اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان:

رعایت اصول بهداشتی تخم‌مرغ مانع از بیماری می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: تخم‌مرغ نیز همچون دیگر فرآورده‌های دامی فسادپذیر است و در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی سبب ایجاد بیماری‌های عفونی، مسمومیت‌، مشکلات گوارشی و بیماری‌های مشترک می‌شود.

رعایت اصول بهداشتی تخم‌مرغ مانع از بیماری می‌شود

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: تخم‌مرغ یک فرآورده بسیار مفید و با اهمیت از جنبه تغذیه‌ای برای انسان و از مواد غذایی ضروری در برنامه و سفره غذایی جامعه است.

وی با بیان اینکه تخم‌مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است، افزود: ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم‌مرغ بسیار بالا است و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات غنی‌تر است و پروتئین تخم مرغ دارای تمام اسیدآمینه‌های ضروری برای سلامتی بدن است.

جعفری با اشاره به اینکه تخم‌مرغ بیشتر ویتامین‌های مورد نیاز بدن به جز ویتامین C را دارد، بیان داشت: تخم‌مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B و ویتامین A است و همچنین ویتامین D و ویتامین E را به مقدار کافی و لازم تأمین می‌کند.

وی ابراز داشت: همچنین تخم‌مرغ منبع خوبی از نظر املاح ید، فسفر و کلسیم است و چربی‌های تشکیل دهنده آن کلسترول و لسیتین هستند.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: این فرآورده نیز همچون دیگر فرآورده‌های پروتئینی و لبنی دام فسادپذیر است و در صورت عدم رعایت اصول و ضوابط بهداشتی و فسادپذیری آن نه‌تنها کمبودهای غذایی بدن را تأمین نمی‌کند، بلکه ممکن است سبب ایجاد بیماری‌های عفونی، مسمومیت‌های غذایی، مشکلات گوارشی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و خسارات و صدمات جبران‌ناپذیری شود.

جعفری با بیان اینکه تغییر رنگ در سفیده تخم‌مرغ می‌تواند نشانه فساد آن توسط باکتری پسودوموناس باشد، عنوان کرد: همچنین پوسته خارجی در تخم‌مرغ‌های فاسد کاملا کدر و بی‌رنگ می‌شود.

وی افزود: درصورت بروز عفونت‌های قارچی در پوسته خارجی تخم‌مرغ این آلودگی می‌تواند به سرعت به داخل تخم‌مرغ سرایت و موجب تشکیل لکه‌های کپک یا قارچ به رنگ‌های خاکستری، سیاه و قهوه‌ای شود که با چشم قابل رؤیت است.

جعفری با اشاره به اینکه همچنین وجود لکه‌های خونی و مخلوط بودن زرده و سفیده تخم‌مرغ از دیگر معیارهای تشخیصی تخم‌مرغ سالم از غیربهداشتی است، تصریح کرد: از دیگر آلودگی‌های شایع در تخم‌مرغ سالمونلا است که سبب بروز مشکلات گوارشی در انسان می‌شود.

خوردن تخم‌مرغ خام و یا نیم‌پخته عوارض دارد

وی از مردم خواست تخم‌مرغ را از مراکز معتبر و مجاز که تحت نظارت دامپزشکی و بهداشت است خریداری و نسبت به عدم هرگونه ترک خوردگی، شکستگی و آلودگی پوسته تخم‌مرغ اطمینان لازم را حاصل و به مشخصات واحد تولید و تاریخ تولید این فرآورده دقت کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: عمر ماندگاری تخم‌مرغ خوراکی که به صورت تازه و در قالب بسته‌بندی کوچک در بازار عرضه می‌شود در دمای صفر تا چهار درجه یخچال یک ماه است.

جعفری خاطرنشان کرد: نظارت شبکه دامپزشکی بر نحوه بهداشتی این فرآورده با توجه به موقعیت شهرستان و ارتباط آن با استان‌های مرزی کشور برای تأمین و تضمین بهداشتی این فرآورده در سطح شهرستان بیش از پیش افزایش یافته است.

وی از عرضه کنندگان این فرآورده در شهرستان خواست نسبت به نگهداری مناسبت آن در دمای استاندارد، در یخچال و دور از رطوبت بالا و بسته‌بندی تعریف شده اقدام و از فروش تخم‌مرغ فاقد نشان و غیر سالم خودداری کنند.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول