اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

پایاب سد خدا‌آفرین 420 میلیارد تومان در‌آمد سالانه دارد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: پروژه پایاب سد خداآفرین با تکمیل و بهره‌برداری توسط کشاورزان سالانه 420 میلیارد تومان در‌آمد مستقیم برای استان اردبیل ایجاد می‌کند.

پایاب سد خدا‌آفرین 420 میلیارد تومان در‌آمد سالانه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، داود نجفیان ظهر امروز در بازدید خبرنگاران از مراحل مختلف پروژه سد خدا‌آفرین و پایاب این سد اظهار داشت: این پروژه جزو پروژه‌های مهر ماندگار می‌باشد که زمینه ارتقای شاخص‌های کشاورزی استان را فراهم خواهد آورد به طوری که هر نوبت کشت اراضی در این منطقه 3 میلیون تومان در‌آمد خالص برای زارعان به دنبال دارد که در زراعتی همچون ذرت این میزان در‌آمد به 12 میلیون تومان در هر هکتار می‌رسد.

وی با اعلام اینکه بازگشت سرمایه پمپاژ و کانال‌های اجرایی پایاب سد خدا‌آفرین یک تا 1.5 سال می‌باشد، خاطرنشان کرد: قبل از اجرای پروژه اراضی منطقه دیم و به صورت مرتع بهره‌برداری می‌شد که اجرای کامل این پروژه علاوه بر توسعه بخش آبی زمینه دامداری صنعتی را نیز برای فعالان این بخش فراهم خواهد کرد.

پروژه خدا‌آفرین را فاینانس چینی تکمیل می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی از رایزنی وزارت نیرو با چندین فاینانسور چینی برای تکمیل پروژه خدا‌آفرین خبر داد و یادآور شد: وزارت نیرو 10 میلیارد دلار برای این امر و جذب فاینانسور چینی پیش‌بینی کرده تا شبکه خدا‌آفرین به سرعت تکمیل و راه‌اندازی شود.

عضو کار گروه توسعه بخش کشاورزی گفت: البته 54 کیلومتر شبکه خدا‌آفرین را استان آذربایجان شرقی اجرا می‌کند و ما به سرعت تلاش می‌کنیم تا با تکمیل دو سد خدا‌آفرین و قز‌قلعه‌سی بهره‌برداری از دو طرح آغاز شود.

نجفیان با اشاره به اینکه امکان ارتقای اراضی پایاب سد از 63 هزار هکتار به 83 هزار هکتار امکان‌پذیر است، بیان داشت: تا سال 94 قرار است از سمت ایران و جمهوری آذربایجان و همچنین استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد چرا که این پروژه یکی از طرح‌های ستاره‌دار وزارت نیرو است که در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت باید تا سال 94 به بهره‌برداری برسد.

این مسئول همت جهاد کشاورزی را نیز در اجرای شبکه فرعی این پروژه یادآور شد و افزود: هر چند در حال حاضر اکثر شبکه‌های آبیاری در مغان دیمی صورت می‌گیرد اما در پروژه خداآفرین امکان آبیاری به روش تحت فشار وجود خواهد داشت و راندمان آبیاری و میزان بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: دولت در قالب کار گروه توسعه کشاورزی مصمم است 2 میلیون هکتار از اراضی دیم را تبدیل به آبی کند که البته این امر تنها با ساخت سد امکان‌پذیر نیست بلکه افزایش راندمان و صرفه‌جویی در مصرف آب مدنظر می‌باشد.

‌نجفیان در پایان سخنان خود اظهار داشت: تمام قطعات این پروژه را مشاوران قوی داخلی اجرایی و عملیاتی کردند چرا که مشاوران ما از طرفیت بالا و دانش فنی خوب و مطلوب برخوردار هستند.

انتهای پیام/‌ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول