اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بانوی حافظ قرآن مازندرانی در گفت‌وگو با فارس:

بودجه فعالان قرآنی افزایش یابد

خبرگزاری فارس: بانوی حافظ قرآن مازندرانی خواستار افزایش بودجه فعالان قرآنی به ویژه حافظات قرآن شد.

بودجه فعالان قرآنی افزایش یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان فریدونکنار، صدیقه خالقی از روستای بزرگ بیشه‌محله نخستین بانوی فریدونکناری است که حافظ کل قر‌آن کریم شد.

انگیزه اصلی وی از حفظ قرآن علاقه زیاد به آیات وحیانی بوده به ویژه با شنیدن صدای استاد عبدالباسط علاقه‌اش به حفظ قرآن بیشتر شد، حتی با وجود اینکه روخوانی بلد نبوده، ولی با گوش‌دادن به صدای این استاد برجسته، قرآن را به راحتی قرائت می‌کرد.

 فارس: چگونه به فکر حافظ شدن قرآن افتادید؟

خالقی: از زمان کودکی سوره‌های کوچک را با قرائت می‌خواندم و کم کم آنها را از حفظ شدم، بعد از اخذ دیپلم به دلیل نبود امکانات و شرایط برای قرائت سعی داشتم به سمت حفظ قرآن رجوع کنم.

هر چند بر اساس اخبار موسیقی که در دست داشتم در آن زمان برای حفظ امکانات زیادی وجود نداشته و کلاس‌ها پربار نبود در حدی که کلاس‌ها یک بار در هفته دایر می‌شد و به دلیل کندپیش رفتن آنها در حفظ، تصمیم گرفتم خودم شروع به حفظ آیات کنم که به این ترتیب سه تا چهار جزء قرآن را در مرحله اول حفظ کردم.

بعد از مدتی به خواست پروردگار در سال 82 مؤسسه‌ای در بابل به‌نام نورین احداث شد و در آنجا با وجود دانش‌آموزانی از سراسر استان طرحی یک ساله حفظ قرآن با همکاری استاد رضازاده که فرزندشان هم حافظ کل قرآن کریم و نهج‌البلاغه هستند طرح‌ریزی شد را شروع کردیم و استارتی بود برای حفظ آیات الهی و هفت جزء قرآن را خود از حفظ بودم و 23 جزء باقی مانده را با شرکت در این دوره آموزشی تکمیل کردم.

 فارس:در مسابقاتی هم شرکت کردید؟

خالقی: از جمله افتخاراتم می‌توان به کسب مقام اول حفظ کل مسابقات کشوری در بابل، مقام اول مسابقات استانی اوقاف در آمل، مقام دوم مسابقات کشوری در بابل و مقام دوم حفظ 20 جزء در قم اشاره کرد.

 فارس: قرآن ما را به کجا رساند؟

بزرگ‌ترین معجزه قرآن را برای خود افتخار خانواده، قرارگرفتن در این مسیر الهی و آرامش قلبی وجودی خود را که با تلاوت آیات بوجود می‌آمد می‌دانم.

مشوق اصلی‌ام هم پدر و مادرم بوده و بیشتر از همه خودم رغبت فراوان و اراده قلبی‌ام در این عرصه نشان می‌دادم.

 فارس: نظرتان درباره تحولات جهان چیست؟

خالقی: بیداری اسلامی که در تمام کشورهای دیگر حتی در کشورهای اروپایی رسوخ پیدا کرده از ثمرات قرآن بوده و در راس آن امام خمینی بوده که جهان را بیدار کرده و امید است به همین منوال ادامه یابد تا اسلام بر کفار پیروز شود. با وجود کمبود اعتقادی در مردم که آن هم به فرهنگ خانواده‌ها برمی‌گردد و فاصله گرفتن از فرامین قرآنی ولی از نظر علمی در علوم قرآن و آموزش پیشرفت فراوانی به چشم می‌خورد.

خودم چون در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شدم و راه و روش و اصول زندگی را از خانواده‌ام یاد گرفتم بیشتر من را به نقطه قوت نزدیک کرد.

فارس: آیا دانشگاه‌ها در حوزه قرآنی خوب عمل می‌کنند؟

خالقی: در دانشگاه‌ها خلا قرآنی به چشم می‌خورد و باید تقویت شوند. رواج مسجدسوزی و قرآن‌سوزی در غرب بیشتر به دلیل گمراه کردن افکار عمومی است. به میزان ارزش قرآن باید برای سخنان وحی در جامعه به ویژه در دانشگاه‌ها کار فرهنگی با محوریت قرآن شود.

 * حرف آخر

من نهج‌البلاغه که برادر قرآن است چند جلد را کار کردم و باید مثل قرآن مرور و کار شود و خیلی از نظرها دور مانده و باید بیشتر از قرآن حتی روی آن کار شود.

نصیحتم به دختران و پسران جوان این است که به سمت قرآن بیشتر بیابید که در راس همه اینها باز خانواده بیشترین تاثیر را دارد.

وظیفه ما حافظان قرآن که به نوبه خود الگویی برای دیگر افراد هستیم مهم‌ترین امر اخلاق خوش و عمل صالح و پسندیده که سعادت بشری را به همراه دارد، است.

مشکلات ما بیشتر در زمینه ارزش‌گذاری مسئولان است که در حال حاضر آنچنان که برای ورزش و ورزشکاران ارزش قایلند برای حافظان قرآن نبوده است. کمبود بودجه برای حافظان در زمینه آموزش‌های حفظ است که بر اساس توافق‌های قبلی بودجه کاهش پیدا کرد و این بیشتر مسبب دوری بچه‌ها از قرآن می‌شود.

در کنار قرآن باید فعالیت‌های علمی ادامه یابد و هیچ محدودیتی به خود راه ندهد و به گفته مقام معظم رهبری حافظ کسی است که عامل باش و با داشتن این درجه انسان به اوج آرامش درونی خود می‌رسد و سرمایه‌دارترین افراد است.

تمام سوره‌ها قشنگ است، ولی به نظرم آیاتی که هم برای خود و دیگران نیاز است که در زندگی خود آن را سرلوحه قرار دهند اول پرستش پروردگار و نیکی به پدر و مادر و آداب و معاشرت پسندیده با مردم است.

====================

گفت‌وگو از خدیجه خبازی کناری

================

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول