اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مراکز فروش دام زنده سلامتی جامعه را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: کنترل و نظارت بر عرضه بهداشتی دام و طیور یکی از وظایف مهم دامپزشکی است و مسئولان این نهاد معتقد هستند برای جمع‌آوری این‌گونه مراکز نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

مراکز فروش دام زنده سلامتی جامعه را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بارها مسئولان به طریق‌های مختلف عنوان کرده‌اند که مراکز فروش مرغ زنده به دلیل تهدید سلامت جامعه باید از اطراف شهر جمع‌آوری شوند، اما از مدت‌ها قبل نه تنها زنده‌فروشی در شهرهای مختلف گیلان به ویژه رشت افزایش یافته است بلکه کار به جایی رسیده که در مقابل دیدگان مردم مرغ‌های زنده را سر می‌برند و خون‌های ناشی از این اقدام سنگفرش برخی خیابان‌های شهر از جمله سردارجنگل رشت را سرخ می‌کند.

کنترل و نظارت بر عرضه بهداشتی دام و طیور یکی از وظایف مهم دامپزشکی است و مسئولان این نهاد معتقد هستند اگر مردم به جای مرغ زنده از مرغ کشتار روز استفاده کنند مراکز فروش مرغ زنده خود به خود جمع‌آوری می‌شوند و مهم‌ترین مسئله را فرهنگ‌سازی در بین آحاد مردم می‌دانند اما اینکه این فرهنگ‌سازی چگونه باید در جامعه نهادینه شود و مردم متوجه شوند که از مرغ‌های زنده و کشتار در کنار خیابان استفاده نکنند، به سراغ تعدادی از خریداران و نیز چند مسئول رفتیم تا بیشتر بدانیم.

 

*تهیه مرغ‌های زنده برای تامین معاش آینده

یکی از خریداران مرغ زنده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس دلیل خرید مرغ زنده را تامین معاش آینده دانست و گفت: مرغ‌های زنده را می‌خریم و آنها را در منازل خود نگه‌داری کرده و با استفاده از تخم‌ها و نیز جوجه‌آوری مرغ‌ها زندگی خود را تامین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از مرغ‌های زنده بیشتر در روستاها مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: ما پس از پرورش مرغ‌ها جوجه‌های آنها و تخم‌هایشان را برای فروش به بازار می‌آوریم که خریدارانی خوبی هم دارد.

این خریدار روستایی خرید مرغ زنده را یک اقدام با صرفه اقتصادی دانست و اظهار کرد: این روش برای ما روستاییان درآمدزا است.

 

*لاستیک‌های خودرو آغشته به خون خروس شد

در بین خریداران مرغ زنده، مردی جلب نظر کرد که خروسی را خریداری کرده و به مرد چاقو به دست دیگری اشاره کرد تا این خروس بخت برگشته را در مقابل خودروی پراید و تازه خریداری شده‌اش که دوبله پارک شده بود، سر ببرد و خونش را به چرخ‌های آن آغشته کند.

صاحب خودروی مذکور پس از اینکه هر چهار چرخ آن به خون خروس آغشته شد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: طبق یک رسم قدیمی هر گاه انسان خودروی جدیدی می‌خرید اگر توانایی خرید گوسفند را نداشت می‌توانست با خرید یک خروس قربانی کند و خونش را به ماشین بزند تا حوادث ناگوار رخ ندهد.

این مرد در پاسخ به این سئوال که آیا قربانی کردن یک خروس در خیابان و مقابل دیدگان مردم می‌تواند جلوی جریمه پارک دوبله شما را بگیرد، افزود: اکنون که مامور پلیسی در این مکان نیست ضمن اینکه قربانی کردن خروس سنت قدیمی است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا خودتان حاضر هستید گوشت خروس قربانی شده که در کنار خیابان و کاملا غیر بهداشتی ذبح شده است را بخورید، تنها سکوت اختیار کرد.

 

*امرار معاش برخی مردم روستا از فروش مرغ زنده

فروشنده مرغ زنده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه فروش مرغ زنده درآمد خوبی دارد، گفت: مردم روستاها بیشترین مشتریان ما را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: ما درآمد دیگری نداریم و از راه فروش مرغ زنده امرار معاش می‌کنیم اگر چه بارها جلوی این کار ما را گرفته‌اند اما چاره‌ای جز ادامه این کار نداریم.

این فروشنده، خیابان سردار جنگل رشت را مکان ثابت فروش عرضه مرغ زنده دانست و تصریح کرد: بیشتر مردم از ما تقاضا می‌کنند مرغ‌ها را در همین مکان سر ببریم و ما برای این کار یک جای خاصی در نظر گرفتیم که در کنار گوشه‌ای از این خیابان اقدام به سر بریدن مرغ‌ها می‌کنیم و محل پاشیدن خون را با آب می‌شوییم و تمیز می‌کنیم.

 

*هرگونه کشتار خارج از چارچوب شرعی و دینی مورد تایید نیست

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت زنده‌فروشی مرغ و ماکیان را ممنوع دانست و اظهار کرد: هر گونه کشتار خارج از چارچوب شرعی و بهداشتی مورد تایید ما نیست.

حجت‌الاسلام رضاعلی فدایی با بیان اینکه هیچ نظارتی در این زمینه وجود ندارد، افزود: مسئولان دامپزشکی خواهان از بین بردن فرهنگ غلط سربریدن مرغ در خیابان و زنده فروشی است.

وی با اشاره به اینکه مردم باید از مجرای صحیح کار وارد شوند، تصریح کرد: اگر کشتارگاهی بدون حضور ناظر شرعی اقدام به کشتار کند مورد تایید ما نیست و حضور ناظران شرعی و بهداشتی یک ضرورت است.

این مسئول نهادینه شدن فرهنگ ممانعت از خرید مرغ زنده در بین مردم را نیازمند همکاری تمام مسئولان دانست و خاطرنشان کرد: از ائمه جمعه و جماعات و مبلغان دینی تقاضا داریم مردم را در رعایت قوانین اسلامی، شرعی و دینی راهنمایی کنند و این مباحث را در سخنان خود مورد توجه قرار دهند.

وی با تصریح بر اینکه ارتباطات بین دستگاهی باید تعریف و رسیدگی شود، یادآور شد: شهردار و مسئولان باید در راستای نهادینه کردن فرهنگ رعایت قوانین شرعی و دینی هماهنگ باشند.

 

*جلوگیری از کشتارهای غیراصولی و غیر بهداشتی نیازمند همکاری مردم و مسئولان است.

معاون فنی مدیر کل دامپزشکی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس زنده‌فروشی را یکی از اقدام‌های غیراصولی و غیر بهداشتی دانست و اظهار کرد: هر گونه اقدام در این راستا مورد تایید دامپزشکی نیست.

محمدتقی‌ عدالت‌زاده با اشاره به اقدام‌های دامپزشکی استان برای جلوگیری از زنده فروشی و سربریدن مرغ‌ و خروس‌ها در مقابل دیدگان عموم، تصریح کرد: به دلیل کمبود نیرو امکان مقابله با تمام مراکز زنده فروشی وجود ندارد و تنها فرهنگ‌سازی بین مردم می‌تواند جلوی این کار را بگیرد.

وی با بیان اینکه مردم باید به مرحله‌ای برسند که اقدام به خرید مرغ زنده و کشتار کنار خیابان نکنند، ابراز کرد: نظارت خاصی در این زمینه وجود ندارد و موارد متعددی است که اقدام به این کار می‌کنند.

این مسئول با تاکید بر ممنوعیت فروش مرغ زنده خاطرنشان کرد: مردم باید برای خرید مرغ از راه صحیح وارد شوند و نظارت بهداشتی و شرعی نیز به درستی انجام می‌گیرد.

وی گیلان را در تولید مرغ به ویژه مرغ سبز بدون آنتی‌بیوتیک مستعد خواند و ابراز کرد: در گیلان 15 واحد مرغداری در زمینه تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک فعالیت دارند که در این راستا رتبه نخست و برتر کشوری را داریم.

عدالت‌زاده مصرف 40 درصد مرغ سبز را در گیلان و 60 درصد آن را دارای متقاضی از دیگر استان‌های کشور عنوان کرد.

وی بازرسی و کنترل از کشتارگاه‌های دام و طیور استان را یکی از اقدام‌های مستمر دامپزشکی ذکر کرد و یادآور شد: در نیمه نخست امسال به هنگام بازرسی و کنترل از کشتارگاه‌ها مقدار 339 تن مرغ ضبط شده است.

این مسئول با تصریح بر اینکه مردم به موضوع بهداشتی و شرعی تهیه مرغ باید توجه جدی داشته باشند، اذعان کرد: فرهنگ‌سازی در این زمینه نیازمند همکاری مردم و مسئولان است.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول