حمید ضیاییپرور امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران در ارتباط با اخلاق و رسانه، اظهار داشت: وقتی رسانهها به اصول اخلاق رسانهای پایبند نباشند، رفته رفته به جای آنکه بازتاب حرفهای مردم باشند، به رسانههایی که آیینه دولت هستند، بدل میشوند.
استاد علوم ارتباطات تصریح کرد: با ادامه این روند، شرایط به سمتی میرود که مردم و طبقات پاییندست بیشترین آسیب را میبینند، اولین نشانههای این آسیب، بیاعتمادی مردم به رسانه است که این خطر بزرگی است و من این را خطر امنیتی برای کشور میشمارم.
وی در ارتباط با اصول اخلاق رسانهای و نگاه سیاستمداران به رسانه عنوان کرد: سیاستمدار به فکر قدرت است و رسانه طرف مردم. رسانه سیاستمدار را طرف نقد خود قرار میدهد. طبیعی است که سیاستمدار و قدرت بخواهند رسانه را با محدودیتهای مختلف کنترل کنند اما اینکه چقدر در این شیوه کنترلی موفقاند، بسته به کشورهای مختلف متفاوت است.
ضیاییپرور ادامه داد: معتقدم در ایران این مناسبات برعکس شده و به جای اینکه رسانهها ناظر و کنترلکننده دولت و حکومت باشند، این دولت است که به رسانه مجوز میدهد، به رسانه و شبکه اجازه فعالیت میدهد و تعیین میکند که خبرنگار چه فعالیتی کند.
استاد دانشگاه بیان کرد: در جایی که محدودیتها شدید هستند میتوان گفت رسانهها کارکردشان برعکس شده و ماهیت دولتی پیدا کردهاند و به جای اینکه واسطه مردم برای بیان نظراتشان به رأس هرم باشند، به توجیهگران اقدامات دولت تبدیل شدهاند و از مردم فاصله گرفتهاند. مشخصه بارز شناسایی چنین سیستمهایی در دنیا نگاه به تیراژ رسانهها و میزان اعتماد مردم نسبت به ساختار سیاسی است.
وی در پاسخ به این پرسش که زیر پا گذاشتن اصول اخلاق رسانهای بیشتر در چه جامعههایی اتفاق میافتد، افزود: ارتباط نزدیکی با رعایت اخلاق عمومی در کل جامعه وجود دارد. جامعهای که اساساً اخلاقمدار است، در حوزه رسانه هم این اخلاقگرایی تعمیم پیدا میکند، زیرا رسانهها تافته جدا بافته از جامعه نیستند. در جامعهای که دروغ گفتن قبحی ندارد، طبیعتاً انتظار رسانه راستگو و امین را نباید داشت.
انتهای پیام/ی20