اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور

نیروهای خدماتی ادارات همدان آموزش مصرف بهینه آب را گذراندند

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار در کشور بیش از 300 نیروی خدماتی ادارات و سازمان‌های همدان آموزش صرفه‌جویی آب دیدند.

نیروهای خدماتی ادارات همدان آموزش مصرف بهینه آب را گذراندند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز همایش آموزشی نقش کارکنان خدماتی ادارات و سازمان‌‌ها در بهینه‌سازی مصرف آب و بهداشت فاضلاب در سالن آبیاران همدان برگزار شد.

در این همایش آموزشی بیش از 300 نفر از نیروهای خدماتی ادارات و سازمان‌ها آموزش مصرف بهینه آب را گذراندند.

مدیر دفتر کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب استان همدان در جمع نیروهای خدماتی صرفه‌جویی را یکی از ارکانی دانست که ادارات و سازمان‌ها باید به آن توجه کنند و افزود: مصرف بهینه آب در صرفه‌جویی مؤثر است به طوری که در شست‌وشوها باید از راه‌هایی که در کاهش مصرف مؤثر است، استفاده کرد تا بتوان مصرف بی‌رویه را کاهش داد.

علیرضا حجت با اشاره به اینکه برخی شیر آب را به صورت ممتد باز می‌گذارند، افزود: برخی برای خنک کردن آب شیر آب را باز می‌گذارند در صورتی که می‌توان برای این کار از چند تکه یخ استفاده کرد.

وی یادآور شد: برای ساخت و ساز از آب غیر شرب استفاده کنید و برای تمیزی اتومبیل پاک کردن یا استفاده از چند سطل آب راه حل خوبی است.

مدیر دفتر کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به کیفیت آب مصرفی در همدان خاطرنشان کرد: میزان کلر باقیمانده در آب شرب بین 0.5 تا 0.8 میلی‌گرم بر لیتر است و در این راستا مرکز بهداشت نیز ناظران بهداشتی را در نظر گرفته است.

حجت با بیان اینکه بیش از 30 نقطه از شهر همدان در روز رصد می‌شود، بیان داشت: میزان کدورت آب همدان کمتر از NTU1 است.

وی از شست‌وشوی سالانه 700 کیلومتر از شبکه‌های آب دارای شکستگی خبر داد و گفت: برای اینکه بتوان رسوبات حاصل از شکستگی لوله‌ها را خارج کرد هر سال 50 درصد از شبکه‌های آب شسته می‌شوند.

مدیر دفتر کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب استان همدان اضافه کرد: آبی که در شبکه‌های آب جریان دارد، مقادیری املاح نظیر کربنات کلسیم و منیزیم است که در هنگام جوشیدن در کتری و سماور باقی می‌ماند و نه تنها برای بدن مضر نیست بلکه ضروری و لازم است.

وی با اشاره به نظافت آبدارخانه‌های ادارات تصریح کرد: کارکنان آبدارخانه‌ها موظف هستند کارت بهداشتی معتبر داشته باشند و در هنگام انجام وظیفه روپوش سفیدی بر تن داشته باشند.

حجت با بیان اینکه سیستم فاضلاب ادارات بایستی بهداشتی باشد، اضافه کرد: وجود جعبه کمک‌های اولیه، وجود کپسول اطفاء حریق، عدم استعمال دخانیات در آبدارخانه، وجود شیرهای آب سالم و بدون نقص و... را باید در آبدارخانه رعایت کنند.

وی با اشاره به رعایت در تولید فاضلاب یادآور شد: آبی که به این سختی تولید می‌شود نباید به آسانی به فاضلاب تبدیل شود چرا که ورود هر مواد آلاینده‌ای به فاضلاب موجب مشکلاتی در شبکه‌های فاضلاب می‌شود.

مدیر دفتر کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب استان همدان اظهار کرد: 99.9 دهم درصد فاضلاب را آب و 0.1 درصد آن را ناخالصی‌ها و مواد آلاینده تشکیل می‌دهد که بر فاضلاب اثر نامطلوبی می‌گذارد.

به گفته وی، ورود مواد نفتی و روغنی، مواد پاک‌‌کننده، شوینده، سفیدکننده‌ها، مواد گندزا و ضد عفونی‌کننده، اسیدها و چربی، زباله‌های حجیم و عفونی و خاکروبه‌ها موجب آثار نامطلوبی در سیستم فاضلاب می‌شوند.

حجت در پایان سخنانش ابراز داشت: بسیاری از ادارات، سازمان‌ها و هتل‌ها می‌توانند با نصب چربی‌گیر مانع اختلال در فاضلاب به وسیله چربی شوند چرا که چربی موجود در فاضلاب پس از مدتی یخ زده و راه لوله را می‌بندد.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول