اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا:

نهج‌البلاغه وارد متن زندگی شیعیان شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا گفت: کلام امیرالمؤمنین(ع) حاوی درس‌های بزرگی برای حیات بشر است ولی متاسفانه تاکنون آن را به متن زندگی خود وارد نکرده‌ایم.

نهج‌البلاغه وارد متن زندگی شیعیان شود

معصومه ظهیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام علی(ع) اظهار کرد: حضرت علی(ع) یک شخصیت ممتاز جهان اسلام است که شیعه و سنی به فضایل ایشان اعتراف دارند.

وی ادامه داد: شناخت امام علی(ع) کار بسیار مشکلی است چرا که شخصیت وی دارای جنبه‌های متفاوت است.

عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا با اشاره به صفات متضادی که در وجود امام علی(ع) جلوه‌گر شده است، ابراز کرد: همان شخصی که اشک یتیمی دل او را به درد می‌آورد، قهرمان میدان‌های سهمگین نبرد بوده است.

وی افزود: امام علی(ع) در عین حال که یک شخصیت زمینی بود در آسمان‌ها مانند ستاره‌ای درخشان می‌درخشید و فوق افراد عادی بشر عمل می‌کرد.

ظهیری گفت: زندگی امام علی(ع) از دوران کودکی ویژگی‌های خاصی داشته و آن حضرت از آن زمان نسبت به هم سن و سالان خود ممتاز بود.

وی با اشاره به اینکه امام علی(ع) نخستین مردی بود که به پیامبر(ص) ایمان آورد افزود: برخی تاریخ‌نویسان بسیار تلاش کردند تا این موضوع را تحریف کنند اما موفق نشدند.

عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا اضافه کرد: حضور پیشتازانه امیرالمؤمنین(ع) در دفاع از ارزش‌های اسلام و تبلیغ و ترویج این دین الهی مورد اعتراف بسیاری از تاریخ‌نویسان بوده است.

وی اظهار داشت: مقاومت در برابر کفر و نفاق و عمل کردن به ارزش‌ها در تمام عرصه‌های زندگی از مهم‌ترین ویژگی‌های مولای متقیان است.

ظهیری ادامه داد: حضرت علی(ع) در راه آرمان‌های اسلام هرگز قدمی عقب ننشست و بارها در میدان‌های سخت و طاقت‌فرسا داوطلب مبارزه با کفر شد.

وی گفت: در جنگ احد هنگامی که همه میدان مبارزه را ترک کردند، تنها حضرت علی(ع) بود که در میدان باقی ماند و از جان پیامبر(ص) دفاع کرد.

عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا خاطر نشان کرد: امام علی در ایمان، مبارزه، دفاع از ارزش‌ها و تبلیغ و ترویج آنها همواره نفر اول بود و هیچ کس به حد و اندازه او نرسید.

وی ابراز داشت: هر لحظه‌ای که نام علی بر زبان ما جاری می‌شود باید زندگی نورانی او را ورق زده و با سیره او مأنوس شویم.

ظهیری افزود: بخش دیگری از زندگی امام علی(ع) در حکومت آن حضرت خلاصه می‌شود که حاوی درس‌های بسیار بزرگی برای مسلمانان است.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین ویژگی حکومت امام علی(ع) عدالت او بود عنوان داشت: حضرت علی(ع) آنچنان در اجرای عدالت مصمم بود که نزدیک‌ترین افراد نسبت به وی نیز نتوانستند در این راه با او همراه شوند.

مشاور استاندار قم در امور بانوان خاطر نشان کرد: عدم درک اجرای عدالت توسط امام علی(ع) توسط عده‌ای از خواص آن دوران موجب شد تا فتنه‌های عمیقی به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه شناخت علی شناخت خوبی‌هاست ادامه داد: امام علی(ع) مظهر آزادی در دینداری است.

ظهیری گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های امام علی(ع) عامل واقعی بودن در کنار ناصح بودن است که موجب می‌شد مردم وی را در صف خودشان بدانند.

وی ابراز کرد: در حکومت امام علی(ع) میان راعی و رعیت فاصله‌ای نبود و وی خود در صف نخست عمل‌کنندگان به احکام الهی قرار داشت و کمترین مواهب را برای خود می‌خواست.

عضو هیئت علمی جامعة‌الزهرا اظهار داشت: منشور حکومت علی در نامه‌ای به مالک اشتر نوشته شده و این نامه بارها خوانده شده است، اما کمتر به آن توجه و عمل کردیم.

وی اضافه کرد: ایام شهادت امیرالمؤمنین(ع) باید بهانه‌ای باشد تا عدالت وی بار دیگر تبیین شده و با آن ندای دلنواز عدالت‌گستر، خود را از پیله خودخواهی‌ها به خداخواهی برسانیم.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول