اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل خانه تئاتر در گفت‌وگو با فارس:

مسئولان حقیقت تئاتر را باور کنند / با کمبود نمایشنامه ایرانی مواجه هستیم

خبرگزاری فارس: مدیرعامل خانه تئاتر، خواستار پذیرفتن حقیقت تئاتر به عنوان یک عنصر اندیشه‌ساز در جامعه از سوی مسئولان شد.

مسئولان حقیقت تئاتر را باور کنند / با کمبود نمایشنامه ایرانی مواجه هستیم

ایرج راد امروز در حاشیه مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره ملی تئاتر مهر کاشان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: تئاتر هنری است که به دلیل خاستگاه انسانی‌‌اش می‌تواند بسیاری از ناهنجاری‌ها و مشکلات جامعه را برطرف سازد و با توجه به تأثیر آن بسیاری از مسائل مختلف را می‌توان از طریق این هنر به جامعه تزریق کرد.

وی سوق دادن جوانان به فعالیت‌های فرهنگی به جای روی آوردن به ناهنجاری‌های رایج در جامعه را از جمله کارکردهای هنر تئاتر دانست و تصریح کرد: با کمک این هنر می‌توان ارزش‌های فرهنگی را در جامعه به خصوص میان نسل جوان اشاعه داد و اوقات فراغت آنها را با فعالیت‌های فرهنگی و ارزشمند پر کرد.

این پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: اولین قدم برای ارتقای هنر تئاتر حمایت معنوی مسئولان که همان باور این هنر پویا و فرهنگ‌ساز است به شمار می‌رود که البته حمایت معنوی حمایت مادی را نیز به دنبال خود می‌آورد.

راد، ناچیز بودن بودجه تئاتر را از جمله مشکلات این هنر در کشور دانست و بیان داشت: اختصاص 3 میلیارد تومان برای تئاتر تهران و 3 میلیارد تومان برای تئاتر کل کشور مبلغ بسیار ناچیزی است که نمی‌توان با این بودجه اقدام خاصی را انجام داد.

به گفته وی، وزارت ارشاد بودجه ویژه تئاتر را 18 میلیارد تومان اعلام می‌کند که هر ساله به دلیل کسر بودجه، بخشی از آن اختصاص نمی‌یابد.

مدیرعامل خانه تئاتر با تأکید بر لزوم رفع مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تئاتر کشور عنوان کرد: امکانات آموزش یکی از نیازهای این رشته هنری است که باید در کنار دیگر امکانات مورد نیاز این هنر فراهم شود تا شاهد پیشرفت بیشتر آن در کشور باشیم.

راد، تئاتر را نیازمند افراد توانمند و متخصص دانست و بیان داشت: در شرایطی که خیل عظیم تئاتری‌ها بیکار هستند استفاده از بازیگران سینما آن هم به صرف شهرت و جذب تماشاگر کار نادرستی است.

وی بازیگری در تئاتر را کاری سخت و دشوار خواند و افزود: اگر فعالان سینما به دلیل محک زدن خود و تنها برای جایگاه ویژه تئاتر و کسب توانمندی بیشتر به این هنر روی آورند نه تنها اشکالی ندارد بلکه بسیار خوب است.

راد، بی‌مرز بودن تئاتر را از ویژگی‌های مثبت این هنر ذکر کرد و ابراز داشت: به دلیل مطرح شدن مسائل انسانی در تئاتر، امکان اجرای نمایشنامه‌های ترجمه شده از هر کشوری در سراسر دنیا امکان‌پذیر است اما آنچه نادرست است استفاده و حمایت از نمایشنامه‌هایی است که با جامعه ما بی‌ارتباط است.

وی کمبود نمایشنامه ایرانی را از مشکلات تئاتر ایران دانست و بیان داشت: آنچه سبب روی آوردن تئاتر کشور به نمایشنامه‌های ترجمه شده خارجی شده کمبود نمایشنامه‌های ایرانی است که باید از کسانی که در این زمینه توانمندی دارند حمایت لازم صورت گیرد و همچنین نوشته‌های باارزش چاپ شده و در اختیار تئاتر قرار گیرد. 

 انتهای پیام/ب20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول