اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حکایتی جالب از مباحث «کوربن» و علامه طباطبایی

قرآن در صحن سوربن با آخرین موعظه علامه طباطبایی به نمایش درآمد

خبرگزاری فارس: امام جمعه شهرهای پردیس، بومهن، رودهن و آبعلی با بیان حکایتی جالب از مباحث «هانری کوربن» و علامه طباطبایی، به نمایش آیات قرآن در صحن دانشگاه سوربن فرانسه با آخرین موعظه آن عالم ربّانی به فیلسوف غربی اشاره کرد.

قرآن در صحن سوربن با آخرین موعظه علامه طباطبایی به نمایش درآمد

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، حجت‌‏الاسلام حسین توسلی عصر امروز در جمع شماری از رؤسای دانشگاه‏های آزاد اسلامی استان تهران اظهار داشت: علامه طباطبایی از جمله شخصیت‏هایی بود که نظیر وی در قرن اخیر کمتر دیده شده است.

وی ادامه داد: علما، نخبگان و دانشمندان عرفان و فلسفه همچون شهید مطهری، علامه حسن‏‌زاده‌‏آملی، آیت‏‌الله جوادی‌‏آملی و سایر بزرگان همه از شاگردان علامه طباطبایی هستند.

توسلی اضافه کرد: آن فیلسوف بزرگ و عالم ربّانی شاگردی به نام دکتر «حسین نصر» داشت که خود، استاد فلسفه و عرفان بود اما قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی جذب دستگاه دربار و در یکی از نهادهای رژیم پهلوی مشغول کار شد.

امام جمعه شهرهای پردیس، بومهن، رودهن و آبعلی افزود: در همان دوران، دکتر حسین نصر از دکتر هانری کوربن به عنوان یکی از شخصیت‏های فلسفی و عرفانی بارز جهان غرب برای حضور در ایران دعوت کرد.

وی ادامه داد: در جریان مباحث فلسفی دکتر نصر با هانری کوربن، این فیلسوف غربی با استاد شهید آیت‌‏الله مرتضی مطهری آشنا شد.

توسلی اضافه کرد: بحث در خصوص فلسفه اسلامی و غربی میان این دو فیلسوف شهیر ادامه داشت؛ پس از چندی استاد مطهری به دلیل مشاهده قدرت بالا در مبانی فلسفی غربی کوربن، او را با علامه طباطبایی در قم آشنا کرد.

امام جمعه شهرهای پردیس، بومهن، رودهن و آبعلی افزود: بحث حول محور مسائل فلسفی بین این دو دانشمند و فیلسوف غربی و اسلامی برای سه ماه متوالی ادامه داشت.

وی ادامه داد: هانری کوربن در آخرین ملاقات خود با علامه طباطبایی ضمن ابراز ناخرسندی و تأسف از نبود فرصت بیشتر برای تداوم مباحث فلسفی، از آن عالم ربّانی مطالبه جمله و موعظه‏ای ماندگار کرد.

توسلی اضافه کرد: علامه طباطبایی نیز با توجه به خصلت ویژه و همیشگی خویش در پاسخ ندادن به پرسش‏ها با تعجیل و شتاب، کمی تأمل کرد و سپس آیه شریفه کلام‌‏الله مجید مبنی بر «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ» را زمزمه کرد.

امام جمعه شهرهای پردیس، بومهن، رودهن و آبعلی با اشاره به معنای این آیه شریفه گفت: خداوند متعال در این آیه می‏فرماید که آن جهان ابدی را برای کسانی قرار می‏دهیم که در این دنیا دو خصوصیت «طلب شهرت نکردن» و «به دنبال فساد بر روی زمین نرفتن» را داشته باشند.

وی ادامه داد: هانری کوربن پس از شنیدن ترجمه این آیه شریفه مورد اشاره از سوی علامه طباطبایی، خطاب به وی گفت که همه مباحث این سه ماه را در یک سو و این بیان والای قرآنی را باید در طرفی دیگر قرار داد.

توسلی اضافه کرد: چندی پیش گفت‏‌وگویی با یکی از دوستان خود به نام دکتر «دبیری‌‏نژاد» از اساتید برجسته دانشگاه اصفهان داشتم و وی از خاطرات خود در دانشگاه سوربن فرانسه تعریف کرد.

امام جمعه شهرهای پردیس، بومهن، رودهن و آبعلی افزود: دکتر دبیری‏‌نژاد گفت که من فارغ‏‌التحصیل دانشگاه سوربن هستم و روزی در بخش فلسفه و کلام این دانشگاه با تجمع شمار کثیری از افراد در محلی مواجه و کنجکاوانه خود را به آنجا رساندم.

وی ادامه داد: تجمع این افراد به قصد مطالعه اصل و ترجمه به چند زبان همان آیه‏ای بود که هانری کوربن به عنوان رئیس وقت بخش فلسفه آن دانشگاه غربی در آخرین ملاقات خود با علامه طباطبایی شنیده بود.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول