کرده‌اند که 4 هزار نفر از آنها به مرحله دوم راه یافته و از میان آنها نیز 200 نفر به مرحله نهایی راه خواهند یافت.

رئیس مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه ادامه داد: برگزیدگان رشته‌های مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه در مرحله سوم در کنار حافظان قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در شهریورماه سال جاری به رقابت خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه 880 نفر از برگزیدگان مراحل نخست و دوم به سفرهای زیارتی اعزام خواهند شد گفت: جوایز تشویقی دیگری نیز برای آشنایی هر چه بیشتر جوانان با مراکز مذهبی و مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه اختصاص داده شده است.

رضازاده از همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تأمین بودجه همایش و جوایز خبر داد و افزود: کارهای فرهنگی هزینه‌بر بوده و مشکلات خاص خود را دارند بنابراین با سازمان اوقاف و امور خیریه نیز مذاکراتی صورت گرفته تا بخشی از بودجه همایش‌ها تأمین شود.

رئیس مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه خواستار برنامه‌ریزی جدی مسئولان به منظور گسترش اقدامات فرهنگی شد و تصریح کرد: مسئولان کشور باید دغدغه کار فرهنگی داشته باشند زیرا شایسته نیست که تنها یک مؤسسه غیردولتی اقدام به برگزاری مسابقات ملی نهج‌البلاغه کند بنابراین سازمان‌هایی که دارای ردیف بودجه مخصوص به خود هستند متولی امر شده یا کمک‌های بیشتری داشته باشند.

وی گفت: امسال شاهد افزایش 40 درصدی نفرات و حوزه‌های برگزاری مسابقات ملی نهج‌البلاغه در سطح کشور هستیم اما نکته حائز اهمیت ورود دستگاه‌های مختلف به این مسئله است.

رضازاده با اشاره به ضرورت اقدامات فرهنگی توسط رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما بیان داشت: در حال حاضر تبلیغ کارهای فرهنگی نیز مانند پیام‌های بازرگانی صورت می‌گیرد در حالیکه این دیدگاه صحیح نبوده و لازم است مردم در نقاط مختلف از مراحل مختلف مسابقات و مکان همایش‌ها مطلع شوند.

رئیس مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه خاطر نشان کرد: اهل‌بیت(ع) به این‌گونه فعالیت‌ها توجه خاصی دارند به طوری که گاهی اوقات در هنگام عدم همکاری مسئولان، توسل به ائمه اطهار(ع) موجب گره‌گشایی شده است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول