اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل شیلات گلستان خبر داد

صادرات 3/1 میلیون دلاری میگو در گلستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل شیلات استان گلستان گفت: پیش‌بینی امسال بین 2/1 تا 3/1 میلیون دلار سهم صادرات استان از میگو است و هر کیلو حدود هفت دلار تا هشت دلار صادر می‎شود.

صادرات 3/1 میلیون دلاری میگو در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان،‌  علی‎اکبر پاسندی با بیان اینکه پیش‎بینی می‎شود که امسال حدود 160 تن میگو از 85 هکتار از مزارع سایت گمیشان برداشت شود اظهار داشت: در سال گذشته 135 تن میگو در سطح 60 هکتار از مزارع گلستان برداشت شده است.

وی تصریح کرد: انتظار می‎رود با اقدامات انجام شده و حمایت‎های دولت تا پایان سال جاری 17 مزرعه به مساحت 340 هکتار برای ذخیره‎سازی میگو در سال آینده آماده شود.

مدیرکل شیلات گلستان اظهار امیدواری کرد در سال آینده بتوانیم حدود 60 میلیون قطعه بچه میگو ذخیره‎سازی کنیم و در زمان فصل برداشت تولیدی بالغ بر 400 تن میگو داشته باشیم.

پاسندی با اشاره به اقتصادی بودن سرمایه‎گذاری در پرورش میگو افزود: امسال 12 سرمایه‎گذار بزرگ وارد استان شدند و بازدیدی از سایت داشتند و با افزایش حمایت‎های دولتی می‎توان به آینده این بخش امیدوار بود.

این مسئول ادامه داد: در سایت گمیشان به ازای هر 5/2 هکتار یک اشتغال ایجاد می‎شود که نیاز به حمایت سرمایه‎گذاران و کارآفرینان از سوی دولت دارد.

مدیرکل شیلات استان گلستان از برنامه‎ریزی برای واگذاری یک هزار هکتار از مزارع پرورش میگو به فارغ‎التحصیلان شیلات و کارشناسان این بخش خبر داد و خاطر نشان کرد: به منظور آماده‎سازی زیرساخت‎ها نیازمند 60 میلیارد اعتبار هستیم که در حال پیگیری از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

پاسندی اضافه کرد: ساماندهی 36 تعاونی و پیگیری اختصاص 180 میلیارد ریال اعتبار به تولیدکنندگان از دیگر اقدامات در دست اجرای شیلات گلستان در این خصوص است.

وی تصریح کرد: انتظار ما از مسئولان این است که توجه ویژه‎ای به سایت پرورش میگوی گمیشان داشته باشند و با توسعه این سایت زمینه را برای اشتغال مردم ساحل‎نشین که شغلی ندارند و زندگی آنان وابسته به دریا است فراهم کنند و با توسعه سایت گمیشان برای آنان فرصت شغلی خوبی به وجود آورند.

پاسندی با بیان اینکه میگوی گلستان نسبت به میگوی جنوب برتری‎های زیادی دارد یادآور شد: به علت شوری کمتر آب دریای خزر گوشت نرم‎تر و بوی آن کمتر است و قابلیت مصرف در داخل و خارج از کشور را دارد.

مدیرکل شیلات استان گلستان با اشاره به صادرات میگوی استان به کشورهای خارجی تصریح کرد: در سال گذشته به کشور اروپایی اسپانیا و در حوزه آسیای جنوب‎شرقی به دبی، لبنان و مصر صادرات داشتیم که استقبال خوبی هم از آن شد و امسال نیز هم صادرکنندگان آمدند و نخستین محموله از گلستان به بندر امام برای صادرات ارسال شد.

پاسندی بیان داشت: در سال گذشته برای نخستین بار 700 هزار دلار ثبت سامانه استانی ارزآوری داشتیم و پیش‎بینی امسال بین 2/1 تا 3/1 میلیون دلار سهم صادرات استان از میگو است و هر کیلو حدود هفت دلار تا هشت دلار صادر می‎شود.

وی در خصوص ضرورت فرهنگ‎سازی برای مصرف میگو در استان متذکر شد: به همین منظور با آموزش‎های ارائه شده و با کمک صدا و سیما و همچنین آموزش‎های ارائه شده در سطح مدارس تلاش شد تا میگو به عنوان یک فرآورده مهم در سبد غذایی خانوار قرار بگیرد.

این مسئول اذعان داشت: پیشنهاد می‎کنیم تمامی ادارات و ارگان‎های دولتی و خصوصی در پذیرایی مراسم‎ها و جشن‎های خود به جای کیک و شیرینی از ساندویچ میگو استفاده کنند که ارزش غذایی بالایی از جمله امگا سه، سلنیوم، کلسترول مفید بالایی دارد و برای پیشگیری از بیماری‎های زیادی مفید است.

انتهای پیام/ن30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول