اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بسیج علمی پژوهشی و فناوری:

تولید داخل با کمبود نقدینگی مواجه نیست

خبرگزاری فارس: رئیس بسیج علمی پژوهشی و فناوری گفت: در حل معمای تولید داخلی به صراحت می‌توان اعلام کرد که کمبود نقدینگی در کشور نداریم.

تولید داخل با کمبود نقدینگی مواجه نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود تولایی صبح امروز و در اختتامیه سومین المپیاد بین‌المللی مخترعان، مبتکران و نوآوران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حل معمای تولید داخلی به صراحت می‌توان اعلام کرد که کمبود نقدینگی در کشور نداریم.

وی افزود: بنا بر گزارش اقتصادی چند ماه پیش ریاست جمهوری سپرده مردم نزد بانک‌های کشور در حال حاضر 350 هزار میلیارد تومان است که اگر ارزی به این مبلغ اضافه نگردد باز هم به مدت سه سال کشور اداره می‌شود.

تولایی با اشاره به درآمد سالانه نفت گفت: درآمد سالانه نفت 95 میلیارد دلار بوده و این رقم قابل قبولی را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری تصریح کرد: در بهمن ماه سال 90 مردم در مدت یک ماه بیش از 9.5 میلیون قطعه سکه و طلا با ارزش 5 هزار و 500 میلیون تومان خریدند؛ همچنین خرید خودرو در سال 90 به ارزش 23 هزار میلیارد تومان بوده است.

تولایی با تاکید بر حل سرعت گیرهای تولید داخلی و رونق اقتصاد کشور گفت: آمار و ارقام مبین این است که کشور در بخش نقدینگی کمبود نداشته و بررسی زیرساخت‌ها برای سرعت بخشی و رونق تولید امری ضروری است.

وی تصریح کرد: ایران در ساخت سد، برق، جاده و راه‌آهن وضعیت مثبتی داشته؛ علاوه بر اینکه نیاز خود را در این بخش‌ها مرتفع می‌کند به نیاز کشورهای همسایه نیز در ساخت و ساز پاسخگو است.

رئیس سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری، کشاورزی را یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در تولید و استقلال طلبی کشور دانست و افزود: بررسی در تمام شاخه‌ها منتهی به عدم مدیریت صحیح می‌شود و نمونه بارز آن در بخش کشاورزی مشهود است.

وی ادامه داد: از 58 میلیون هکتار زمین قابل بهره‌برداری برای کشاورزی در کشور 40 میلیون هکتار آن بایر است همچنین مشکلات در حوزه سیستم آبرسانی و سوء مدیریت و خلاء نگاه علمی سبب ناکارآمدی این زمین‌ها شده است.

تولایی با ارزیابی بازار مصرف کشور در حوزه داخلی و خارجی یادآور شد: شاید نگاه‌ها در تولید داخلی معطوف این مسئله است که بازار مصرف پررونق نبوده و از این حیث در افزایش تولید مبادرت نمی‌ورزیم.

وی تاکید کرد: بازار بزرگ جهانی نیازمند محصولات منحصربه فرد ایرانی است، همچنین همسایگان کم توان کشور نیازمند محصولات ایرانی هستند و این منفک از نیازهای داخلی کشور است.

تولایی در خاتمه ظرفیت‌ها را در کشور غنی و مثبت توصیف کرد و با ابراز نارضایتی گفت: در شرایطی که علم، منابع انسانی و طبیعی، زیرساخت و موارد دگر غنای خود را نشان می‌دهند نباید واردات محور بود.

وی افزود: مدیریت صحیح در بخش منابع انسانی و دانشگاه‌ها نخستین و کارآمدترین گام است؛ دانشگاه‌ها باید ذهنیت خودکفایی را در دانشجویان نهادینه کنند.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول