اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پرداخت بدهی‌های مشترکان لازمه توسعه شبکه آب‌رسانی روستایی

خبرگزاری فارس: مراکز آموزشی و نظامی از عمده مشترکان بدهکار به شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند که در صورت پرداخت بدهی، این شرکت می‌تواند گام‌های خود را در راستای توسعه شبکه آب‌رسانی استوارتر بردارد.

پرداخت بدهی‌های مشترکان لازمه توسعه شبکه آب‌رسانی روستایی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی یکی از شرکت‌هایی است که با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، بزرگ‌ترین چالش پیش رو در این حوزه امتناع روستائیان از پرداخت آب‌ بهاء با مبلغ ناچیز است.

نیروهای مسلح، مساجد و مراکز آموزشی از پرمصرف‌ترین مشترکان این شرکت هستند که بدهی قابل توجهی به شرکت آب و فاضلاب روستایی دارند.

شرکت آب و فاضلاب روستایی این امکان را فراهم کرده است که در روستاها آب شرب سالم و بهداشتی از طریق لوله‌کشی در منازل و سایر بخش‌ها در اختیار روستائیان قرار گیرد.

فعالیت این شرکت به منظور خدمت‌رسانی هر چه بیشتر در نقاط محروم و صعب‌العبور روستا است، با توجه به این موضوع می‌توان گفت پروسه تأمین آب سالم در روستاها بسیار طولانی و سخت است.

با توجه به کوهستانی بودن آذربایجان‌غربی، این منطقه روستاهای صعب‌العبور زیادی را در خود جای داده و این موضوع مسئولیت خدمت‌رسانی شرکت آب و فاضلاب روستایی را دو چندان کرده است.

نکته‌ای که جای تأمل دارد، این است که این آب شرب سالم با زحمت و هزینه فراوان در اختیار مردم روستا قرار می‌گیرد، آبی که برای مصرف خانگی و شرب آن‌هاست با مصرف بی‌رویه در بخش کشاورزی و دام به هدر می‌رود.

دولت گام بزرگی در آب‌رسانی به روستاها برداشته است

الف. قادری یکی از اعضای شورای روستا در این ارتباط گفت: دولت در سال‌های اخیر گام بزرگی در راستای توسعه شبکه آب در روستاها برداشته است.

وی با بیان اینکه در گذشته نبود شبکه آب‌رسانی مشکلات متعددی برای روستاییان ایجاد کرده بود، تصریح کرد: با تلاش مسئولان استان امروز شاهد وجود لوله‌کشی آب و استفاده از آب شرب سالم و بهداشتی در تمام خانه‌های روستا هستیم.

قادری با اشاره به عدم پرداخت آب‌بها توسط برخی مشترکان، افزود: با توجه به اینکه روستاییان در گذشته آب را از طریق منابع زیرزمینی تأمین می‌کردند و از بابت آن پولی از آن‌ها گرفته نمی‌شد، امروز برای پرداخت آب‌بها رغبت زیادی ندارند.

وی اعلام کرد: در این زمینه اعضای شورا تلاش کرده‌اند تا روستاییان را قانع کنند تا بهای آب مصرفی خود را به موقع پرداخت کنند ولی برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی بیش‌تر وجود دارد.

مراکز نظامی و مساجد پرمصرف‌ترین مشترکان هستند

رئیس اداره خدمات و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب روستایی در این زمینه گفت: تعداد کل انشعاب در استان 214 هزار و 475 فقره است و از این تعداد 94 درصد، بخش خانگی، 7/1 درصد، بخش تجاری و 04/0 درصد، بخش صنعتی و 26/4 درصد سایر مشترکین هستند.

سیروس جهانی‌مقدم به میزان مصرف آب در شش ماه نخست امسال اشاره کرد و اظهار داشت: این میزان 23 میلیون و 878 هزار و 848 مترمکعب است.

وی با بیان اینکه بیشترین انشعاب‌ها مربوط به بخش خانگی است، تصریح کرد: 96 درصد از کل مصرف آب در شش ماه نخست سال جاری در بخش خانگی بوده و میزان مصرف آب در بخش تجاری و صنعتی به ترتیب 03/0 و 04/0 درصد است.

جهانی‌‌مقدم با بیان اینکه مراکز نظامی و مساجد پرمصرف‌ترین مشترکان شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند، تاکید کرد: فرهنگ استفاده از آب آشامیدنی باید در جامعه نهادینه شود تا سبب توسعه و آبادانی هر چه بیشتر در کشور باشد.

وی با اشاره به چالش‌های شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: همکاری روستائیان با صرفه‌جویی و عدم مصرف آب آشامیدنی سالم در بخش کشاورزی و دامداری و پرداخت به موقع آب‌بها لازمه خدمت‌رسانی بهتر آب و فاضلاب روستایی به مردم است.

افتتاح پروژه آب‌رسانی 170 روستای آذربایجان‌غربی تا پایان سال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در کمتر از یک سال اخیر سه سامانه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی برای اولین بار در شمال غرب کشور در آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسیده است.

رسول اکبری با بیان اینکه این تصفیه‌خانه‌ها در روستاهای سیلاب سلماس، قولنجی ارومیه و گوک‌تپه مهاباد به بهره‌برداری رسیده‌اند، افزود: این پروژه‌ها از شاهکارهای شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی بوده است.

وی درصد برخورداری از سامانه دفع فاضلاب در استان را 2/1 درصد اعلام کرد و افزود: طول این شبکه به یک هزار و 406 کیلومتر می‌رسد.

اکبری پروژه‌های آب‌رسانی در دست اجرا در آذربایجان‌غربی را 193 پروژه در قالب 692 روستا اعلام کرد و اظهار داشت: در شش ماه نخست امسال عملیات آب‌رسانی در 53 روستا به اتمام رسیده و 31 هزار و 432 نفر از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی در ادامه افزود: پروژه آب‌رسانی در 170 روستای آذربایجان‌غربی تا پایان سال 1391 افتتاح می‌شود که در صورت تأمین اعتبار 270 میلیارد ریالی، 75 هزار و 862 نفر از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار می‌شوند.

-----------------------------------

گزارش از: المیرا پورعلی

انتهای پیام/ب10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول