اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بحران استان اردبیل خبر داد

مطالعه 43 سد معیشتی در اردبیل/ 3 شهر اردبیل در معرض سیل قرار دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل بحران استان اردبیل گفت: با هدف مهار آب‌های سطحی در حال حاضر مطالعه احداث 43 سد در استان اردبیل در دستور کار قرار گرفته است.

مطالعه 43 سد معیشتی در اردبیل/ 3 شهر اردبیل در معرض سیل قرار دارد

علی اسلامی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: سیل‌ها با توجه به مسیر‌ها و حوزه‌های آبریزی که در سطح استان و مناطق کوهستانی وجود دارد بیشترین خسارات را به مزارع و کشتزارها می‌زنند که بستر و حریم رودخانه‌ها بیشترین خسارات را در این زمینه دریافت می‌کنند.

وی با اعلام اینکه در یک دهه گذشته بیش از 475 مورد سیل در این استان رخ داده است، خاطرنشان کرد: 30 درصد این سیل‌ها در شهرستان گرمی، 23 درصد در مشگین‌شهر و 21 درصد نیز در خلخال جاری شده است.

مدیرکل بحران استان اردبیل یادآور شد: مابقی سیل رخداده در سایر مناطق استان بوده ولی عمدتاً این سه شهر در طول سال در معرض سیل‌های ویرانگر قرار دارند.

اسلامی گفت: این شهرها به دلیل کوهستانی بودن و گاه ساخت و ساز‌ها در کنار رودخانه‌ها در معرض آسیب ناشی از سیل هستند اما سعی می‌شود با اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از سکونت اهالی در کنار این رودخانه‌ها مشکلات و نارسایی‌ها برطرف شود.

این مسئول به گرفتگی معابر در سطح شهرها و ضرورت هدایت آب‌های سطحی اشاره کرد و افزود: در این زمینه مطالعات علمی و فنی مورد نیاز است که در برخی از شهرستان‌ها نیز این مطالعات انجام شده و به سرعت شاهد اجرای طرح‌های جامع هدایت آب‌های سطحی در شهرها خواهیم بود.

دبیر کار گروه بحران استان اردبیل عنوان کرد:‌ اجرا نشدن این طرح‌ها به مشکلات و نارسایی‌های متعدد در هنگام وقوع سیلاب‌ها در شهر می‌انجامد و با تجمع آب‌های سطحی خسارت هنگفتی را نظاره‌گر خواهیم بود.

اسلامی با اشاره به از بین رفتن پوشش گیاهی در برخی از مناطق و شخم زدن آنها در جهت شیب بیان داشت:‌ این امر خود به افزایش وقوع سیل و خسارت ناشی به مزارع و کشتزارها کمک کرده است.

وی در پایان گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به اینکه بیش از 236 متر‌مکعب رسوبات باعث پر شد این سد می‌شود، تصریح کرد: گاه بارش‌های رگباری در مناطقی که بدون پوشش گیاهی هستند زمینه سرازیر شدن رسوبات را فراهم کرده و موجب تخریب‌های متعدد می‌شود که حجم و ظرفیت آن بسیار بالاست.

انتهای پیام/صا20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول