اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد:

حمایت از تولیدات داخلی با فرهنگ‌سازی مصرف محقق می‌شود

خبرگزاری فارس:رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سالی که به نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مزین شده، حمایت از تولیدات داخلی با فرهنگ‌سازی مصرف کالا‌های داخلی محقق می‌شود.

حمایت از تولیدات داخلی با فرهنگ‌سازی مصرف محقق می‌شود

 محمدحسین حیدرپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: با مصرف کالای داخلی علاوه بر کمک به اقتصاد کشور، زمینه اشتغال پایدار برای جوانان فراهم می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مصرف کالای داخلی یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین موضوعات در حمایت از تولید داخلی محسوب می‌شود، تأکید کرد: در صورت جایگزینی تولید ملی به جای مصرف کالاهای وارداتی به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی ارزی نصیب اقتصاد کشور می‌شود.

وی افزود: یکی از دستاوردهای اصلاح الگوی مصرف، ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی است که امیدواریم در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به آن دست یابیم.

به گفته حیدرپور، سازمان صنعت، معدن و تجارت در سالی که به نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مزین شده، 10 محور عملیاتی را در اولویت کاری خود قرار داد که دو محور این فعالیت‌ها به بخش اصلاح الگوی مصرف اختصاص یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تقویت فرهنگ عمومی جامعه در زمینه مصرف تولیدات داخلی و ارتقای فرهنگ رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از مواردی است که این وزارتخانه در سال جاری بر آن تأکید داشته و در راستای فرهنگ‌سازی آن، در سال ‌جاری ایامی همچون روزهای صنعت و معدن، ملی استاندارد، ملی صادرات و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را گسترده‌تر و باشکوه‌تر از گذشته برگزار می‌کند، تا از این طریق نشان دهد تولیدات داخلی به لحاظ استاندارد و کیفیت، توان جایگزینی با محصولات خارجی را دارد.

وی افزود: از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت با فرهنگ‌‌سازی در این بخش سعی دارد تولیدکنندگان را به سمت ارتقای کیفیت محصولات خود سوق دهد و آن‌ها را به این موضوع آگاه کند که می‌توانند با تکمیل ظرفیت‌های خود در رونق تولید ملی و در نهایت، رونق اقتصاد تأثیرگذار باشند.

حیدر‌پور گفت: آنچه مسلم است این‌که دست کم پنج حوزه سیاست‌گذاری، تولیدی، اجتماعی، فرهنگی و علمی در تحقق مصرف کالای ایرانی، نقشی اساسی دارد، نخست در حوزه سیاست‌گذاری، لازم است تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان کلان کشور همچون دولت و مجلس با تدوین قوانین مرتبط و حمایت مناسب از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، فضای کشور را برای دستیابی به یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی که همان ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی است رهنمون کنند در همین راستا همکاری دستگاه‌هایی که در مؤلفه‌های کلان اقتصادی همچون نرخ ارز و تورم مؤثرند نیز ضروری خواهد بود چرا که همکاری آن‌ها، کاهش قیمت تمام شده و کنترل افزایش قیمت‌ها را به گونه‌ای مناسب مدیریت می‌کند، بنابراین فضای کسب و کار باید فضایی مناسب برای تولید باشد.

حیدرپور گفت: در حوزه تولیدی نیز انتظار از تشکل‌ها و بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط این است که نسبت به برندسازی و تشکیل خوشه‌های صنعتی و صادراتی با هدف افزایش قدرت رقابت‌پذیری و ارتقای کیفیت محصولات خود نسبت به کاهش هزینه‌های تولید، بازاریابی مناسب، ارتقای سطح خدمات پس از فروش و از همه مهم‌تر توجه به خواسته مشتری اقدام کنند.

وی افزود: از سوی دیگر توزیع‌کنندگان و فروشندگان نیز باید تبلیغ‌کننده کالای تولید داخل باشند و با توزیع و پیشنهاد آن به مصرف‌کننده، نقش چشمگیری در رواج فرهنگ مصرف کالای داخل داشته باشند و همچنین می‌توانند نیاز بازار را کشف و به بدنه تولید منتقل کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در محور اجتماعی که مصرف‌کنندگان را شامل می‌شود دو محور در ترویج استفاده از تولید داخل مؤثر است، نخست، رفتار مصرفی است که این رفتار می‌تواند در کاهش میزان نیاز ما به خارج از کشور و استفاده بهینه از منابع موثر ‌باشد.

وی گفت: به‌ عنوان مثال گروه‌های کالایی 9 و 10 در واردات که اغلب کالای ساخته ‌شده نهایی پرمصرف و کالای کم‌دوام یا غیرضروری هستند، سالانه حدود 10 میلیارد دلار واردات کشور را به خود اختصاص می‌دهند به گونه‌ای که در سال گذشته 16 درصد واردات کشور مربوط به این دو گروه کالایی بود این در حالی است که توانمندی داخلی در تولید و حتی صادرات بخش عمده این محصولات در کشور وجود دارد.

حیدر‌پور خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگی محور دیگری است که تأثیر مهمی در ترغیب مردم به مصرف کالای ایرانی ایفا می‌کند.

 وی گفت: محور حوزه فرهنگی، رسانه‌های مکتوب و تصویری را شامل می‌شود‌، رسانه‌ها با فرهنگ‌سازی در کشور ضمن ایجاد شرایط مناسب برای ترویج مصرف کالای داخلی در میان مصرف‌کنندگان اطمینان بیشتری در اذهان مردم نسبت به کالای ایرانی ایجاد می‌کنند و وظایفی چون آگاهی‌بخشی و هوشیار کردن ذهن مردم نسبت به ظرایف و دقایقی که درباره مصرف تولیدات داخلی وجود دارد که باید ابعاد و جوانب این موضوع، آهسته ولی پیوسته، مورد توجه قرار گیرد و در رسانه‌های مختلف به فراخور حال و زبان مخاطبان گوناگون و سطوح مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول