اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معان طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل مطرح کرد

نیاز آب شرب اردبیل 85 میلیون متر‌مکعب است/احداث 48 سد دیگر در اردبیل

خبرگزاری فارس: معان طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: آب شرب مورد نیاز استان حدود 85 میلیون متر‌مکعب است که در افق توسعه پنج ساله به 125 میلیون متر‌مکعب و چشم‌انداز به 185 میلیون متر‌مکعب خواهد رسید.

نیاز آب شرب اردبیل 85 میلیون متر‌مکعب است/احداث 48 سد دیگر در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رضا غفاری ظهر امروز در در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در محل اجرای شبکه سدخداآفرین با اعلام اینکه 55 درصد آب‌های سطحی در این استان مهار شده و برای مهار بیشتر منابع آبی سطحی برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است، اظهار داشت: یک میلیارد و 890 میلیون مترمکعب آب سطحی در این استان با احداث سدهای مختلف و انتقال مناسب مهار شده است.

وی با اعلام اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه مهار آب به 66 درصد می‌رسد و بالغ بر 2 میلیارد و 272 میلیون متر‌مکعب آب‌های سطحی مهار می‌شود، خاطرنشان کرد: در چشم‌انداز 1404 این رقم به 82 درصد خواهد رسید.

معان طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به اجرای شبکه‌های مدرن و توسعه کشت آبی اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر 82 هزار هکتار شبکه مدرن در این استان اجرا شده که در افق برنامه پنجم به 203 هزار هکتار و چشم‌انداز نیز به 256 هزار هکتار خواهد رسید.

غفاری کل اراضی قابل کشت استان را 600 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: 300 هزار هکتار در دشت مغان، 100 هزار هکتار در دشت اردبیل، 100 هزار هکتار در گرمی و 100 هزار هکتار نیز در مشگین‌شهر و خلخال قابل کشت و زراعت می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول بیان داشت: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیر‌کشت رفتن اراضی دیم به آبی راندمان آبیاری بهبود یافته و اشتغال تولید نیز روز‌افزون خواهد شد.

معان طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از آبیاری سنتی 140 هزار هکتار از اراضی استان از مجموع 220 هزار هکتار اراضی آبی خبر داد و افزود: کل اراضی آبی تا سال 1404 به عنوان چشم‌انداز نظام به 383 هزار هکتار خواهد رسید که شامل شبکه‌های سنتی و مدرن خواهد بود.

23 سد در حال مطالعه است

غفاری از احداث 48 سد و در حال مطالعه بودن 23 سد دیگر در استان خبر داد و ابراز داشت:‌ الان هفت سد متوسط و بزرگ نیز در این استان در حال ساخت است که قرار است با احداث این سد‌ها بالغ بر 296 میلیون متر مکعب آب استان مهار شود.

وی این سدهای در حال احداث را شامل سد تازه‌کند، امارت و کلاسر در گرمی، بفراجرد در خلخال، سد کوثر در شهرستان کوثر و سد عنبران در نمین اعلام کرد و ادامه داد: اغلب این سدها با هدف تامین منابع آبی کشاورزی، شرب و صنعت در حال احداث است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معان طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در پایان سخنان خود سدهای در حال مطالعه را نیز شامل شهرستان‌های کوثر، خلخال، اردبیل، نمین، گرمی و مشگین‌شهر اعلام کرد و اظهار داشت: هفت شبکه نیز در سطح استان شامل 15 هزار هکتار شبکه سبلان، 23 هزار هکتار شبکه امارت، 9 هزار و 800 هکتار شبکه یامچی، 7 هزار و 800 هکتار شبکه کوثر و خدا‌آفرین و بالهارود در دست اجرا می‌باشد.

انتهای پیام/‌ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول