اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آب‌رسانی روستاهای آذربایجان‌غربی نیازمند واگذاری اعتبار

خبرگزاری فارس: آب‌رسانی به روستاها یکی از مؤلفه‌های توسعه به شمار می‌رود اما در سال جاری به دلیل کمبود اعتبارات شاهد توقف پروژه‌های این بخش در آذربایجان‌غربی هستیم.

آب‌رسانی روستاهای آذربایجان‌غربی نیازمند واگذاری اعتبار

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آب‌رسانی به روستاها یکی از اقداماتی است که در سال‌های اخیر مورد توجه ویژه مسئولان این حوزه قرار دارد و بر این اساس آب‌رسانی به روستاها از دید تیزبین مسئولان به دور نمانده و در چشم‌انداز توسعه، آب‌رسانی به روستاها نیز مورد توجه قرار گرفته است.

آب‌رسانی به روستاهای بالای 20 خانوار از اولویت‌های این برنامه به شمار می‌رود و بر این اساس مسئولان ذی‌ربط برای آب‌رسانی به این روستاها تا آخر برنامه پنجم توسعه، کمر همت بسته‌اند.

البته آب‌رسانی به روستاهایی که کمتر از 20 خانوار در آن‌ها ساکن هستند نیز مورد غفلت قرار نگرفته و بر حسب امکان، آب‌رسانی به روستاهای زیر 20 خانوار جمعیت نیز در آذربایجان‌غربی عملیاتی می‌‌شود.

با وجود تمام این تلاش‌ها برای بهره‌مندی جمعیت روستایی استان از آب شرب سالم و بهداشتی هنوز روستاهایی وجود دارند که بر اساس آمار ارائه شده دارای آب شرب هستند ولی شبکه آب‌رسانی در آن‌ها فرسوده شده و نیاز به نوسازی دارد.

نبود و کمبود اعتبارات این بخش و عدم دریافت آب‌بها در سال‌های گذشته سبب شده تا شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آن گونه که باید نتواند از پس هزینه‌ها برآید و از سوی دیگر عدم همکاری ساکنان این روستاها و واگذاری اعتبارات ناچیز به این حوزه امکان نوسازی شبکه فاضلاب این روستاها را عملاً امکان‌پذیر نمی‌کند.

نبود آب شرب در روستا سبب بروز بیماری‌های متعدد می‌شد

محمد عبدلی یکی از اهالی روستای گوگ‌تپه در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: نبود آب بهداشتی و قابل شرب در روستای ما سبب بروز و شیوع بیماری‌های مختلف گوارشی و پوستی شده بود.

وی تصریح کرد: باید به خاطر این نعمت خداوند را شاکر باشیم زیرا حیات روستا به آب بستگی دارد.

عبدلی افزود: در سال‌های قبل به دلیل نبود لوله‌کشی آب در منازل مجبور بودیم برای استحمام به شهر برویم و در روزهای سرد زمستان این موضوع برای اهالی روستا سخت بود.

وی با بیان اینکه استفاده اهالی روستا از آب چاه‌ها سبب بروز بسیاری بیماری‌های گوارشی و سنگ کلیه می‌شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شبکه‌ آب این روستا تکمیل شده و تمام خانوارها می‌توانند از آب شرب سالم و بهداشتی استفاده کنند.

بهره‌مندی تمام روستاهای بالای 20 خانوار از آب شرب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی نیز در این ارتباط گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه تمام روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.

رسول اکبری اظهار داشت: با بهره‌مندی این روستاها از آب شرب سالم، 92 درصد روستاهای استان از این نعمت بهره‌مند می‌شوند.

اکبری با اشاره به روستاهای برخوردار از آب شرب، افزود: با توجه به کمبود اعتبارات در سال جاری نمی‌توانیم بر اساس پیش‌بینی‌های این شرکت برنامه‌های خود را تحقق بخشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 834 روستا در استان وجود دارد که 2 هزار و 197 مورد از آن‌ها بالای 20 خانوار هستند و آب‌رسانی به آن‌ها از سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته است، گفت: با توجه به رتبه هفتم استان در زمینه تعداد روستاها، لزوم واگذاری اعتبارات بیشتر به این حوزه را دو چندان می‌کند.

اکبری اعلام کرد: برای آب‌رسانی به روستاها تمام همت خود را به کار بسته‌ایم و بنا داریم بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده اقدامات لازم در راستای آب‌رسانی به روستاها را عملیاتی کنیم که تحقق این امر همکاری هرچه بیشتر مردم و واگذاری به موقع اعتبارات به این حوزه را می‌طلبد.

شاخص بهره‌مندی روستاییان از آب شرب 79 درصد است

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این ارتباط با ابراز امیدواری از تخصیص به موقع اعتبارات، گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی برنامه‌های از پیش تعیین شده برای آب‌رسانی به روستاها را مدیریت می‌کند.

غلامرضا دیزج‌نژاد اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده بنا داریم امسال به 193 روستای بالای 20 خانوار استان آب‌رسانی کنیم که اعتبارات لازم برای این منظور را در مواقع نیاز تأمین می‌کنیم.

وی با اشاره به شاخص بهره‌مندی روستاییان از آب شرب و بهداشتی، تصریح کرد: در حال حاضر شاخص بهره‌مندی روستاییان از آب شرب سالم 79 درصد است.

دیزج‌نژاد با اشاره به اولویت‌های موجود در این زمینه، اعلام کرد: توسعه و گسترش خدمات در مناطق محروم در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

وی ادامه داد: در این میان نباید جلوگیری از هدر رفت مورد غفلت قرار گیرد و لازم است تا شرکت آب فاضلاب با مدیریت اصولی در این راستا گام بردارد.

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل برداشت غیراصولی از آب‌های زیرزمینی در برخی روستاها با مشکل کم آبی مواجه هستیم.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌غربی به اقدامات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در راستای کاهش میزان هدر رفت آب اشاره کرد و گفت: در سال 88 میزان هدر رفت آب در شبکه آب‌رسانی روستاها بالغ بر 37 درصد بود که با تلاش‌های صورت گرفته این رقم به 29 درصد در سال 1390 رسیده است که امیدواریم با مشارکت و همکاری روستاییان این میزان نیز کاهش یابد.

آب‌رسانی به روستاهای آذربایجان‌غربی نیازمند اهتمام هرچه بیشتر مسئولان ذی‌ربط است ولی در این میان نباید از قدرت اعتبارات در پیشرفت پروژه‌ها غافل شد. امید است با بهبود وضعیت اقتصادی شاهد واگذاری به موقع و کافی اعتبارات برای توسعه همه‌جانبه استان باشیم.

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول