اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجری پروژه شبکه آبیاری سدچم شیر خبر داد

سرمایه‌گذاری 85 درصدی خارجی‌ها در پروژه شبکه آبیاری سد چم شیر بوشهر

خبرگزاری فارس: مجری پروژه شبکه آبیاری و زهکشی اراضی آبخور سد چم شیر گفت: 85 درصد از اعتبار لازم برای اجرای این پروژه از محل سرمایه‌گذاری خارجی تامین خواهد شد.

سرمایه‌گذاری 85 درصدی خارجی‌ها در پروژه شبکه آبیاری سد چم شیر بوشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر مجتبی آذری صبح امروز در نشست بررسی طرح بند انحرافی، تونل انتقال، نیروگاه برق‌آبی، شبکه آبیاری و زهشکی اراضی آبخور سد چم شیر استان بوشهر اظهار داشت: طبق بررسی‌های اولیه برای تکمیل این پروژه که قرار است در 54 ماه اجرا شود بیش از 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: طبق برآورد اولیه پروژه بند انحرافی، تونل انتقال، نیروگاه برق‌آبی، شبکه آبیاری و زهشکی اراضی آبخور سد چم شیر در 4 فاز عمرانی در مدت 54 ماه اجرا خواهد شد و علاوه بر 85 درصد تامین مالی از سرمایه‌گذار خارجی، 15 درصد نیز از منابع داخلی تامین می‌شود.

مجری پروژه شبکه آبیاری و زهکشی اراضی آبخور سد چم شیر گفت: مطالعات مرحله نخست طرح سد و شبکه آبیاری چم شیر در سال 74 آغاز و در سال 81 به کارفرما واگذار شد و در تیر ماه 84 مورد تصویب کارفرما قرار گرفت.

آذری بیان کرد: مطالعات مرحله دوم در اسفند ماه 84 آغاز شد و نهایتا در پائیز سال 89 برای کارفرمای طرح سعنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ارسال شد و پس از تغییراتی در محل بند انحرافی ایجاد شد تا ظرفیت برق‌آبی رودخانه زهره به شیوه بهتری حفظ شود.

وی گفت: در حال حاضر قرارداد جاده دسترسی به محل بند و خروجی تونل انتقال منعقد شده و پیمانکار در مرحله تجهیز کارگاه است.

مجری پروژه شبکه آبیاری و زهکشی اراضی آبخور سد چم شیر اضافه کرد: بند انحرافی تنظیمی چم شیر در فاصله 70 کیلومتری پایین دست سد چم شیر و روی رودخانه زهره و بالاتر از محل تلاقی رودخانه‌های زهره و خیرآباد قرار دارد.

آذری اضافه کرد: دسترسی به این محل از طریق جاده آسفالته شرکت نفت دو گنبدان ـ پازنان امکان‌پذیر است و بخش ابتدایی تونل از طریق جاده آسفالته زیدون‌ دیلم و از طریق جاده اختصاصی شرکت نفت بعد از پل زهره به سمت چپ قابل دسترسی است.

وی بیان داشت: هدف اصلی طرح استفاده از حجم آب تخصیص یافته برای مصارف کشاورزی استان بوشهر در دشت لیراوی است و تولید انرژی برق‌آبی نیز از اهداف ثانویه طرح خواهد بود.

مجری پروژه شبکه آبیاری و زهکشی اراضی آبخور سد چم شیر تصریح کرد: به طور کلی بر اساس حجم آب تخصیص یافته بخشی از آب رها شده توسط سد چم شیر توسط یک بند انحرافی منحرف شده و از طریق سیستم انتقال شامل تونل و لوله به محل نیروگاه و در نهایت به شبکه آبیاری و زهکشی منتقل می‌شود.

انتهای پیام/ل20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول