اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دومین همایش ملی منابع شیلاتی دریای خزر عنوان شد

نفت و گاز و حدود آبی مهمترین دلایل مناقشه بین‎المللی دریای خزر

خبرگزاری فارس: سخنران ویژه دومین همایش ملی منابع شیلاتی دریای خزر، نفت و گاز و حدود آبی را مهمترین دلایل مناقشه بین‎المللی دریای خزر عنوان کرد.

نفت و گاز و حدود آبی مهمترین دلایل مناقشه بین‎المللی دریای خزر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان ابوالقاسم کمالی در دومین همایش ملی منابع شیلاتی دریای خزر که در سالن خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در حال برگزاری است به سه مسئله اصلی مناقشات بین‎المللی دریای خزر اشاره کرد و گفت: منابع نفت و گاز، تهدید حدود آبی سطح و بستر دریا همچنین دسترسی به آب‎های بین‎المللی توسط کانال‎ها و نیز سهم صید و صیادی این کشورها از مهمترین دلایل مناقشات بین‎المللی است.

وی اظهار داشت: مالکیت دریای خزر در بین کشورهای همجوار اعم از ایران، آذربایجان، ترکمنستان، سوریه و قزاقستان سبب شده تا بروز مناقشاتی را به همراه داشته باشد.

کمالی با بیان اینکه دریای خزر به عنوان دریای کاسپین معروف است تصریح کرد: این دریا بزرگترین بدنه آبی بسته در سطح زمین شناخته شده که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری ترکمنستان و قزاقستان محدود می‎شود.

حدود 922 کیلومتر از سواحل دریای خزر در خاک ایران قرار دارد

به گفته سخنران دومین همایش ملی منابع شیلاتی دریای خزر؛ حدود 922 کیلومتر از سواحل دریای خزر در خاک ایران قرار دارد.

کمالی ابراز داشت: مساحت این دریا 371 هزار کیلومتر مربع بوده و حجم آن 78 هزار و 200 کیلومتر مربع است.

وی با بیان اینکه حدود 130 رودخانه به این دریا می‎ریزند یادآور شد: اکثر آنها از شمال غربی به دریا می‎پیوندند که بزرگ‌ترین آن رود ولگا است که هر سال به طور میانگین 241 کیلومتر مکعب آب را وارد دریای خزر می‎کند و در رده‎های بعدی نیز رودهای کورا با 13 کیلومتر مکعب، اترک 8.5 کیلومتر مکعب، اورال 8.1 مترمکعب و سولاک با چهار کیلومتر مکعب آب را سالانه وارد دریای خزر می‎کنند.

دریای خزر 40 تا 44 درصد آب‎های داخلی جهان را به خود اختصاص داده است

سخنران دومین همایش ملی منابع شیلاتی دریای خزر با اشاره به اینکه این دریا 40 تا 44 درصد آب‎های داخلی جهان را به خود اختصاص داده است یادآور شد: دریای خزر به لحاظ جهانی بزرگترین دریاچه روی زمین است.

دومین همایش ملی منابع شیلاتی دریای خزر به همت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و همکاری اداره کل شیلات استان، مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب‌های داخلی ـ گرگان، اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان، سازمان همیاری شهرداری استان گلستان و شرکت کشاورزی و دامپروری ران در گرگان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول