اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

مدیریت مصرف، کشور را از واردات بی‌نیاز می‌کند

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت:‌ مدیریت مصرف و بهینه استفاده کردن از منابع سبب می‌شود تا ایران اسلامی ما از وابستگی‌ها برای همیشه نجات پیدا کند.

مدیریت مصرف، کشور را از واردات بی‌نیاز می‌کند

حسن باشکوه امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: هدف از مدیریت مصرف و رعایت الگوهای متعالی در این زمینه رسیدن به خوداتکایی واقعی و بهره‌وری بیشتر است که در سایه این بهره‌وری و رعایت الگوی مصرف می‌توان کشور را در حوزه اقتصادی درست و صحیح به پیش برد.

وی وظیفه و رسالت مسئولان کشور در قیمت‌گذاری و کنترل قیمت کالاها و خدمات را ضروری اعلام کرد و یادآور شد: در کنار این امر باید فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها و تبلیغات به نحوی باشد تا همه از ثمرات و نتایج مدیریت مصرف آگاه باشند.

استاد دانشگاه‌های اردبیل با اشاره به ظرفیت‌های خوب تبلیغی و تقویت شبکه‌های اجتماعی در ارتقای شاخص‌های بهینه‌سازی مصرف و مولفه‌های تولید بهتر خاطرنشان کرد: ما اگر با استفاده از فرهنگ دینی و قرآنی قناعت را ترویج داده و تبذیر و اشراف‌گری را به عنوان عمل مذموم و شیطانی به مردم معرفی کنیم بهتر می‌توانیم عموم جامعه را از مضرات آن آگاه سازیم.

باشکوه نهادینه کردن فرهنگ صرفه‌جویی را یک حرکت خوب و موثر در سال‌های اخیر در استفاده درست از منابع کشور یاد کرد و به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: ما اگر در طراحی و ساخت واحدهای مسکونی خود به کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن با تدبیری درست بیندیشیم و به عنوان نمونه نشیمن‌ها و پذیرایی‌ها را در طراحی ساختمان در مسیر آفتاب‌گیر قرار دهیم و پنجره‌های سمت شمالی منازل را نیز کوچک طراحی کنیم بهتر می‌توانیم در بهینه‌سازی مصرف انرژی موفقیت و توفیقی حقیقی کسب کنیم.

وی تاکید کرد: اگر پیشینیان ما در ساخت خانه سعی می‌کردند سرویس بهداشتی،‌ حمام و آشپزخانه در کنار هم باشد از یک تدبیر حقیقی و عقلانی بهره می‌گرفتند تا مصرف انرژی و سوخت به حداقل رسیده و هر سه محیط یاد شده در زمستان‌ها از مطلوبیت گرما برخوردار باشد.

استاد دانشگاه‌های اردبیل اهمیت لوله‌کشی و مهندسی در این زمینه را کار‌آمد در بهینه مصرف کردن آب و گاز اعلام کرد و بیان داشت: در سال‌های اخیر مصرف لامپ‌های ال ای دی و کم‌مصرف اگر ترویج یافته و رونق گرفته است به دلیل آگاهی مردم از ثمرات و فواید استفاده از این لامپ‌ها در کاهش مصرف برق است.

باشکوه احیا و احصای برخی از شیوه‌ها و نگرش‌های فرهنگی – مذهبی را در این زمینه مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: البته رسانه‌ها می‌توانند الگوها و شاخص‌های مهم داخلی و خارجی را نیز برای مصرف‌کنندگان گوشزد کنند.

وی به حرکت‌های خوب انجام شده در استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر اشاره کرد و گفت:‌ امروزه استفاده از انرژی خورشید و باد به عنوان یک ذخیره ارزشمند مورد توجه است و در کنار آن باید شهرها و روستاهای توانمند در تولید انرژی‌ها را نیز شناسایی کرد.

استاد دانشگاه‌های اردبیل در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: اعتماد مردم به دولت نیز زمینه‌ساز صرفه‌جویی بیشتر است چرا که مردم اگر به فواید و ثمرات این صرفه‌جویی و به کارگیری آن در حوزه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری دیگر توجه کنند بهتر می‌توانند از تولیدات خود استفاده کنند.

انتهای پیام/و10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول