اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال‌جاری

طرح آبرسانی چشمه دهنو ـ ناغان بهره‌برداری می‎شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آبفای چهارمحال و بختیاری گفت: طرح بزرگ آبرسانی چشمه دهنو به شهر ناغان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح آبرسانی چشمه دهنو ـ ناغان بهره‌برداری می‎شود

اصغر یزدانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: با بهره‌برداری از این طرح 40 لیتر در ثانیه آب شرب بهداشتی به ظرفیت تأمین آب شهر ناغان افزوده خواهد شد.

وی از صرف 15 میلیارد ریال برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی این طرح به پایان رسیده و با تهیه و نصب تجهیزات پمپاژ آب این پروژه بزرگ امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

یزدانی در ادامه با اشاره به عوامل موثر در وقوع پدیده خشکسالی، افزود: همواره دو دسته عوامل محیطی شامل شاخص‌های هیدرولوژیکی و هواشناسی که تاثیر مستقیم در چرخه آب دارند و دیگری شاخص‌های منابع آب که تاثیر آنها در خشکسالی به لحاظ استفاده بسیار وسیع از آب است در وقوع پدیده خشکسالی موثر است.

مدیرعامل آبفای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: شاخص‌های محیطی در تعیین ماهیت و طبیعت خشکسالی دخالت داشته و شاخص‌های منابع آب تاکید بر عامل دخالت بشر در منابع آب به دلیل کمبود بارندگی دارد.

وی با اشاره به عوامل محیطی موثر در خشکسالی، گفت: بارندگی، درجه حرارت، تبخیر و تعرق، آب و هوا، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کمبود رطوبت خاک، تراز آب زیرزمینی، جریان آب رودخانه‌ای، جریان ورودی به مخازن سدها و میزان ذخیره آب در مخازن سدها از جمله این عوامل محسوب می‎شود.

یزدانی با بیان اینکه کمبود بارندگی و وقوع خشکسالی در سال‌های اخیر خاورمیانه را با خطرات جدی مواجه ساخته است، گفت: کشور ایران نیز که جزئی از مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود به مراتب در معرض وقوع خشکسالی بوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کاهش ذخایر آب سطحی، شامل کاهش ذخایر مخازن سدها، خشک شدن چشمه‌ها و قنات‌ها، کاهش پوشش گیاهی، افت تراز آب زیرزمینی، خشک شدن مراتع، کاهش نفوذپذیری خاک و کاهش آب رودخانه‌ها از جمله مواردی هستند که استان ما با آنها مواجه است.

یزدانی تغییر در چرخه هیدرولوژی و آب در طبیعت را یکی از راه‌های اصلی مقابله با خشکسالی برشمرد و گفت: فاکتورهای اصلی چرخه و توزیع آب در طبیعت بارندگی، نفوذ و رواناب است، آبخیزداری و یا به عبارت دیگر مدیریت حوضه‌های آبخیز از راه‌های بسیار موثر در حفظ آب حاصل از بارش و توسعه منابع آب در دسترس است.

انتهای پیام/ع20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول