اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت دهه کرامت صورت گرفت

نمایش سکه‌های طلا و نقره یادبود ولادت حضرت رضا (ع) در موزه آستان‌قدس

خبرگزاری فارس: به مناسبت دهه کرامت مجموعه کم‌نظیری از سکه‌های طلا و نقره یادبود ولادت حضرت امام رضا (ع) که توسط یک مجموعه‌دار ممتاز به آستان‌ حضرت رضا(ع) اهدا شده است در گنجینه تمبر، اسکناس و مسکوکات موزه آستان‌قدس قرار گرفت.

نمایش سکه‌های طلا و نقره یادبود ولادت حضرت رضا (ع) در موزه آستان‌قدس

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی، معاون امور موزه‌های این سازمان اظهار کرد: در این مجموعه که توسط آقای عبدالحسین زعفرانی به موزه اهدا شده گنجینه ارزشمندی از 130سکه طلا و نقره یادبود ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام علی‌بن موسی الرضا (ع) در معرض نمایش عموم گذاشته شده است.

محسن امیری‌نیا خاطرنشان کرد: "سلطان السلاطین علی‌بن موسی الرضا(ع)" ، "السلطان علی‌بن موسی الرضا(ع)"، "یا علی‌بن موسی الرضا(ع)"، "السلطان ابوالحسن علی‌بن موسی الرضا(ع)"،"یا ثامن‌الائمه "،"السلام یا علی‌بن موسی الرضا(ع)"، " به میمنت جشن 1220 سال میلاد با سعادت امام علی‌بن موسی الرضا (ع)"، "به یاد فرخنده میلاد هشتمین امام علی‌بن موسی الرضا علیه السلام 11 ذیقعده 148 ق "، حدیث سلسله الذهب و .... برخی از عبارات و عناوین سکه‌ها است.

وی با بیان اینکه در حاشیه سکه‌ها شهادتین و اسامی معصومین ذکر شده است و این سکه‌های یادبود بصورت بسیار زیبا با گل و بته تزئین شده‌اند و از زمان ناصرالدین شاه قاجار تا سال 1357 ش ضرب شده‌اندٰ افزود: همچنین بر روی تعدادی از سکه‌های ضریح سوم (مشهور به ضریح فولادی از زمان فتحعلی‌شاه قاجار ) و ضریح چهارم(مشهور به ضریح طلا و نقره از دوره پهلوی دوم) و گنبد طلا و بارگاه بصورت برجسته و زیبا نقر گردیده‌اند و حتی چلچراغ روی ضریح مطهر قابل رؤئیت است و نیز بر روی بعضی از سکه‌های این مجموعه کتیبه‌" ضرب مشهد مقدس رضوی " و "ضرب مشهد امام رضا علیه السلام " قابل مشاهده است.

وی افزود: بر روی یکی از سکه‌های یادبود و نادر این مجموعه نفیس، کتیبه " به افتخار خدمت آستان قدس 1305" نقر گردیده است.

در همین زمینه عبدالحسین زعفرانی، مجموعه‌دار برجسته تهرانی هدف از اهدای این مجموعه نفیس به بارگاه منور رضوی را عشق و ارادت به آن امام همام و خاندان پاک نبوت و ولایت ذکر کرد و گفت: این مجموعه به ویژه سکه‌های یادبود دوره قاجار را در طول 30 سال از سراسر کشور جمع‌آوری نموده و گنجینه سکه حرم مطهر رضوی بهترین مکان برای حفظ، نگهداری و نمایش این آثار است.

انتهای پیام/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول