اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از بازدید استاندار مازندران از رسانه‌ها گزارش می‌دهد

رسانه‌ها به جای عکس‌های بزرگ مطلب منتشر کنند/ کاغذ همچنان مشکل مطبوعاتی‌ها‌

خبرگزای فارس: سید علی اکبر طاهایی استاندار مازندران در یک روز کاری از دفتر چند رسانه در مازندران بازدید کرد.

رسانه‌ها به جای عکس‌های بزرگ مطلب منتشر کنند/ کاغذ همچنان مشکل مطبوعاتی‌ها‌

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سید علی اکبر طاهایی در یک روز کاری در بازدید از دفاتر روزنامه‌های محلی بشیر، فجر خزر، دیار سبز و خبرگزاری ایلنا با گوش دادن به گزارش مدیران مسئول از نحوه فعالیت روزنامه‌های استانی و خبرگزاری‌ها به بررسی وضعیت و مشکلات آنان در استان پرداخت.

 *رسانه‌ها به پژوهش معنوی و دفاع مقدس بپردازند

نماینده عالی دولت در مازندران در دفتر روزنامه بشیر با بیان اینکه مطبوعات ستونی را به دفاع مقدس و پژوهش‌های معنوی اختصاص دهند، اظهار داشت: ارزش‌ها و دارایی‌های جمهوری اسلامی ترجمان دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: نظام اسلامی و دفاع مقدس در کشور زمینه‌ساز موج بیداری اسلامی در منطقه شد.

طاهایی با اشاره به اینکه هیچ شخصیت ضد انقلابی نتوانست اصل جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرد، تصریح کرد: کسی رنج‌نامه سید احمد آقا را فراموش نمی‌کند، در همان عصر بیانیه امام راحل با عنوان منشور روحانیت در جنگ فلسطین و فتح افغانستان اثرگذار بود.

 *رسانه‌ها با نقل قول" آقا می‌گوید "حاشیه‌سازی نکنند

وی با تاکید بر اینکه نقد منصفانه رسانه‌ها باید سبب سازندگی استان شود، بیان داشت: رسانه‌ها با در دست داشتن اطلاعات کافی به نقد بپردازند و با نقل قول «آقا می‌گوید» که پدیده مجهولی است به شایعات دامن نزنند.

طاهایی با اشاره به اینکه نقد رسانه‌ها نباید باعث گذر از خط قرمزها در کشور شود، گفت: خط قرمز رسانه‌ها در کشورهای پیشرفته تعریف شده است ولی در کشور ما این خطوط قاطی شده است.

استاندار مازندران اضافه کرد: رسانه‌ها باید جانب انصاف را بگیرند.

وی با اشاره به اینکه برخی ملاحظات و محدودیت‌ها را در کشور نفی نمی‌کنیم، بیان داشت: تا درون ما آزاد نشود آزادی به معنای واقعی محقق نمی‌شود.

طاهایی با بیان خاطرات نانوشته‌ای از آیت الله طالقانی، ادامه داد: وقتی آیت الله طالقانی از زندان ستمشاهی آزاد شدند امام راحل فرمود، باید بکوشیم تا شاه‌منشی از درون ما از بین برود.

نماینده عالی دولت در مازندران کار خود را مشابه با فعالیت نویسندگان دانست و تصریح کرد: به طور متوسط شبی سه کارتابل را باید بنویسم، چون روش من ارجاع نیست.

وی کار رسانه‌ها را پیچیده دانست و گفت: کار رسانه‌ها در شرایط سخت حقیقت انکارناپذیر است.

 *محدودیت اعتباری باعث نشد تا کارهای فرهنگی استان عقب بماند

طاهایی با اشاره به اینکه محدودیت‌های اعتباری باعث شد تا هفته فرهنگ و هنر مازندران با سختی در تهران پیش رود، خاطرنشان کرد: به‌زودی جشنواره فیلم وارش را پیش رو داریم، مضیقه‌ها باعث نشد تا کارهای فرهنگی عقب بماند.

وی از اهالی رسانه خواستار شد تا با نقدهای سازنده، عنصر امیدآفرینی را در بین مردم ترویج دهند.

 * همه اهالی قلم اسمشان برند نیست

نماینده عالی دولت در مازندران ابراز داشت: قلم به دستانی که مقبولیت اجتماعی داشته باشند ناچیزند، همه اهالی قلم اسمشان برند نیست.

وی در جمع رسانه‌ها با اعلام این خبر که 34 پروژه عمرانی  مهر ماندگار در مازندران داریم، بیان داشت: بیش از 800 پروژه مهر ماندگار در کشور است که سهم مازندران 34 پروژه است.

طاهایی ادامه داد: آب شرب شهرهای هدف، کمربندی شمالی ساری، کمربندی جنوبی بابل به پروژه مهر ماندگار اضافه شدند اگر اعتبارش به موقع اختصاص یابد زخم‌های زیرساختی استان را ترمیم می‌کند.

وی افزود: نیروگاه سیاه بیشه با اعتبار یک هزار میلیارد تومان جذب بودجه، هنوز به ثمر نرسید.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه رئیس جمهور در جلسه اخیر با استانداران غیر از مسکن مهر به تنظیم بازار و پروژه مهر ماندگار تاکید کرد، اظهار داشت: رئیس جمهور در سمینار اخیر به رفع گرانی‌هایی که ناشی از افزایش قیمت و گران فروشی صورت می‌گیرد تاکید کرد.

طاهایی استاندار مازندران همچنین در بازدید از نشریه فجر خزر، طی تماس تلفنی با مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران پیگیر کاغذ روزنامه‌ای برای این رسانه استانی شد و گفت: کاغذ روزنامه‌ای رل برای مطبوعات استانی که چاپخانه ندارند مناسب نیست.

وی در سخنانش با اشاره به اینکه امسال در کشور اعتبار فرهنگی دیده نشد، بیان داشت: درصدی از اعتبارات بخش فرهنگ به پایگاه‌های مقاومت بسیج، مراکز قرآنی و احداث و تکمیل حوزه‌های علمیه تخصیص داده شد.

طاهایی در این جلسه وعده اعتبار یک میلیارد تومانی را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای طرح‌های فرهنگی داد.

نماینده عالی دولت در مازندران اعلام کرد: با تکمیل پروژه فرهنگسرای مرحوم کردان قسمتی از ساختمان فعلی ارشاد اسلامی را به سرای خبرنگاران اختصاص می‌دهیم تا صندوق حمایت از این اقشار نیز در این بخش ایجاد شود.

 *چاپ نشریه فجر خزر به طور روزانه

طاهایی در بازدید از نشریه فجر خزر که سه روز در هفته به چاپ می‌رسد از طریق معاون وزیر ارشاد پیگیر شد تا این نشریه بتواند با اولویتی که در استان دارد به صورت روزنامه فعالیتش را ادامه دهد.

استاندار مازندران با بیان اینکه بیکاری دانش‌آموختگان باعث شد تا به دلیل جذابیت حرفه خبرنگاری به این شغل روی آورند، تصریح کرد: به لحاظ فعالیت حرفه‌ای، مدیران مسئول آموزش خبرنگاران را جدی بگیرند.

 *رسانه‌ها، دیگران را به عکس‌گرایی عادت ندهند

وی با اشاره به اینکه هر روز روزنامه و نشریات را مطالعه می‌کنم، گفت: کادر عکس را کوچک‌تر انتخاب کنید، دیگران را به عکس‌گرایی عادت ندهید.

طاهایی افزود: اگر به جای عکس‌های بزرگ مطالب بیشتری درج کنید و آن میزان صفحه را به آگهی اختصاص دهید موجب درآمدزایی نشریه می‌شود.

استاندار مازندران در بازدید از روزنامه دیار سبز نیز با تاکید براینکه رویکرد رسانه‌ها خدامدارانه باشد، گفت:  رسانه‌ها باید روح سرسبزی و امید را در دل مردم ایجاد کنند.

وی رسانه‌ها را به واقع‌گرایی دعوت کرد و ادامه داد: در حقیقت‌گویی می‌توان همه حقیقت‌ها را بازگو نکرد ولی سعی کنیم خلاف نگوئیم زیرا برخی افراد بر همه ابعاد حقیقت دسترسی ندارند.

 *رسانه‌ها برای حفظ جایگاه، مجیزگوی شخصی نشوند

استاندار مازندران با اشاره به اینکه اهل رسانه و صاحبان قلم از فرهیختگان جامعه محسوب می‌شوند، بیان داشت: رسانه‌ها مبلغ و مجیزگوی شخصی نشوند، با این کار جایگاه رسانه زیر سوال می‌رود.

 *باید بتوانیم از ارزش‌های نظام اسلامی صیانت کنیم

صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه بشیر نیز در بازدید نماینده عالی دولت از این رسانه شمال کشور با اعلام اینکه روزنامه بشیر در چارچوب ارزش‌های نظام اسلامی، امام و رهبری گام بر می‌دارد، بیان داشت: مجموعه‌ای از مسئولان در خدمت نظام هستند و ما هم باید بتوانیم از ارزش‌های نظام اسلامی صیانت کنیم.

 *سیاست امر به معروف و نهی از منکر در روزنامه حاکم است

حسن درزی‌نژاد اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر در سیاست‌های روزنامه حاکم است.

وی با بیان اینکه برخی محدودیت‌ها باعث می شود رسانه‌ها نتوانند به درستی به برخی از موارد در داخل کشور بپردازند، تصریح کرد: فضاسازی‌های دشمن سبب شد تا نتوانیم به برخی از نقدها و مسائل داخلی بپردازیم.

مدیر مسئول روزنامه بشیر همگامی با خط امام را از سیاست‌های این نشریه دانست و اظهار داشت: روزنامه بشیر بعد از 25 سال در قالب هفته‌نامه فعالیت کرد و جانب اعتدال را نگه می‌دارد.

درزی‌نژاد اذعان داشت: در حال حاضر روزنامه بشیر می‌تواند با داشتن تجهیزات مدرن چاپی خدمات بهتری را به مرم جامعه ارائه دهد.

 * سومین نشریه استانی

مدیر مسئول نشریه فجر خزر نیز در بازدید استاندار و هیئت همراهش از این رسانه با بیان اینکه از سال 71 به عنوان سومین نشریه استانی در قالب هفته نامه فعالیت رسانه‌ای خود را در استان‌های شمالی شروع کردیم، بیان داشت: از سال 85 به بعد در اولویت روزنامه شدن قرار داشتم که تسهیلات بانکی این نشریه به روزنامه‌ای رسید که امروز بی بی سی از آن تعریف می‌کند.

 *فجر خزر از سال 89 در انتظار روزنامه‌شدن است

مرادعلی وفایی‌نژاد ادامه داد: از سال 89 درخواست روزنامه‌شدن را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دادیم که تاکنون به نتیجه نرسیدیم.

وی با اشاره به اینکه جهت فکری نشریه و خبرنگاران ما در راستای اهداف ولایت است، گفت: دولت‌ها می‌آیند و می‌روند، چوب لای چرخ دولتی نمی‌گذاریم، آنچه می‌ماند خط ولایت است.

مدیر مسئول نشریه فجر خزر اضافه کرد: شایعه، نکته و حاشیه‌سازی در روند فکری فجر خزر نیست.

این پیشکسوت روزنامه‌نگاری با بیان اینکه 60 تن کاغذ رل برای تامین مواد اولیه روزنامه ما مفید نیست، گفت: در مازندران تنها دو روزنامه بشیر و جام جم دارای دستگاهی هستند که کاغذ رل برایشان کاربردی است.

وی متذکر شد: از سال 85 تاکنون به طور مرتب نشریه سه روز در هفته به چاپ می‌رسد و این توان را در خود می‌بینیم که فجر خزر را به صورت روزانه درآوریم.

 *رسانه‌ها سرمایه‌گذار فرهنگی هستند

وفایی نژاد رسانه‌ها را سرمایه‌گذار فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: خبرنگارانی که در سطح سه استان با ما همکاری می‌کنند باید دارای امنیت مالی و اجتماعی باشند.

محمد جونیان هنرمند و پیشکسوت رسانه‌ای نیز در این نشست صمیمی با استاندار مازندران نیز گفت: خبرنگاران مصونیت ندارند، ضرورت دارد استاندار به این موارد اهتمام کند.

عمران حامی یکی از خبرنگاران مازندران فعال در روزنامه فجر خزر نیز در ادامه با اشاره به اینکه خبرنگار در مقابل هیچ مسئولی قرار ندارد، تصریح کرد: استاندار می‌تواند در شورای اداری حفظ نگه داشتن، شان و جایگاه خبرنگاران را به مسئولان تبیین کند.

 * مشکلات مالی و ملک استیجاری

مدیر مسئول روزنامه دیار سبز نیز با بیان اینکه از سال 82 فعالیت مطبوعاتی را با مجوز هفته نامه در استان شروع کردیم، بیان داشت: حدود یک سال است که به عنوان روزنامه در سطح سه استان شمالی کار می‌کنیم، مشکلات مالی و ملک استیجاری تحریریه فشار مالی است که با دست و پنجه نرم می‌کنیم.

 *سیاست روزنامه دیار سبز تقویت دولت حاکم است

حسن حسن زاده اشرفی سیاست روزنامه را تقویت دولت حاکم در کشور عنوان کرد و گفت: تلاش ما واقع‌گرایی و کاهش تنش در جامعه است.

وی ادامه داد: روزنامه دیار سبز به طور متوسط برای 42 نفر اشتغال ایجاد کرد که 10 نفر مستقیم و 32 نفر غیرمستقیم با این نشریه امرار معاش می‌کنند.

صاحب امتیاز روزنامه دیار سبز تصریح کرد: خانه مطبوعات در توزیع کاغذ روزنامه‌ای به روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها حالت اعتدال را رعایت نکرد، نیاز است نظارت جدی انجام شود.

 *روزنامه و اشتغال‌آفرینی

سرپرست خبرگزاری ایلنا در شمال کشور و سرپرست روزنامه کار و کارگر در مازندران نیز در بازدید استاندار از دفتر این خبرگزاری اظهار داشت: برای ششمین سال متوالی به عنوان سرپرست برتر خبرگزاری و روزنامه کار و کارگر  در سطح کشور مطرح شدیم.

فرامرز درخشنده ادامه داد: روزنامه کار و کارگر بالاترین تیراژ را در استان مازندران دارد که به طور متوسط برای 50 نفر در سطح استان اشتغالزایی کرده است.

وی با تاکید براینکه روزنامه کار و کارگر و خبرگزاری ایلنا از کمترین تسهیلات محروم است، بیان داشت: روزنامه‌های کثیر الانتشار به طور واقعی در استان حمایت نمی‌شوند.

 *روزنامه‌های کشوری برای سهم‌خواهی استان گام بر می‌دارند

درخشنده ادامه داد: روزنامه‌های کشوری برای سهم‌خواهی استان گام برمی‌دارند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران نیز در جمع‌بندی سخنان مدیران مسئول و صاحب امتیاز رسانه هایی که استاندار مورد بازدید قرار داد، گفت: رسانه‌ها شخصیت اهل قلم هستند و باید تقویت و حمایت شوند.

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی ادامه داد: آسیب‌هایی که در پیش روی رسانه‌ها قرار دارد باید پیگیری و رفع شود.

 * نقد رسانه‌ها به نفع سازندگی و پیشرفت جامعه باشد

وی با بیان اینکه نحوه توزیع آگهی‌ها باید عادلانه باشد، تصریح کرد: حلقه مفقوده‌ای به نام واسطه در توزیع آگهی‌ها فعالیت می‌کند که باید شناسایی شود.

این مسئول با تاکید براینکه روزنامه‌ها نوع مواضع انتقادی خود را به نفع سازندگی جامعه قرار دهند، بیان داشت: در این برهه از زمان نباید با حیثیت و شخصیت افراد جامعه در رسانه‌ها بازی شود.

ابراهیمی اذعان داشت: در این موقعیت زمان، مدیریت رسانه‌ای سخت است، باید بالاترین دین خود را به جامعه ادا کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران با تاکید براینکه تلطیف رسانه‌ای در جامعه ایجاد شود، تصریح کرد: رسانه‌ها به سمت کیفی‌بخشی و اثرگذاری مطالب خبری در جامعه کار کنند.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول