اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عذر بدتر از گناهی که وزارت بهداشت به گردن فارس انداخت

افترا به رسانه‌ها مستمسک تبرئه مسئولان

خبرگزاری فارس: زمانی که مسئولان دیوار کوتاه‌تر از رسانه‌ها نمی‌یابند با افترا‌زدن به رسانه‌ها آن را مستمسکی برای تبرئه کوتاهی‌های عمدی و یا سهوی خود قرار می‌دهند.

افترا به رسانه‌ها مستمسک تبرئه مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان در جنگ رسانه‌ای استکبار علیه نظام اسلامی، رسانه‌های به روز و مشرف بر مسائل داخلی و بین‌المللی به عنوان ابزار کارآمد نظام می‌توانند از حقوق حقه ملت و کشور دفاع کنند و نقش ویژه‌ای در بصیرت‌افزایی داشته باشند.

در این بین خبرگزاری فارس نیز که حدود یک دهه است در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و برای تنویر افکار عمومی گام بر می‌دارد از هیچ تلاشی در این راستا فروگذار نکرده و طبیعی است که در این بین تا گاهی از سوی افراد و جریان‌های مختلف خارجی و داخلی که مشی این رسانه به مذاقشان چندان خوش نمی‌آید، سعی در خراب کردن چهره این رسانه داشته باشند چرا که تأثیرگذاری خبرگزاری فارس در جریان‌های مختلف سیاسی و اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بین‌المللی بر کسی پوشیده نیست و گواه این ادعا به اذعان بیشتر مسئولان در رده‌های مختلف و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به هنگام بازدید از این رسانه در مرکز و سرپرستی‌های استان به خوبی مبرهن است.

شعار خبرگزاری فارس همواره در انعکاس اخبار و رویدادها بر صحت، دقت و سرعت پایه‌گذاری شده و از همین رو است که توانسته به عنوان رسانه‌ای پیشتاز در عرصه خبرگزاری‌ها جای خود را در میان مخاطبان داخلی و خارجی باز کند  که نمونه‌ای روشن‌تر از آفتاب آن را می‌توان در پیروی کردن از منویات رهبر معظم انقلاب و رهنمودهای دلسوزان نظام جمهوری اسلامی و مدیریت کردن جریان فتنه و توطئه‌ای که سال 88 اتفاق افتاد، نام برد.

اما سیاست این رسانه سبب نمی‌شود که از بیان مشکلات و نارسایی‌ها و کوتاهی‌های عمدی و یا سهوی مسئولان ابا داشته باشد، هرچند که این رسانه را با عناوینی چون تشویش اذهان عمومی و یا دروغ متهم کنند اما نمی‌توانند از مشی‌ که این رسانه در دفاع از آرمان‌های امام و انقلاب و پیروی از ولایت فقیه و جانبداری از ملت ایران و اقشار مختلف جامعه در پیش گرفته است، منصرف کنند.

خبرگزاری فارس رسانه‌ای به روز است که با رویکرد توسعه محور تلاش دارد تا ضمن برشمردن نقص‌ها و نیازهای موجود جامعه، در راستای اعتمادسازی حرکت کرده و موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها را نیز منعکس کند.

چندی پیش متهم کردن خبرگزاری فارس برای برهم زدن بازار ارز و سکه از سوی برخی مسئولان اقتصادی با انتشار یک پیامک آن هم در سکوت محض آقایان و زمانی که جوابی برای التهاب‌های به وجود آمده نداشتند تعجب افکار عمومی را برانگیخت یا زمانی که در حوزه مسائل اجتماعی، پزشکی، شهری و اقتصادی ایرادها و خرده‌های مختلفی به کوتاهی‌ها و قصور مسئولان گرفته می‌شود مسئولان و خبرنگاران این رسانه انتظار تکذیبیه و تخطئه و مخدوش کردن برایشان موضوع دور از ذهنی نیست چرا که به قول ضرب‌المثل ایرانی تا «دست در لانه زنبور نکنی، گزیده نمی‌شوی».

زمانی که در چند هفته پیش خبرگزاری فارس از سوی آقای رئیس جمهور به نهادهای امنیتی و نظامی منتسب می‌شود، نباید روز دیگری این رسانه از سوی منتخبان آقای احمدی‌نژاد در یکی از وزارتخانه‌ها به انتشار خبر کذب متهم شود چرا که اگر به فرض آقای رئیس جمهور، خبرگزاری فارس به نهادهای امنیتی وصل است که این نهادها همواره سعی در برقراری آرامش و امنیت در جامعه دارند پس دروغ و شایعه پراکنی در این رسانه‌ها راه ندارد، خلاصه اینکه این سیاست یک بام و دو هوا برای تعامل با رسانه‌ها خود داستان نه چندان جالبی را در بین مردم به وجود آورده است.

در روز 18 مهرماه مادر کودکی که مدعی بود فرزند هفت ماهه خود را یک هفته پیش به دلیل تزریق واکسن از دست داده در تماس با این خبرگزاری در اصفهان با گریه این موضوع را اعلام کرد و خواستار پیگیری این موضوع از مسئولان استان شد.

وی ادعا کرد: هفته گذشته برای تزریق واکسن فرزند خود به خانه بهداشت محل زندگی‌ام مراجعه کردم اما فرزند هفت ماهه‌ام پس از تزریق واکسن مورد نظر درگذشت و پزشکی قانونی به ما اعلام کرده است که فوت فرزندم به دلیل تزریق واکسن فاسد بوده است.

به دنبال ضرورت پیگیری این موضوع خبرنگار فارس در اصفهان به گفت‌و‌گو با مسئول مربوطه پرداخت.

در همین راستا با رضا فدایی، مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه تمام عارضه‌های ناشی از تزریق واکسن به افراد توسط مسئولان مربوطه بلافاصله مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: عمده عوارض ناشی از تزریق افراد که به این مرکز گزارش می‌شود از عوارض خفیف هستند و عوارض شدید ناشی از تزریق واکسن در استان اصفهان نادر است.

وی با اشاره به اینکه بیش از نیم قرن است که عوامل بیماری‌زایی که سبب فوت کودکان می‌شدند با تزریق واکسن به افراد در سطح کشور کاهش یافته است، از خانواده مورد نظر که دچار چنین عارضه‌ای شده‌اند، خواست تا هر چه سریع‌تر این موضوع را به این مجموعه گزارش کنند تا پیگیر‌ی‌های مورد نیاز در این زمینه انجام شود.

اما نکته جالب این جاست که با اینکه مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، هم به این نکته اذعان کرده که عوارض شدید ناشی از تزریق واکسن در استان اصفهان صفر نشده ولی نادر است، در روز چهارشنبه سایت وب دا متعلق به روابط عمومی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خبری با عنوان «خبرگزاری فارس به کجا می‌رود؟» آن هم با یک علامت سئوال به تکذیب خبر فارس پرداخت است و عنوان کرده هیچ یک از مسئولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چنین رخداد مهمی را تائید نمی‌کنند، در حالی که آقای فدایی صد درصد این موضوع را رد نکرده است.

و نکته بدتر اینکه سید حمید حسینی، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان در واکنش به این خبر فارس به خبرنگار وب دا گفته است که خبرگزاری فارس مشی غیرمسئولانه در انتشار اخبار دروغ و ناصحیح و تکذیب آن به فاصله کوتاهی پس از انتشار خبر دارد و وجهه این خبرگزاری در نزد رسانه‌ها و افکار عمومی مخدوش شده است و مردم و عقلای جامعه اعتمادشان به این خبرگزاری هر روز کمتر و کمتر می‌شود.

اینکه مسئول روابط عمومی یک وزارتخانه خود را نماینده مردم و عقلای جامعه بداند و از جانب آنها رسانه فارس را کم فروغ جلوه دهد و سعی کند چهره یک رسانه را نزد افکار عمومی خدشه دار جلوه دهد خود مصداق «عذر بدتر از گناه است» و این چنین جانبداری و افترا زدن به رسانه‌ها را مستمسکی برای اینکه مسئولان خود را تبرئه کنند و مسئولیت حتی قصور سهوی خود را به گردن دیگری بیندازند، قرار داده‌اند.

و جالب اینجاست که در تاریخ 11 مهرماه جاری نیز خبری مشابه از عوارض تزریق یک واکسن آلوده در گزارشی با عنوان «یلدا، قربانی تزریق واکسن اشتباه» در یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور، شرح اسفبار دختر چهار ساله‌ای در سیستان و بلوچستان را روایت کرده بود که به دلیل تزریق واکسن آلوده، مشکلات عدیده‌ای برای این طفل معصوم و خانواده‌اش به وجود آمده بود بد نیست برای خالی نبودن عریضه این نکته را نیز به آقایان دکتر در وزارتخانه مطبوع بهداشت و درمان گوشزد کنیم که پیشگیری از بیماری‌های عفونی به وسیله واکسن یکی از پیروزی‌های مهم علم پزشکی است، اما باید در نظر داشت که با وجود پیشرفت‌های به دست آمده در تهیه واکسن‌های بسیار کم ضرر و بی‌نهایت موثر به هر حال هیچ واکسنی کاملاً بی ضرر و صددرصد مؤثر نیست، هدف در تهیه واکسن مناسب، رسیدن به مرحله‌ای است که واکسن حداکثر اثر پیشگیری را با حداقل عارضه جانبی داشته باشد.

عوارض متعددی تاکنون برای واکسن‌ها گزارش شده است که شایع‌ترین آنها عوارض محل تزریق به صورت تورم و حساسیت و درد موضعی است که گاهی با درجات خفیفی از تب نیز همراه می‌شود، اما در موارد نادر نیز این عوارض ممکن است درجات شدیدتری داشته باشد.

این در حالی است که ای کاش مسئولان وزارت بهداشت به جای اقدام عجولانه و تنها پاسخگویی به یک خبر صحیح منتشر شده در این خبرگزاری در رابطه با صحت این مسئله و همچنین اقداماتی برای جلوگیری از شیوع این اتفاقات دردناک اقدام می‌کردند.

انتهای پیام/ح10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول